 |
Mirabeaus
ungdom. — Som karaktär, talare och politiker.
— Hans underhandlingar med hofvet.
— Sorgen öfver hans död. — Partifördelningen
och de förnämsta partimännen. — Triumviratet
Duport, Lameth och Barnave. — Robespierre.
— Jakobin- och Kordelierklubben.
— Mirabeaus, Brissots, Condorcets, Loustalots,
Roberts och Marats tidningar. — Lefnadssätt
och klädedräkt.
 |
Friheten, fransmännens
skyddsgudinna.
(Teckning af Siccardi, gravyr af Ruotte.)
|
I det föregående har knappast något namn så ofta förekommit som
Mirabeaus. Han var ock nationalförsamlingens främsta förgrundsfigur,
dess mest beundrade och mest omstridda medlem och utan all jämförelse
dess mest imposanta och betydande personlighet samt dess störste
talare. Han förblir, säger den framstående franske historieskrifvaren
Lanfrey, obestridligen revolutionstidens ståtligaste personifiering.
Han ägde dess kraft, lidelser och storsinthet, dess stormiga, rika
och fruktbärande snille, med ett ord allt, till och med dess fördomar.
Med sina sällspordt stora fel och stora egenskaper är han en
man, hvars stormiga lif alltid skall erbjuda ett studium af det
största intresse. Här är endast utrymme till uppdragande af några
konturer.
Han var född den 9 mars 1749 och härstammade från en ätt, som gärna
gaf sig sken af att leda sitt ursprung från en gammal förnäm florentinsk
adelssläkt, medan i verkligheten dess stamfar var en liten provençalsk
stadstjänsteman Pierre Riquet, som lefde på 1340-talet. Genom gifte
med en adelsdam kom ätten emellertid sig upp och köpte 1570 länsgodset
Mirabeau, hvarefter den antog detta namn. En ättling blef af Ludvig
XIV upphöjd till markis, och trädde familjen därmed in bland provinsens
högadel. De gjorde sig snart kända för sin blandning af outtröttlig
kraft, trotsig själfkänsla, våghalsig tapperhet och slagfärdig talargåfva.
Mirabeaus far, markis Victor de Mirabeau, var en framstående nationalekonom
af den fysiokratiska skolan och anhängare till Quesnay och fick
i dagligt tal ofta gå under namnet »Människovännen», tack vare titeln
på en af sina skrifter. Som make och far visade han sig dock näppeligen
som någon utpräglad människovän, och då både hustrun och söner och
döttrar voro af ett mycket stridbart och oroligt temperament, har
den Mirabeauska släktkrönikan att anteckna en mängd ytterst skandalösa
och sensationella konflikter. I äktenskapet föddes elfva barn, och
den sedan så berömde Gabriel Honoré var den äldste af de söner,
som hunno en mognare ålder. Hans yttre var egendomligt och afskräckande,
han var, sade fadern, ful som satan. Hans hufvud var oproportionerligt
stort och foten vanskaplig. De större koppärren, som han fick redan
vid tre års ålder, gjorde honom icke skönare. Men hans ovanliga
intellektuella begåfning visade sig redan i barndomen. Fadern lät
honom vid aderton års ålder bli officer vid ett kavalleriregemente,
hvars öfverste var fruktad som en generalprofoss. En kärleksaffär
bragte honom i konflikt med den brutale öfversten, som var hans
medtäflare. Mirabeau rymde då till Paris, men blef tillbakasänd
och sedan genom faderns bemedling medelst ett »lettre de cachet»
placerad på ön Rhé. Efter ett halfår blef han fri och deltog i expeditionen
till Korsikas eröfring och visade därvid stor tapperhet. Det jämnade
nu ut sig för en tid med fadern, och han gifte sig 1772 med en ung
dam, som hade ett stort arf att vänta. De passade föga för hvarandra
och förhållandet blef dåligt; ingen af dem förstod att hushålla
med pengar och Mirabeau blef mycket skuldsatt. För att hindra vidare
slösaktighet och tillika skydda honom för björnarna skaffade då
fadern ett nytt lettre de cachet och lät honom äfven förklaras omyndig.
Men detta var dock egentligen bara en början. Sedan följde nya lettres
de cachet i mängd — fadern lär ha skaffat sig icke mindre än sjutton
mot sonen — nya bittra familjestrider, nya skandaler och äfventyr,
ohejdadt växande penningbekymmer, kärlekshistorier etc. etc. Märkligast
af allt detta var väl hans kärleksförbindelse med en lefnadslustig
vacker ung fru Sophie Monnier, hvars man var en sjuttioårig utlefvad
markis och president. Med henne rymde Mirabeau till Holland, och
den historien ledde till, att han som »förförare och bortförare»
blef dömd till halshuggning, hvilken dom utfördes in effigie, samt
senare till hans mer än treåriga inspärrning på fästningen Vincennes
nära Paris och till Sophies förvisning till ett kloster. När han
slutligen 1780 tills vidare blef försonad med fadern och släpptes
ut, hade han processer i anledning af enleveringen och med sin hustru,
som, själf äfventyrlig, ville skiljas. Han förde själf den senare
processen med en stor, uppseendeväckande och beundrad vältalighet,
men förlorade. 1784 knöt han en ny förbindelse med en ung holländska
Henriette de Nehra, som blef hans lifs goda ande. Hon följde honom
trofast i några år, hjälpte honom på alla sätt och sökte hålla så
vidt möjligt reda i hans affärer. 1789 tog han liflig del i valagitationen,
blef genom sina lysande valtal och broschyrer hela Provences afgud
och valdes både i Marseille och Aix.
Som
karaktär, talare och politiker.
I nationalförsamlingen bildade han ett parti för sig själf. Han
var isolerad på en gång genom sitt snille och sitt dåliga anseende;
han var också den ende som om det nya systemets funktionerande ägde
de idéer, som sedan varit förhärskande hos de flesta parlamentariska
monarkister. Ingen har väl någonsin varit bättre förberedd än han
för en talares bana. Under de många och långa år han suttit i fängelse
hade han läst oerhördt mycket, och de skrifter han utgaf vittnade
om den kolossalaste omfattning af studier: handel, finanser, magnetism,
börsspekulationer, fängelser, nationalekonomi, statistik, och det
fanns intet ämne på modet i slutet af adertonde århundradet, till
och med den obscena litteraturen, som han icke gifvit sig på och
behandlat på ett uppseendeväckande sätt, med skandal och framgång.
Han var icke okunnig om något, som intresserade hans samtid, och
hvad han inhämtat smälte han tillräckligt fort, för att synas ha
vetat det från det han föddes. Såsom forntidens talare kunde han
orda med framgång om hvilket ämne som helst och slå nationalförsamlingen
med häpnad öfver omväxlingen af sina kunskaper. Han syntes specialist
i hvarje fråga, som kom före. Allt hvad han läst, allt hvad han
skrifvit hade direkt eller indirekt endast gått ut på att fullända
honom i den vältalighetens gåfva, som han ägde af naturen. Alla
hans böcker äro tal, han skrifver icke en fras, som icke är gjord
för att läsas högt, deklameras. Till och med i sina kärleksbref,
i sina förtroenden till Sophie är han vältalaren och vänder sig
till en publik, som hans fantasi skapar. Utvecklande för hans talarbegåfning
hade ock varit hans många processer. I skilsmässoprocessen hade
han visat sig vara en stor talare, stor moralist, stor skådespelare,
med en åtbörd väckande och lugnande de mest tragiska lidelser, ömsom
öm och häftig, bönfallande och befallande, öfvergående från den
mest intagande anspråkslöshet till en titans vrede. En stor del
af sitt lif har han ock haft att föra sin talan hos sin fader, att
söka den svaga punkten hos denne af högfärd och fördomar bepansrade
man, som var svårare att röra än någonsin nationalförsamlingen,
äfven då den var mest misstroende. Till allt detta kom en lidelsefull
smak för offentliga angelägenheter. Långt innan ståndens sammanträdande,
låter han ge sig en diplomatisk mission till Berlin, besöker ministrar,
skrifver till dem, råder dem, betraktar som hörande till sin rayon
allt som berör Frankrikes politik. Han är partichef utan parti,
journalist utan tidning, talare utan tribun, offentlig man i ett
land, där det icke finns något offentligt lif. Afvisad, förlöjligad,
smädad, låter han sig ej modfällas. Han måste syssla med Frankrikes
angelägenheter, måste tala, skrifva för sitt land. Han ser längre
och tydligare än de mest kloka. Han tillråder och förutser riksständernas
sammanträdande, när ingen annan ännu drömde därom. Som fånge intresserar
han sig mera för Frankrikes framtid än för sin egen. Nedtryckt af
skulder grubblar han i sin misär med oro på landets finanser. I
sin portfölj hopade han statistiska och andra uppgifter, en enorm
korrespondens från alla vrår af landet, omgaf sig med medarbetare
och politiska agenter. Den enda för Mirabeau möjliga karriären var
statsmannens, talarens. Hade icke denna bana öppnat sig för honom,
hade revolutionen fördröjts, skulle, sedan hans laster icke längre
voro tillräckliga att distrahera honom, han ha dött galen, på en
gång löjlig och vanärad.
