Ludvig
XVI:s karaktär. — Flyktplanerna