Denna hans ödesbestämda, oemotståndliga kallelse förenade sig med
en berghälsa, ett i sin fulhet imposant ansikte, en klar välljudande
stämma och i hållningen af förnäm, lugn värdighet. Hans yttre brister,
som voro stötande hos en enskild man, blifva lika många förtjänster
hos en folktalare. Hans hållning och dräkt, som gjorde sig illa
i en salong, harmonierade tvärtom med tribunen, med hans utomordentliga
blickar. Södern ensam danar dessa underbara naturer, ägnade att
representera för det bullrande lifvet i fria luften, för den oupphörliga
kontakten med den stora massan, naturer, som ensamheten gör små
och förfular, men offentligheten förklarar och för hvilka vältaligheten
är det mest bjudande behof.
Men Mirabeau var ock stor vältalare, därför att han var en stor
skådespelare. »Ack, ni har förfelat er kallelse», sade till honom
den framstående aktören Molé vid Comédie française. Som nationalförsamlingens
flesta medlemmar läste han upp sina tal från papperet, och de voro
oftast utarbetade af någon medarbetare. Men han icke blott läste
utomordentligt, utan förstod ock genom improviserade förbättringar
ge orden värme, färg och styrka. Han var en mästare i patetisk eller
ironisk improvisation, när det gällde besvarande af ett personligt
angrepp. I motsats till de fantasibilder, skalderna Victor Hugo
och Lamartine lämnat af honom i talartribunen, behöll han äfven
i de mest stormiga scener ett orubbligt lugn. Han gjorde allt för
att genom sin yttre företeelse stärka det intryck, han ville göra
från tribunen. Hans enorma chevelyr var artistiskt arrangerad, så
att den gjorde hufvudet ännu större. »När jag skakar min fruktansvärda
man, vågar ingen afbryta mig», sade han själf. Sin koppärrighet
såg han ingen olägenhet i. »Man känner icke», sade han skämtande,
»hela makten af min fulhet.»
Men Mirabeau saknade en fördel, som nästan alla hans kamrater i
nationalförsamlingen ägde, nämligen allmänt anseende. Man kan icke
föreställa sig med hvilket förakt han först blef mottagen i Versailles.
Man talade icke till honom, till och med bland vänstern betraktade
man hans närvaro som skandal. Denne adlige öfverlöpare ingaf intet
förtroende, faderns smädelser hade funnit god jordmån och alla laster
tycktes ha satt sina vederstyggliga märken på detta härjade ansikte.
Och äfven om man skulle ha förlåtit honom hans laster och brott,
så anklagade man honom ha till och med svikit hedern. Man talade
helt högt om hans låghet och falhet. Hans vältalighet i början förvånade
och förskräckte, men öfvertygade icke. Man trodde icke på hvad han
sade.
Han lyckades förleda, bestämma vissa omröstningar, och vann stort
inflytande, men han uppnådde aldrig auktoritet och lyckades aldrig
fullt rehabilitera sig. Han måste, såsom han med bitterhet sade,
grymt bota för sin ungdoms förvillelser.
Folkets afgud hade han blifvit allt från den kungliga seansen den
23 juni (se sid. 79)
genom sin teaterkupp gentemot ceremonimästaren. Folket såg i detta
hans uppträdande ett verkligt hot mot absolutismen, medan hofvet
åter förskräcktes öfver detta oförsynta brott mot etiketten. På
båda hållen misstog man sig om den store talarens verkliga afsikter
och såg politik i hvad som antagligen endast varit ett anfall af
otålighet och vrede. Den attityd han då intog förblef befästad i
folkets minne.
 |
Jämnlikheten. Allegorisk
komposition efter Prudhon. Gravyr af Copia.
De äro jämnlika i samhället som inför naturen.
|
Mirabeaus politiska grundåskådning och uppfattning af revolutionen
gingo dock i en helt annan riktning. Det politiska system, han trodde
önskvärdast för Frankrike och för honom själf, var ett blandadt,
till hälften absolutism, till hälften frihet, sammansatt af hvad
som kunde tolereras från det gamla väldets tider och det som vore
omedelbart genomförbart af den nya ordningen. Med andra ord någonting
ditåt som det slags parlamentariska monarki, som Frankrike fick
ungefär tjugufem år senare. Konungen skulle vara den naturlige försvararen
af folkets rättigheter och folket konungens stöd. Förbundna med
hvarandra skulle de triumfera öfver prästerskap och adel. Republik
var för Mirabeau en återgång till barbari, han uttalar ordet endast
med fasa eller löje. Sin från fadern nedärfda aristokratiska kastkänsla
dolde han aldrig och lät efter adelskapets upphäfvande fortfarande
kalla sig hr grefve och for aldrig annat än i ekipage med vapen
på. Där kan man finna det första motivet för honom att vara rojalist.
Ett annat har man att söka i hans snilles intressen. Den monarki,
hvars bild han fantiserade upp för sig, tycktes tillförsäkra honom
en roll värdig hans snille. Han excellerade i vältalighet och intriger.
Parlamentstribunen gaf honom tillfälle att vara vältalare. Nödvändigheten
att förena två så oförenliga saker som folkets suveränitet och konungens
suveränitet öppnade ett obegränsadt fält för hans skicklighet. Att
blända genom sin vältalighet, förleda genom sin slughet, spela en
vacker representativ roll och i hemlighet genom små medel förbereda
stora politiska verkningar — det var hans ideal.
Hans politik hvilade icke på någon moralisk öfvertygelse. Han omfattade
icke uppriktigt och fullständigt det adertonde århundradets sak.
Hans samtida, filosofer och politici, revolutionens föregångare
och aktörer, kunna divergera till teori och system, men de stå hvarandra
nära i en punkt. De ha en brinnande tro på mänskligheten, de tro
den god, förnuftig, utvecklingsmöjlig, de älska den och beklaga
den. Deras mål är att befria den från dess kedjor, att återge den
dess rättigheter. De tro fullt och fast på rättvisan; det är evangeliet
från år 89, som ingen villfarelse, ingen olycka ännu förmörkat.
För en sådan tro är Mirabeau alldeles främmande, han ämnar icke
bygga sitt system på hvarken förnuftet eller rätten, utan på snillet,
på listen, och han förnekade eller såg icke den den ärliga tron
hos andra. Revolutionens djupa betydelse undgick honom alldeles.
Hans
underhandlingar med hofvet.
 |
Marie Antoinette. (Efter
en teckning af Leclerc, gravyr af Le Beau.)
|
Den 7 november 1789 blefvo Mirabeaus stolta drömmar om att som
en mäktig minister och tronens försvarare länka landets öden efter
sitt snilles ingifvelser och beräkningar ohjälpligt krossade genom
nationalförsamlingens direkt mot honom riktade beslut, att ingen
af dess medlemmar finge bli minister. Den dagen blef vändpunkten
i hans politiska lif. Beröfvad alla förhoppningar att på raka vägar
uppnå sitt mål, såg han sig nu förvisad till intrigantens roll.
I stället för att bli en stor minister, fick han förbli en stor
ränkmakare, och i stället för att kunna inför all världen förfäkta
ett djärft och klokt regeringsprogram, invecklade han sig allt djupare
i ett nät af hemliga kabaler. Under det dåliga inflytandet af sin
onda ande, grefve La Marck, snärjde han allt djupare in sig i de
reaktionära idéernas nät. Det var La Marck, som slutligen förmådde
hofpartiet att ingå på hemliga underhandlingar med den af konungen
och drottningen så bittert afskydde, misstrodde och fruktade Mirabeau.
Drottningen erbjöd sig att betala hans skulder, 208,000 livres,
konungen öfverlämnade fyra anvisningar på 250,000 livres, som förföllo
till betalning först vid nationalförsamlingens upplösning, om man
då vore nöjd med hans tjänster. I följd af sin död kom Mirabeau
aldrig att uppbära denna million. Däremot bekom han en fast lön
på 6,000 livres i månaden. Den 3 juli 1790 hade han med drottningen
ett hemligt samtal, hvarifrån han gick uppfyld af entusiasm öfver
»Maria Teresias dotter — den enda man, konungen har i sin närhet».
Han öfverlämnade hemliga noter med råd i öfverensstämmelse med sin
machiavellistiska politik och gående ut på att afskeda Necker, hvilket
man mycket gärna gjorde, och att kalla honom själf in i ministären,
hvilket man för intet pris i världen ville. Han måste resignera
och förbli chef för en hemlig obskyr kamarilla. Han blef inte ens
en hemlig minister eller en rådgifvare, till hvilken man lyssnade.
Man läste hans noter och brydde sig inte om dem. Man begrep inte
vid hofvet, med hvilken stor politiker man hade att göra, och Mirabeau
talar med bitterhet och förakt om hofvet: »Å hvilka bomullsbalar,
hvilka famlande försöksmakare, hvilken klenmodighet, hvilken bekymmerslöshet,
hvilken grotesk samling af gamla idéer och nya projekt, af små antipatier
och barnsliga önskningar, af hugskott, af misslyckad kärlek och
hat. Helst skulle de vilja ha i sin tjänst amfibier, som med en
mans talang förenade en lakejs själ.» Han föraktar särskildt dem
som hade ledningen af statsangelägenheterna: »Aldrig ha mera obemärkta
smådjur försökt att spela ett större drama på en större teater.
De äro kvalsterdjur, som efterlikna jättars strider.»
Nationalförsamlingen, hvars aktning han icke kan tilltvinga sig,
är föremål för hans bittra hat, och i sin stora promemoria af december
1790, som är en hel plan att styra medelst korruption, anvisar han
med cynism medlen att fördärfva den alltför populära nationalförsamlingen.
Från den 10 mars 1790 intill sin död förblef hans hofvets hemliga,
hälft försmådde rådgifvare och, som Aulard säger, dess betalade,
men icke köpte talare, — i den bemärkelse nämligen, att han icke
bytte om åsikter för pengarnas skull, men uppbar lön för sina tjänster.
Mirabeaus förbindelse med konungen blef ödesdiger för honom. Kungen
passade alls icke för den roll Mirabeau tilltänkt honom och hvarken
förstod eller följde hans råd. Rykten om Mirabeaus förhållande till
konungen började snart sippra ut och undergräfva hans ställning
i nationalförsamlingen och hos folket.
Förlorade han sin folkgunst, skulle han, kände han själf, vara
förlorad och af hofvet bli föraktfullt bortstött. För att återvinna
denna bortflyende popularitet, återfinner han stundom folktribunens
tonfall, och, glömmande sin aflönade ställning, tröstar han sitt
samvete med en präktig apologi öfver revolutionen. Så t. ex. när
han den 21 oktober 1790 vredgad förhärligar trikoloren, som man
drog sig för att låta efterträda den hvita flaggan på nationens
flotta.
Det lefnadssätt, Mirabeau fört, hade alltid varit mycket uppslitande;
han hade, som man säger, alltid bränt sitt ljus i båda ändarna.
I mars 1791 kände han krafterna svika, men hade icke den själfbehärskning
i sina passioner, som nu vore mer än någonsin behöflig, och hvad
som berättas om orgierna med ett par dansöser saknar väl icke all
grund. Fastän sjuk deltog han med uppbjudande af alla krafter i
debatten i bergverksfrågan och fick beslutet formuleradt i öfverensstämmelse
med sina önskningar och La Marcks intressen. »Saken är vunnen»,
voro Mirabeaus ord, då han sjönk utmattad ned på sin bädd, »men
jag dör.»
Sorgen
öfver hans död.
 |
Mirabeaus död. »Jag för med
mig monarkins sorgedräkt; uppviglarne skola slåss om dess
trasor.» (Mirabeaus sista ord.) (Allegorisk samtida komposition.)
|
Underrättelsen om Mirabeaus sjukdom framkallade den största oro
och uppståndelse i Paris. Hans bostad omgafs af oroliga, otaliga
människoskaror, konungen mottog dagliga rapporter om hans tillstånd,
och. jakobinklubben skickade en deputation. Att hans förnämste motståndare
Barnave var med i deputationen, beredde honom stor tillfredsställelse.
Talleyrand, som han förnärmat, satte sig vid hans säng och mottog
af honom en afhandling han låtit utarbeta om arfsrättens reformerande.
Då Talleyrand följande dag redogjorde för sitt besök och uppläste
afhandlingen i nationalförsamlingen, sade han: Öfverallt var dödens
bild, blott icke inom den persons själ, som den hotade. Från Talleyrand
kommer ock uttrycket: »Mirabeau har dramatiserat sin död.»
Mirabeau motsåg dödens annalkande utan svaghet och utan förhäfvelse;
»hans tanke somnade in i det adertonde århundradets strålande ljus».
Om detaljerna från hans sista dagar och hans yttranden finnas många
sägner. Ett af de mera bestyrkta yttrandena var: »Jag tager med
mig konungadömets sorgedräkt; efter min död skola uppviglarne slåss
om dess trasor». Morgonen den 2 april slutade hans lidanden.
Sorgen blef allmän och ofantlig. Folket framtvingade teatrarnas
stängning. Dagen efter begärde departementet Paris, att kyrkan Sainte-Géneviève
skulle invigas till grafplats för store män och att Mirabeau skulle
vara den förste. Nationalförsamlingen beslöt kyrkans förvandling
till ett Frankrikes Panthéon och att på dess frontespis skulle stå
orden: Det tacksamma fosterlandet åt sina store män. Cartesius låg
där redan förut begrafven. Nu kom Mirabeau. Senare ditfördes Voltaires
och Rousseaus stoft. Voltaire, som dött 1778, fördes till Panthéon
några månader efter Mirabeau och med en antikiserande ståt, hvarom
bifogade illustration ger en tydlig föreställning. 1794 ditfördes
Rousseau, som aflidit samma år som Voltaire.
 |
Voltaires stoft öfverföres
till Panthéon den 11 juli 1791. Teckning af Lagrenée d. y.,
gravyr af Miger.
|
 |
Voltaire som gammal. 33 krokier
efter naturen af Hubert.
|
Mirabeaus likbegängelse ägde rum den 4 april, Paris hade aldrig
skådat dess motsvarighet. En konung har aldrig fått en sådan begrafning,
skref Camille Desmoulins. Alla tvister syntes förgätna vid denna
bår. Liktåget började bildas kl. 5 på eftermiddagen. I spetsen red
en afdelning af nationalgardets kavalleri. Därpå följde en deputation
af invalider, utvalda bland de mest stympade, Lafayette med sin
stab, en deputation från linjetrupperna, schweizarne, militärmusik
med krusflorklädda trummor. Präster gingo före kistan, som bars
af soldater från den bataljon, hvars chef Mirabeau varit. En medborgarekrona
prydde kistan i stället för grefvekronan och grefvevapnet. Bakom
kistan gick hela nationalförsamlingen eskorterad af veteranernas
och barnens skaror. Därpå kommo ämbets- och tjänstemän och alla
klubbar.
Tåget, som var öfver en lieue långt, fortskred långsamt mellan
en dubbel häck af nationalgardet. Efter tre timmar var det framme
vid Saint-Eustache, där den kyrkliga ceremonien ägde rum och Cerutti,
en af Mirabeaus litterära medarbetare, höll tal. Då kistan åter
lyftes upp, aflossade sjutusen man på en gång sina gevär. Alla rutor
sprungo sönder, och man trodde ett ögonblick, att kyrkan skulle
störta samman öfver båren. Man satte sig därefter i rörelse mot
Panthéon. Först vid midnatt kom man fram dit. Facklorna kastade
i mörkret sitt fantastiska sken. Mirabeaus lik nedsattes i samma
grafhvalf, där Cartesius förvarades. Man trodde sig se hela Frankrike
förkroppsligadt i det dystra, allvarliga sorgetåget med dess mångtusende
deltagare, och hela landet genljöd af veklagan.
Marat ensam bevarade äfven inför döden allt sitt hat och allt sitt
förakt, men han liksom icke så få andra trodde Mirabeau vara förgiftad
af hofvet.
Två och ett halft år senare beslöt konventet,
att Mirabeaus kvarlefvor skulle bortföras från Panthéon och Marat
intaga hans plats. Mirabeaus lik fördes då nattetid till de afrättades
begrafningsplats, Clamart, i förstaden Saint-Marceau, och intet
angaf där sedan hans graf.
Nationalförsamlingen gjorde rätt, säger Michelet, då den lät föra
till Panthéon den oförskräckte man, som varit frihetens första redskap,
till och med dess röst. Men konventet gjorde ock rätt, tillägger
samme Michelet, då det dref ut ur templet den korrumperade, ärelystne,
karaktärssvage man, som framför fosterlandet föredrog en kvinna
och sin egen storhet.
Icke ens härefter ingick Mirabeaus minne i hvilan. Det har skakats
af alla revolutionens stormar; den store folktribunens namn var
så intimt förenadt därmed, att till och med i döden skall det lefva
kvar i den, ömsom upphöjdt och ömsom förbannadt, aldrig bortglömdt.
Partifördelningen
och de förnämsta partimännen.
I nationalförsamlingen stod Mirabeau, som redan är sagdt, ensam,
var sitt eget parti. De partiliknande formationerna och deras chefer
eller mera bemärkta män voro med begagnande af nutida benämningar
och om vi gå från höger till vänster följande:
1) Yttersta högern: vicomte de Mirabeau, d'Esprémenil.
2) Högern: abbé Maury, Cazalès, Montlosier etc.
3) Högra centern (»monarkister» eller s. k. »opartiska»): Malouet,
Mounier, Lally-Tollendal, Clermont-Tonnerre m. fl.
4) Vänstra centern (»patrioter», klubben af år 89): Sieyès,
Camus, Grégoire, Thouret, Chapelier, Lafayette m. fl.
5) Vänstern (triumviratet, jakobinerna af första uppsättningen,
sedan »Feuillanterna»): Barnave, Duport, Alexandre Lameth.
6) Yttersta vänstern (republikaner, jakobiner): Robespierre, Pétion,
Buzot.
Af ofvanstående namn ha åtskilliga redan mer eller mindre ofta
och utförligt förekommit i föregående kapitel och några komma ock
att gå igen här och hvar i det följande. Nu ett och annat om partierna
och några af deras män etc.
Vicomte Mirabeau — för sin korpulenta figur och sin enorma mage
kallad »Mirabeau-tunnan» — skulle både som en kontrast till sin
store ryktbare broder och som medlem af den så egendomliga familjen
Mirabeau alltid kunnat i viss grad påräkna historiens uppmärksamhet.
Men i detta sammanhang gör han det än mer som exponent för en dåtida
samhällsklass och för det stridssätt, hvarpå en del af revolutionens
förbittrade motståndare trodde sig kunna omöjliggöra och bringa
den i vanrykte, medan de i verkligheten endast omöjliggjorde och
gjorde sig själfva illa beryktade. Han kan ock sägas ha varit en
förste föregångare till det i vissa kontinentala moderna representationer
icke okända slags bråkmakare af företrädesvis yttersta högern, som
medelst skandalösa larmande scener och personliga angrepp och projektiler
af mer än ett slag tro sig kunna förinta sina motståndare och misshagliga
riktningar. Mirabeau-tunnan förstod intet af revolutionens väsen,
och liksom så många andra af sina meningsfränder trodde han, som
hade ett behof att ställa till skandal och bråk äfven på öppna gatan,
sig kunna döda revolutionen genom smutskastning och lögnaktiga beskyllningar
och speglosor. Som talare var han medelmåttig, men som pamflettskrifvare
icke utan talang och humör. I en salong skulle de speglosor, han
och andra kommo med, ha sårat till döds, men på revolutionens män
verkade de knappast som knappnålsstyng. Snarare blefvo patriotismen
och vältaligheten ännu mer eggade af de lumpna och dagliga angreppen,
som endast kunde beröfva kungligheten dess mest upplysta försvarare.
Fåvitskheten i en sådan hofvets och aristokratins politik, som
ej förstod annat än att med hån och skymford möta 1789 års män,
var uppenbar äfven för de mera besinningsfulla aristokraterna; såsom
följande ur t. ex. förutnämnde markis de Ferrières memoarer
visar:
»Då adelsmännens och biskoparnes hela diktan och
traktan», säger han, »endast gick ut på nationalförsamlingens upplösning,
att bringa dess verksamhet i vanrykte, så långt ifrån att opponera
sig mot mindre välbetänkta beslut, visade de i stället i detta afseende
en ofattlig likgiltighet. De lämnade salen, då presidenten föredrog
ärendet, uppmanande sina meningsfränder att göra detsamma. Stannade
de, skreko de till dem att icke deltaga i ofverläggningarna. Härigenom
blefvo klubbmedlemmarne majoritet och beslöto hvad de ville. Biskoparne
och adeln trodde fullt och fast, att det nya sakernas tillstånd
icke skulle äga bestånd, och hoppades kunna påskynda dess fall,
men i sin otålighet påskyndade de både monarkins fall och sin egen
ruin. Med detta tanklösa uppförande förenade de en bekymmerslöshet,
förolämpande både mot själfva nationalförsamlingen och mot folket,
som bevistade förhandlingarna. De lyssnade icke på hvad som sades,
skrattade och talade högt och bestyrkte sålunda folkets dåliga tanke
om dem själfva. I stället för att arbeta på att återvinna folkets
aktning och förtroende, lade de endast an på att ådraga sig dess
hat och förakt. Alla dessa dumheter kommo sig däraf, att biskoparne
och adeln icke kunde öfvertyga sig om att revolutionen för länge
sedan var genomförd i alla fransmäns tankar och sinnen. De inbillade
sig kunna med tillhjälp af sådana svaga dammar hejda en dagligen
växande flod. Genom att de så halsstarrigt framhärdade vid det gamla
systemet som grundval för alla deras handlingar, motstånd och opposition,
fingo de endast vattnet att hopa sig och bli mera förhärjande. Genom
sin okloka envishet tvungo de revolutionens män att drifva sitt
revolutionära system utöfver det föresätta målet.
Detta adelns och biskoparnes uppförande skulle vara
oförklarligt, om man icke ginge tillbaka till källan för alla deras
misstag. De fingo oupphörligt höra talas om de främmande makternas
vapenstyrka, om en nära förestående invasion i Frankrike. Nationalgardet
skulle, sade man, fly vid första anfall, linjetrupperna, som voro
utan befäl, skulle upplösa sig, de få, som skulle stanna under fanorna,
skulle icke kunna uppehålla de inbrytande tyskarne och preussarne.
Enligt deras uppfattning kunde ingen, som icke var af adlig börd,
äga mod. De insågo icke, att adelsmännens eget mod berodde på en
konstlad s. k. hederskänsla, att den nya författningen skapat en
heder för folket, liksom det gamla styrelsesättet skapat en för
de förnäma; att en folkets man skulle segra öfver adelsmannen, då
han hade alla fördelarna på sin sida, enär han icke som den förnäme
mannen blifvit uppfostrad i veklighet, utan mer än han vants vid
umbäranden, mödor och arbete och ägde större fysiska krafter.»
En sådan blind och fåvitsk politik är ju icke sällsynt för en privilegierad
eller maktägande klass, en yttersta höger, som sällan någonting
lärt eller glömt och som har så svårt att fatta statskonsten att
i rätt tid göra eftergifter. Men hela denna de Ferrières
skildring förtjänar att bevaras väl i minnet då vi kommit in på
revolutionens följande skeden. Då kan åtskilligt af hvad som därunder
timade kanske finna sin förklaring samt, om »att begripa är att
förlåta», äfven sin ursäkt. Det franska folket hade sannerligen
haft mycket lång tid på sig och rikligt med tillfällen att samla
och lägga i hop anledningar till berättigadt hat och bitterhet.
Det är kanske på få känsloområden där så som just i folkets medvetande
och instinkt i fråga om lidna oförrätter och åsidosättanden ingenting
förfares, utan äfven hvad som ursprungligen kan tyckas smått tas
vara på och ackumuleras, till dess en eventuell explosion äger rum.
Den förutnämnde abbén Maury (jfr. sid. 224)
var ock en af hofpolitikens stridbaraste män. Se här ett par prof
på hans parlamentariska ton. Under debatten i en finansiell fråga
häfde han ur sig följande förolämpning mot nationalförsamlingen:
»Jag frågar dem af denna församling, som naturen förvägrat allt
annat mod än skammens, hvad de skola kunna svara —
— ».
Åt presidenten hötter han icke sällan med knytnäfven. Ibland fick
han midt under talet så häftiga attacker af ursinne, att han ryckte
och slet i talarstolen, som om han ville slå sönder den och kasta
bitarna i hufvudet på åhörarne. En gång högg han en motståndare
i nacken och slungade honom ned från talarstolen.
Hofpartiet kostade ock på sig en sig fullt
värdig antirevolutionär press. Den mest spridda var smutsbladet
»Actes des apôtres» (»apostlagärningarna»). Vid sidan af personliga
lögnhistorier och smädelser förekomma däri de mest platta och obskura
anekdoter och kvickheter. Det gick i synnerhet ut öfver Mirabeau.
En dag heter det där t. ex.: »Helvetet, som har
utspytt honom till skräck och fasa för vår tid, skulle ha fått våra
olyckor att flyta öfver, om icke hans ofantliga feghet hade varit
lika stor som hans vildhet. Han är visserligen Katilina, men han
är också Tersites.» Efter hans död föreslog tidningen följande grafskrift:
Ci-gît de Mirabeau la depouille funeste
N'agitez point sa cendre: elle exhale de la peste.
(Här hvila Mirabeaus olycksbringande kvarlefvor.
Rör inte i hans aska, dess dunster förpesta.)
I samma ton angripas de andra ledande männen. Barnave
kallas hyenan från Dauphiné, slaktaren Barnave, Nero-Barnave och
presenteras vid sidan af Robespierre som mördare till yrket. Nationalförsamlingens
män äro okunniga slynglar, och konungen uppmanades att behandla
dessa upprorsmakare så, som konungarne gjorde förr i tiden, eller
att hissa dem upp i galgen. Och lika ifrigt uppmanade man utlandets
furstar att tukta de förryckta fransmännen.
I det utskott, som hade att utarbeta författningen,
var vanligen advokaten Target ordförande och föredragande inför
nationalförsamlingen. Han hade ursprungligen blifvit ryktbar genom
en process mot jesuiterna och hade, som alla stora advokater i adertonde
århundradet fört en modig kamp mot despotismen och därigenom vunnit
stor popularitet. Men i nationalförsamlingen gjorde han icke lycka
som talare, och som många advokater skref han dåligt, blef lätt
omständlig och tråkig. Öfver honom kastade sig rojalisttidningarna
med sina kvickheter: Utskottets ordförande hade så långsam förlossning,
framfödandet af den lilla Targetine (Författningen) var mycket besvärligt.
Detta broderades sedan ut vidt och bredt i en mängd artiklar med
mycket obscena poänger och personliga skymford. De läto till och
med strö ut halm utanför Targets bostad, på det att vagnsbullret
icke skulle störa förlossningen. »Den lilla Targetine hade knappast
hunnit bli född, förrän hon blef våldtagen af en patriot, och författningen
fick sedan dagliga förhinder —
— ».
Sådan var rojalisternas kvickhet och skämtlynne år 1790, och sådana
voro de lustigheter, hvari drottningen fann ett sådant nöje och
uppbyggelse.
Men det erkännandet får man dock göra dessa rojalister och dessa
tidningar, att de icke på samma gång voro nog servila eller enfaldiga
att söka idealisera konungafamiljen. Mirabeau-tunnan yttrade sig
mycket obesväradt om Ludvig XVI, då han skulle vara som fånge i
sitt palats: »Där kan ni se en tjock pappa med beskedligt utseende,
stödjande sig mot fönstret, dyster och drömmande och skingrande
sina stingande bekymmer genom att fånga flugor...» Man bör komma
i håg, att de strängaste omdömen om Ludvig XVI kommit från de varmaste
rojalister. Den legend, som ger konungamartyren ett varmt och stort
hjärta och en vidsynt intelligens, har uppstått först i våra dagar.
Hvad beträffar Marie Antoinette, hvaraf man velat göra ett helgon,
så ansågs hon frivol af rojalisterna af den gamla stammen t. ex.
af Mirabeauernas fader, »människovännen». Det var bland nationalförsamlingens
vänster »österrikiskan» fann sina mest entusiastiska försvarare.
Hvilken anhängare af det gamla styrelsesättet talade om henne med
större beundran än folktribunen Mirabeau i sina bref till La Marck?
Och fann hon en varmare tillgifvenhet än hos Barnave? Ingen i nationalförsamlingen
brast i respekt för konungafamiljen. Det var dess egna fel, dess
partis fel, som fördärfvade den; och om missaktning föregick fallet,
var den af aristokratiskt ursprung. Det var från hofvet, som allra
först utgingo de mest förgiftade pilarna mot Marie Antoinettes anseende
och Ludvig XVI:s prestige. Hvem i Versailles låtsades före de tragiska
dagarna tro på drottningens allvar och konungens intelligens?
 |
 |
Den österrikiska harpyan.
(Samtida karikatyr.)
|
Konung Ludvig XVI. (Samtida
karikatyr.)
|
Nu till vänstern. Männen i dess center gingo omväxlande under följande
beteckningar: »patrioter», hvilken benämning de hade gemensam med
alla anhängare af revolutionen; »konstitutionella», då de redigerade
och genomförde konstitutionen, »ministeriella», då de den 13 maj
1791 grundade »1789 års klubb»; och slutligen »feuillanter», när
de efter den 17 juli 1791 öppnade feuillanternas klubb. De äro ett
troget uttryck för den konstituerande nationalförsamlingens anda;
deras partis historia är äfven historien om denna nationalförsamling,
hvars hållning och planer så många gånger förändras under händelsernas
påverkan. När de jämte hela vänstern kalla sig patrioter, ge de
genom sina talare uttryck åt nationens enstämmiga känslor och det
tillitsfulla modet 1789. Som konstitutionella häfda de sin rojalism
mot yttersta vänstern och sin liberalism mot monarkisterna och ha
ännu den lyckan och styrkan att vara den allmänna meningens tolkar.
Så länge denna gemenskap i idéer mellan Frankrike och män sådana
som Chapelier, Thouret m. fl. varade, så länge strålar deras vältalighet
med stor glans, och den är vid alla stora tillfällen nationalförsamlingens.
Hos dem bodde nationalförsamlingens anda, detta fasta, moderata
och ändå modiga förnuft, som ännu lifvade och höll kvar bourgeosin
af år 1789, som började och framdref revolutionen, men icke hade
mod att fullborda den. Snart slår för de konstitutionella räddhågans
och vanmaktens timme. Upprättandet af
»Patriotiska samfundet eller 1789 års klubb», hvars ordförande var
Sieyès, är endast riktadt mot Barnave och bröderna Lameth,
mot jakobinerna. »Hatet mellan dessa två samfund är, skrifver svenske
ministern Staël von Holstein, ännu skarpare än mellan demokrater
och aristokrater.»
 |
Österrikiska pantern. (Samlida
karikatyr.)
|
Men brytningen mellan dessa moderata och den allmänna opinionen
daterar sig först från tiden efter konungens flykt till Varennes.
De begingo då det felet att återuppsätta på tronen den menedige
konungen. Därmed var deras skilsmässa med nationen beseglad. Man
förväxlade dem snart och de förväxlade sig själfva med aristokraterna,
vare sig de hemligen gåfvo konungen råd eller i feuillanternas klubb,
grundad efter blodbadet på marsfältet, exponerade en de skrämdes
politik, af hvilka somliga gifvit vika för modfälldhet, andra för
korruptionen.
De flesta af dem förblefvo emellertid hederliga, och flera af dem
voro vältalare. Men i sin rojalistiska naivitet trodde de på sanningen
af inskriften på medaljen slagen till ära för Ludvig XVI, »den franska
frihetens återställare». Deras system fordrade så häftigt »en rättvis,
god och känslig konung», att de icke ville böja sig för verkligheten.
Därefter voro de förlorade i allmänna meningen och drogo med i sitt
fall Barnave och bröderna Lameth.
Men det är icke från de sista månaderna af deras bana man bör döma
dem som politiker och talare. Det är under de stora diskussionerna
om författningar man bör studera dem.
Till vänster om de öfriga i partiet stod abbé Grégoire (bild se
sid. 63). Fastän
präst var han en harmsen tolk för det allmänna misstroendet och
hatet mot despotismen. Han ville vara och förblef den franske bondens
och landtarbetarens advokat. »Det vackra ordet patriot tycktes vara
uppfunnet enkom för honom». »Religionen hade icke gjort honom trångsint,
och fastän han röstade med jansenisterna, delade han icke deras
trångbröstade fanatism och sekteriska syn. Hela hans kristendom
tyckes ha legat i dogmen om broderskapet. Där fann också hans vältalighet
sin inspiration.»
Triumviratet
Duport, Lameth och Barnave.
 |
Barnave. (Efter ett porträtt
af Bonneville.)
|
Inom hela vänstern fanns det en enda grupp, som var verkligt kompakt
och som icke inlät sig i någon debatt utan att förut ha fördelat
rollerna. Det var det s. k. triumviratet, de jämnåriga ungdomarna
Duport, Alexandre Lameth och Barnave (födda 1759—61). De voro en
stab utan armé, och med dem följde ständigt endast trettio, fyrtio
deputerade. Af de tre voro Barnave den vältaligaste, Duport den
intelligentaste och Lameth den verksammaste. »Duport tänker, Lameth
handlar och Barnave talar.»
Barnave, hvilken som redan är sagdt i olikhet med de andra i nationalförsamlingen
ej läste från papperet, utan talade, improviserade, var den ende,
som ansågs kunna taga upp en debatt med Mirabeau. I maj 1790 utkämpade
han i frågan om rätten att börja krig och sluta fred den ryktbaraste
af sina parlamentariska fejder med Mirabeau. Barnave, som häfdade
att den rätten tillhörde nationens representation, stod kanske då
på höjden af sin popularitet, medan Mirabeau, som en månad förut
afslutat kontraktet med hofvet och ville tillförsäkra kungen nämnda
rätt, nära på satte till sin popularitet och fick erfara att för
politikern »vägen ej är lång från Kapitolium till Tarpejska klippan».
Efter Mirabeaus död var Barnave den förnämste talaren. Bland vänstern
kunde ingen göra honom platsen som sådan stridig och bland högern
endast Cazalès. Barnaves inflytande var ock stort. Ofta yttrade
han sig sist, sammanfattade debatten och formulerade beslutet.
Triumvirerna voro tidigt ledare af Jakobinklubben. Robespierre
döljer sig i deras skugga och åser tyst, såsom Michelet säger, huru
de »döda Mirabeau». Barnaves och hans vänners politik var samma
som majoritetens ända till konungens flykt. Sedan moderera de sig
mycket och bli direkt eller indirekt konungens rådgifvare. När nationalförsamlingen
upplöses, ha de förlorat sin popularitet och sitt inflytande.
Robespierre.
 |
Robespierre vid 24 års ålder.
(Efter en tafla af Boilly.)
|
Den yttersta vänstern bestod af dem, som, utan att öppet bekänna
sin republikanism, icke dess mindre angrepo vid hvarje tillfälle
konungadömets konstitutiva grundsatser och ville konsekvent genomföra
den mänskliga och medborgerliga rättighetsförklaringen. De mest
kända voro de två senare girondisterna Buzot och Pétion och Robespierre,
Rewbel m. fl. Intet gemensamt band förenade dessa män, som några
år senare skulle sönderslita hvarandra.
De voro principmänniskor, och deras roll blef egentligen att se
tiden an. På scenen och i första planet framträda de först efter
kungens flykt, som ger dem rätt i deras pessimism och misstroende.
Mot bakgrunden af de konstitutionelles förvirring och förskräckelse
framträder deras fasthet och »dygd» desto klarare. Den mest betydande
af dem var Robespierre, men hans historia studerar man bäst
i jakobinklubben och i konventet. Född i Arras 1758, hade han som
tjuguåring sammanträffat med Rousseau, och detta möte anses ha utöfvat
ett stort inflytande på hans kallelse och lefnadsöde. Till en början
blef han advokat i hemorten, men afsade sig sedan en domarebefattning
för att icke behöfva afkunna någon dödsdom. Han åtnjöt stort anseende
och popularitet och var äfven ordförande i ett litterärt samfund,
där hans cirklade, högtidliga vältalighet efter antikt mönster högt
beundrades. Men i nationalförsamlingen mötte han icke det erkännande
han gjort sig räkning på. Hans olivegröna dräkt, stelhet och landsortsaktiga
tafatthet läto honom genast framträda i en löjlig dager, och han
blef en skotttafla för sina kollegers sarkasmer, småleenden och
axelryckningar. Som politiker skulle han kanske kunnat lättare fördraga
detta, men hans fåfänga som vältalare och vitter blef djupt sårad,
och han kände sig svårt kränkt i sin värdighet. Robespierre var
emellertid nästan den ende, som förstod att revolutionen ännu endast
var i sin första början och att den skulle förbruka och kasta bort
sina första verktyg. Han ville spara sig till kommande strider och
bröt redan från början med de konstitutionelle och triumviratet.
Hans roll var, såsom Michelet säger, mycket enkel, men stark. Han
blef det stora hindret för dem han sålunda skilt sig från. De voro
affärs- och partimän, och när de försökte kompromissa mellan grundsatser
och intressen, mellan det rätta och omständigheterna, stötte de
alltid på Robespierre med den abstrakta, absoluta rätten. Han var
den ende, som blef idealen fullt trogen, en rättens och principernas
filosof och öfverstepräst. Han äfventyrade sig icke gärna in på
utvägarnas och medlens tvetydiga område. Han förkunnade hvad som
borde göras, sällan, mycket sällan huru det skulle kunna göras.
I den stora massans ögon framstod han därför -- liksom Pétion -
som »den dygdige och omutlige».
 |
Benjamin Franklin, f. i Boston
1706, d. i Filadelfia 17 april 1790.
Vid underrättelsen om Franklins död anlade nationalförsamlingen
på Mirabeaus förslag tre dagars sorg efter en af de största
människor, som någonsin tjänat filosofin och friheten och,
omfattande med sin tanke himmel och jord, kunnat kufva åskan
och tyrannerna.
|
De flesta i nationalförsamlingen skrattade länge åt honom, men
Mirabeau misstog sig icke på honom och sade upprepade gånger: »Han
kommer att gå långt, han tror själf på allt hvad han säger.» Robespierre
lärde sig ock småningom att undvika hvad som gjort honom löjlig,
skrattarne tystnade och han gjorde sig sin egna personliga vältalighet
och bevisföring och dref upp det till mästerskap under de sista
månaderna af nationalförsamlingens tillvaro. Han talade på nationalförsamlingens
talarstol konventets språk och ger 1790 uttryck åt 1793 års idéer.
Han förde med förkärlek talan för de fattiga och ringa i samhället.
Det var då föga att undra på, att han förvärfvade en fruktansvärd
popularitet och blef allsmäktig i jakobinklubben samt slutligen
därigenom fick auktoritet och inflytande äfven inom nationalförsamlingen.
Hans auktoritet blef till och med så stor, att han fick nationalförsamlingen
till att besluta sin egen död. Det var nämligen på hans förslag,
som grundade sig beslutet af den 16 maj 1791 att nationalförsamlingens
medlemmar icke voro valbara till den blifvande lagstiftande församlingen.
Jakobin-
och Kordelierklubben.
Om broschyrernas och flygskrifternas talrikhet och betydelse i
revolutionens början är redan taladt (sid. 42).
En ännu betydelsefullare roll kommo klubbarna och i synnerhet
pressen att spela genom det afgörande inflytande, de utöfvade
på nationalförsamlingens öfverläggningar och beslut och i allmänhet
genom opinionens bearbetande. Den första klubben, Club breton (se
sid. 84),
öfvergick vid nationalförsamlingens förflyttning till Paris till
den s.k.jakobinklubben.
Dess lokal var refektoriet i ett gammalt jakobinkloster och dess
långdragna högtidliga namn, »Société des amis de la constitution,
séants aux Jacobins à Paris» (Författningsvännernas sällskaps
adress Jakobinklostret i Paris), blef af motståndarne förkortadt
till det, hvarunder det lefver kvar i historien. Ursprungligen en
sammanslutning af deputerade för en förberedande behandling af ärendena
hos nationalförsamlingen, öppnade den slutligen sina leder äfven
för andra, såsom författare, advokater och förmögna borgare, men
var ganska kinkig vid invalet. Lokalen var utstyrd med en viss prakt.
Bakom ordförandeplatsen fanns ett altare, på väggen hängde de mänskliga
rättigheternas förklaring i en dyrbar ram och omgifven af Rousseaus
och Helvetius' byster samt efter Mirabeaus död äfven hans. På gallerierna
lästes inskriften »vivre libre ou mourir» (frihet eller död). Alla
skiftningar af revolutionens män voro här representerade, såväl
de jämförelsevis moderata som de radikala; här syntes Mirabeau och
Sieyès likaväl som Barnave och Robespierre. Förhandlingarna
försiggingo lugnt och med en pedantisk värdighet och under hufvudsakligen
samma formaliteter, som i nationalförsamlingen. I början hade de
moderata ledningen i sin hand, men småningom radikaliserades klubben
och triumviratet blef ton-angifvande, till sist Robespierre.
 |
Inträdeskort till åhörareläktaren
i nationalförsamlingen för sammanträdet den 21 juni 1790.
Robespierres namnteckning ss. sekreterare.
|
Klubben, som genom sin sammanhållning lätt skaffade sig majoritet
inom nationalförsamlingen, utvidgade sin makt väsentligt äfven utåt
genom en mängd af filialklubbar hela landet utöfver.
Som motvikt mot jakobinklubben bildades dels de monarkiska »club
des impartiaux» och »club monarchique» och dels den moderata »club
de 1789» (se sid. 282).
Alla nu nämnda klubbar voro borgerliga,
utgångna från de deputerade och bestående uteslutande af aktiva
medborgare. Men vid sidan af dem uppstodo rent folkliga klubbar.
Den förnämsta af dessa var kordelierklubben, »Club des Cordeliers,
société des droits de l'homme et du citoyen». (Kordelierklubben,
samfund för de mänskliga och medborgerliga rättigheterna.) Den framträdde
öppet och ohöljdt, som ett demokratiskt och antiborgerligt samfund,
med offentliga tribuner och räknade bland sina åhörare, kanske t.
o. m. bland sina medlemmar passiva medborgare och kvinnor.
Klubben hade fått sitt namn både däraf, att den
vid distriktsindelningens upphäfvande 1790 uppstod i Kordelierernas
distrikt, hvars valmän förut brukade emellanåt samlas till politiska
möten, och däraf att den fick sin lokal i ett kordelierkloster.
Namnet »cordeliers» (repbärare) var egentligen ett binamn på franciskanordens
medlemmar hvilka buro ett rep om lifvet.
 |
Camille Desmoulins.
|
I kyrkans kor, där regnet och blåsten trängde in
genom de sönderslagna rutorna, hade ordföranden sin plats. Hans
bord bildades af hopställda hyfvelbänkar. På dem låg en rad röda
mössor och enhvar, som ville tala, satte först på sig en röd mössa.
Bakom ordföranden stod en staty af friheten med sönderbrutna martyrredskap
i handen. Snickeriarbeten, söndriga bänkar, kyrkstolar och helgonbilder
fingo tjänstgöra som sittplatser för den stora hopen af åhörare,
smutsiga och med vildt utseende, i trasiga carmagnoler (så kallades
deras tröjor) och med pikar på skuldrorna eller armarna nakna och
korslagda. Talarne uttryckte sig djärft och rättframt, allting blef
nämndt vid sitt gröfsta namn. Ett oblygt ord och en ohöfvisk åtbörd
väckte bifall. Motståndarne afbröto dem, ibland afbrötos de också
af små, mörka, skrikande ugglor, som hade haft bon under klostertaket
och nu flögo ut och in genom de sönderslagna rutorna sökande föda.
Ordförandens klocka kunde icke förmå ugglorna till tystnad, ibland
sköt man efter dem, och de föllo blödande och sprattlande ner bland
folket. (Georg Brandes, Hovedströmninger 1.)
Kordelierklubben hade tre revolutionära makter: det lidelsefullt
vibrerande, dånande ordet, den hvassa pennan, det outsläckliga raseriet:
Danton, Desmoulins, Marat. Den sistnämnde börjar redan nu att bli
en folkets afgud.
Under denna klubbs auspicier bilda sig folkliga samfund, hvari
äfven passiva medborgare kunna bli medlemmar, med sitt första och
erkända ändamål att verka för folkets upplysning, men de spela en
politisk roll, genom att undervisa folket om dess rättigheter och
popularisera den allmänna rösträttens idé. Men de öfvergå småningom
från undervisning till handling, kontrollera och anklaga ämbetsmän
etc.
Som en förberedelse till republikanska seder benämna medlemmarne
hvarandra för bröder och systrar.
Mirabeaus,
Brissots, Condorcets, Loustalots, Roberts och Marats tidningar.
»Pressen framgick fullt beväpnad ur revolutionens
hjärna. Barn af år 89 har den ingen barndom; liksom dessa floder,
som äro stora redan vid sin källa, stiger den fram som opinionens
härskare.» Med pennorna har man sopat bort kanonkulorna, förnaglat
kanonerna; med pennorna har man låtit fru Bastiljen dansa en gavott,
skakat tyrannernas troner, satt jordklotet i rörelse och drifvit
alla folk att tåga fram mot friheten». Tidningarna! det är stridsrop,
utmaning, anfall, försvar; en nationalförsamling, där alla tala
och svara och som förser den andra nationalförsamlingen med ämnen;
det är det fixerade och bevingade ordet, papperstribunen, som höres
mera, är mer dånande, mer härskande än den tribun, hvarifrån Mirabeau
anfaller och Maury replikerar! Det är en fana, som talar, och hvarje
sak hissar en tidning. Hvar dag under dessa stormiga år kastas fram
en ny, dagen därpå en annan och dagen därefter åter en — genljudande
vågor af svarta papperslappar, som öfverröstas af vågorna som komma
efter.» Det är en ofantlig, omväxlande, bedöfvande heroisk journalistik,
sådan som nationernas historia aldrig visat, måhända aldrig kommer
att visa. Det är icke de stora bladen, som föra kriget; det är de
små bladen, hvad man nu kallar den lilla pressen. »Dessa små blad
de ha vrede, djärfhet, modigt initiativ; de äro de första i elden,
de sista vid återtåget, och stridens allvar finnes där. Den aristokratiska
pressen vädjar till den och tar i sin sold gäckeriet, ironin, smädelsen,
vreden hos en salong, som icke respekterar sig själf, personligheter
som helt visst äro värre än en örfil, men på världens kinder, och
den skrattar och bits, som om det vore nog att attackera revolutionen
ungefär på samma sätt som en författare af hög börd och upprorisk,
hvars inträde i akademin man ville förhindra. Den revolutionära
pressens intelligenser upptaga denna polemik. De svara i hallarnas
stil, i ett språk, som de upptagit från rännstenen och som de göra
smidigt, utan att göra det matt, som de göra böjligt och lätthandterligt,
utan att beröfva det dess kraftiga färg, dess robusta och starka
hållning.» (Edm. et J. de Goncourt, Société
franç. pendant la révolution.)
 |
Mirabeaus tidning.
|
Det var Mirabeau, som hade banat vägen. Tre dagar före riksständernas
första sammanträde utgaf han, utan att framlägga det till censur,
första numret af sin »Journal des états généraux» med det Virgilianska
mottot: Novus nascitur ordo (en ny samhällsordning håller på att
födas). Ett angrepp i andra numret mot Necker framkallade ett förbud
mot dess utgifvande, men Mirabeau lät sig däraf föga bekomma och
började genast en ny tidning: »Lettres à mes commettants»
(Bref till mina valmän), hvars titel snart ändrades till »le Courier
de Provence» (Kuriren från Provence) utan att göra den minsta affär
af censuren; och andra tidningar följde exemplet. Det myllrade af
tidningar och journalister. Under 1789 började endast i Paris utkomma
minst 135 nya politiska tidningar och under 1790 steg antalet till
164, ett par år senare lär Frankrike haft 4-500 tidningar.
Dessa tidningar voro i allmänhet af en mycket enkel utstyrsel,
de allra flesta i liten oktav, några få i kvart, trycktes på dåligt
papper med ojämna typer och illustrationerna voro tarfliga. »Men
med förvånande duglighet hade de fattat kärnan i all agiterande
journalistiks väsen, visste att gripa ögonblicket, ge halft kända
stämningar fullhet och lif, understryka hvad det gällde, hetsa publikens
tankar och inbillningskraft och göra allt detta med den det varierande
upprepandets konst, så att opinionen utan att tröttas drefs i den
afsedda riktningen. En rad af revolutionens journalister medförde
också till sitt arbete en litterär talang af rang och invigde därigenom
journalistiken till en gren af litteraturen; genom hänförelse och
öfvertygelse, kvickhet och hån, hänsynslöshet och misstänkliggörande
gjorde de pressen till en makt för sina idéer och personer.» (J.
A. Fridericia, Världskulturen, b. VI.)
Mirabeau skref icke mycket i sin tidning, men inspirerade sina
vänner. Under nationalförsamlingens första tid hade denna tidning
stort inflytande.
För nationalförsamlingens förhandlingar redogör utförligt den efter
engelskt mönster redigerade, den enda i folioformat utkommande le
Moniteur universel, som därigenom blifvit en af de viktigaste källor
för revolutionens historia; den blef sedan Frankrikes officiella
tidning.
Öfvervägande polemiska voro »le Patriote français», som
redigerades af den senare så bekante girondisten Brissot, »Journal
de Paris», där Condorcet skref lugna och grundliga afhandling ar
om dagens stridsfrågor, samt »Révolutions de Paris», där
den förut omnämnde Loustalot skref sina tändande artiklar och där
Prudhomme redogjorde för tidshändelserna. Till motto hade denna
tidning, såsom af bifogade illustration synes: »De stora förefalla
oss stora, endast därför att vi ligga på knä. Låt oss resa oss upp.»
Camille Desmoulins' pigga tidning »les Révolutions de France
et de Brabant» tilldrog sig ock stor uppmärksamhet. Han nedlade
däri all den värme och allvarliga frihetskärlek, den gisslande kvickhet,
den fåfänga och ansvarslösa lätthet, som hörde till hans natur.
(J. A. Fridericia.)
 |
 |
Föga känd, men af stor betydelse var den af makarna Robert utgifna
»Mercure nationale» både såsom väl underrättad i utländsk politik
och som organ för det uppstående republikanska partiet och madame
Roberts litterära salong, där det hade sitt hufvudkvarter. Madame
Robert var dotter af akademikern och utgifvaren af Journal des Savants
Kéralio och gift med advokaten Franç. Robert, som var entusiastisk
anhängare af revolutionen och en af de första medlemmarne af kordelierklubben
och var genom likhet i tänkesätt och personlig vänskap nära förbunden
med Danton. Han blef senare medlem af konventet. I november 1790
uttalade denna tidning sig för republiken och i december 1790 fanns
ett republikanskt parti. Det var icke utgånget från förstäder och
verkstäder, och den republik, det börjar predika, är af borgerligt,
halft aristokratiskt ursprung. Dessa republikaner äro icke talrikare,
än att de nästan skulle kunnat rymmas på madame Roberts kanapé,
men partiet existerar, talar och skrifver offentligt och dess program
diskuteras i hela Paris.
Ofvannämnda
press vände sig först och främst till bourgeoisin, men därjämte
funnos äfven tidningar, som sökte sin publik bland »proletariatet».
Mest betydande bland dessa var Marats »L'ami du peuple» (Folkets
vän). En annan var Frérons eller [hans pseudonym]
Martels »Orateur du peuple» (Folktalaren).
Jean Paul Marat var född i Geneve 1743, var ursprungligen fysiker
och läkare och vistades flera år i England, hvarunder han enligt
egen uppgift lär har stått i vetenskaplig, litterär och filosofisk
korrespondens med flera akademier, bl. a. de i Stockholm. Han slog
sig sedan ned som läkare i Paris. Han hade utgifvit flera vetenskapliga
och politiska arbeten, utan att hvarken som läkare eller författare
vinna förväntadt erkännande, hvilket måhända icke oväsentligt bidrog
att hos honom utveckla en sjuklig misstänksamhet, som öfvergick
till förföljelsemani, och kanske äfven storhetsvanvett. 1789 öfvergår
han helt och hållet till politiken och börjar i september samma
år utgifvandet af ofvannämnda tidning. Han var nu plötsligt vorden
en fullfjädrad revolutionär och rasade med en ständigt växande våldsamhet,
mot konungen, drottningen, hofvet, ministrarne, nationalförsamlingens
majoritet, Necker, Mirabeau, Bailly, Lafayette etc. För att undgå
åtal och arrestering måste han ofta hålla sig gömd, rymma öfver
till London etc, men tidningen fortsatte att utkomma, om än oregelbundet.
Marat ägde stilistisk talang i synnerhet genom sin förmåga att
foga ord till ord, och hans blick hade något af snille. Han var
nämligen en af de få, som tidigt insågo att revolutionen måste bli
något mera än en strid om politisk frihet och politiska teorier,
att den måste framkalla en klasskamp af ny art. I hans tarfligt
utstyrda skillingsblad klingade två toner. Den ena förhärligade
honom själf såsom folkets apostel, den där alltid spådde rätt, men
fick lida därför; den andra lofsjöng folkets rätt, rätt gentemot
de rika och ämbetsmännen, rätt att hata och dräpa, emedan det inte
kunde komma fram någon annan väg. (J. A. Fridericia,
Världskulturen, band VI.)
Hans öfverretning, som såg förräderi och fiender öfverallt, och
hans blodtörst slogo ut i full blom på konventets dagar, men nekade
sig redan nu ingenting.
Vid ett rykte, sommaren 1790, om
att kungen flytt från St. Cloud, säger han i en artikel, som äfven
utgafs såsom flygblad, »Det är ute med oss» bl. a.:
 |
Trumma från revolutionstiden
(Musée des Invalides).
|
»Det är ute med oss för beständigt,
om ni icke gripen till vapen, om ni icke återfinnen det hjältemod,
som den 14 juli och 5 oktober två gånger frälsat Frankrike. Ilen
till St. Cloud; fören konungen tillbaka inom edra murar, om det
ännu är tid; sätten österrikiskan och hennes svåger inom lås och
bom, så att de icke oftare kunna ställa till sammansvärjningar,
fängslen alla ministrar och deras handtlangare och kasten dem i
bojor. Skynden, skynden, om det ännu är tid, eljest skolen ni inom
kort se talrika legioner kasta sig öfver er. Snart skolen ni se
de privilegierade stånden åter resa sig, despotismen, denna motbjudande
despotism skall återuppstå, fruktansvärdare än någonsin. Om 5-600
hufvuden falla, så skolen ni därigenom ha betryggat lugn, frihet
och lycka, men en falsk humanitet har återhållit edra armar och
hejdat edra slag; det skall kosta millioner af edra bröder lifvet.
Triumfera edra fiender endast ett ögonblick, då är det slut med
friheten, och blodet skall flyta i breda strömmar; de skola mörda
er utan förskoning.»
Till proletariatet vänder han sig på ett sätt som
icke har sitt motstycke i den samtida pressen:
»Hvad är fosterlandet för dem, som ingenting äga,
som icke ha utsikt till något ämbete och som icke åtnjuta någon
fördel af samhället? Öfverallt äro de dömda till samma slaflif.
Äro de icke under en härskares ok, så slafva de för sina medborgare.
Huru många revolutioner än förekomma, är deras lott ständigt densamma:
slafveri, fattigdom, förtryck. Hvad äro de skyldiga denna stat,
som icke gjort annat än att lagfästa deras elände och smida deras
bojor ännu kraftigare? De äro skyldiga den intet annat än hat och
förbrytelser.»
Äfven om detta och liknande tal kanske för ögonblicket icke syntes
utöfva någon verkan, kan man förstå, att därmed såddes frön, som
när tillfälle blef buro hemska frukter. Föregående århundradens
orättfärdighet och alltjämt bestående orättvisa samhällsförhållanden
hade endast alltförväl beredt jordmånen.
Om den antirevolutionära pressen är redan taladt (sid. 278).
Lefnadssätt
och klädedräkt.
Icke minst på det dagliga lifvet, lefnadssätt, klädedräkt, inredning
och konst o. d., började dessa upprörda tider sätta sin prägel.
Människorna rycktes ut ur alla sina förutbestående vanor och ur
sin isolering. Det var så mycket som förde till en sammansmältning
af hvad som förut var åtskildt och en omhvälfning af hvad som förut
var häfdvunnet: de gemensamma diskurserna på gator och kaféer och
i klubbar, de nationella festerna, valen, tjänstgöringen i nationalgardet,
de nya känslorna af broderskap och jämlikhet o. d.
»I fråga om klädedräkten (Det
följande hufvudsakligen ur Max von Bhn, Die Mode) hade
Rousseaus maning om återgång til] naturen betydt det sundas, förnuftigas
och ändamålsenligas seger öfver det snörda och förkonstlade. Kraftkänslan
hos den till medvetande vaknande mänskligheten sprängde det i föråldrade
former förstelnade samhället, men långt innan detta störtade i hop
till det yttre, fann människornas trånad efter nya lifsformer sitt
uttryck i den förändrade klädedräkten. Det var den själfklaraste
sak, emedan sättet att kläda sig är för enhvar det närmast liggande
uttrycket för individuellt sträfvande efter skönhet och harmoni,
efter en kompromiss mellan karaktär och företeelse, de nya idéerna
om natur och frihet uttryckte sig således konsekvent allra först
i oppositionen mot den härskande hofdräkten, revolutionen började
med upproret mot snörlif och styfkjortlar, puder och höga skor.»
Vid riksständernas sammanträdande i maj 1789 hade
öfverceremonimästaren Dreuz de Brezé tillgripit 1614 års hofceremoniell
och (jämför sid. 71)
vid öppningsceremonien för tredje ståndets medlemmar föreskrifvit
en genom sin brist på färger och prydnader kränkande dräkt. Detta
retade och gaf Mirabeau anledning till att hålla ett af sina första
krafttal mot olikheten i dräkt. »Ett af nationalförsamlingens första
åtgöranden var ock att högtidligt afskaffa alla ståndsskillnader
i klädedräkten, adelsmännen, som så svartsjukt förbehållit sig ensamma
plymer, broderier, röda klackar etc, måste bevittna, huru de borgerliga
förklarade, att de icke alls brydde sig om dylikt lappri, utan öfverläto
det gärna åt — lakejerna. För det tredje ståndet betydde det seger
hela linjen utefter, de privilegierade klassernas första företrädesrätt
hade fallit, därpå följde alla de andra med oroväckande snabbhet.»
Det har haft till följd försvinnandet för alltid
af all prakt och härlighet i den manliga dräkten från tiden före
1789, den råkade i misskredit emedan den var kännetecknet på en
förhatlig klass; alla Napoleons bemödanden att återinföra den kunde
icke längre förhindra det rent af förhärjande inbrottet af den svarta
färgen. En kvick öfverceremonimästare hade tänkt ut att med den
svarta dräkten degradera de föraktade borgerliga — men de gjorde,
alla hofnarrar till trots, en hedersdräkt däraf.
 |
Hårklädseln »Frihetens behag».
|
Dräktens demokratisering
hade i all tysthet försiggått i England, men då fransmännen bemäktigade
sig denna tanke, iscensatte de den med en knalleffekt och kontinenten
trodde sig följa Frankrike, medan den i verkligheten gick i Englands
spår. Liksom de engelska deisternas tankar genom Voltaire, så funno
ock de engelska moderna först spridning, då de i Paris fingo namn
och erkännande. Långbyxorna, hvilkas införande är så öfvermåttan
karakteristiskt för det nya modet, går och gäller ännu som en fransk
nyhet, medan de i själfva verket icke voro annat än de engelska
matrosernas byxor och ordet »pantalonger» kommer från den bekanta
typen i italienska folkkomedin, Pantalone. Det historiska ordet
sansculotte betyder nämligen icke »utan byxor», men långbyxor i
motsats till knäbyxor.
Äfven kvinnodräkten demokratiserades och förenklades
något och blefv långt mer likartad för de olika klasserna. De jättelika
hårbyggnader, som slutligen hade uppnått en sådan höjd, att ansiktet
hos en elegant dam sades ligga i kroppens midt, hade visserligen
redan förut blifvit bortlagda, emedan Marie Antoinette skulle vid
sin förste sons födelse förlorat så mycket hår, att hon icke längre
kunde frisera sig på det gamla sättet De rika, yppiga lockarna föllo
i stället fortfarande ner i vågor ända ned till midjan och ju enklare
och slätare kjolarna blefvo med tiden, desto mer tog man igen skadan
med så mycket mera fantastiska, extravaganta och öfverlastade hattar
och koaffyrer. Men i stället för så fina benämningar på färgerna
som t. ex. caca Dauphin, vomissement de la reine, Cardinal sur la
paille (Om dessa behöfva öfversättas, så skulle
det vara ungefär: kronprinsens baj-baj, drottningens kräkningar
och kardinalen på halmen.), valde man revolutionärt demonstrativa;
t. ex. senare à la républicaine, à l'Égalité, à
la carmagnole, och man bar öfverallt nationalkokarden och gärna
äfven trikolorens färger. Man bar dräkter à la Nation, à
la patriote, à Bastille, koaffyrer aux charmes de la Liberté.
Kjolarna blefvo smalare, brösten, som förut fått
framträda mycket stora, kördes upp ännu mera, så att om ett par
år såg det ut, som om alla damer ledo svårligen af struma!
Mest påfallande var förändringen af tygerna. Nöden
gjorde, att siden och atlas ersattes med tryckt kattun och fasonerade
bomullstyger. De damer, som eljest sysslade med moder, hindrades
därifrån därför att de distraherades af politiken eller hade ondt
om pengar eller emigrerat. Redan i juni 1790 meddelas från Paris
det oerhörda, att på ett halft år icke visat sig några nya moder!
Snart börja ock de förnämsta dam- och herrskräddare att emigrera,
och konfektionsbranschen blir ett af de första bevisen på modernas
demokratiserande. Sedan 1791 funnos i Paris magasin för färdiggjorda
kläder.
 |
En kortlek från revolutionstiden.
|
Man fick också bord, stolar och sängar à
la nation, à la féderation, à la revolution
o. s. v. Tapeter, möbler, tallrikar och koppar pryddes med patriotiska
bilder: nationalgardister omgifna af inskriften »dö för fosterlandet»,
Mirabeaus graf etc. På spelkorten fingo kungen, drottningen och
knekten maka åt sig för friheten i dess olika uppenbarelseformer
etc.
Sådana ord som patriot, frihet, jämlikhet och broderskap,
allmänt väl etc. etc. voro på allas läppar; benämningarna medborgare
och medborgarinna började tränga sig fram. »Frihetsträd» planterades
flerstädes i Paris och på andra orter.
|
 |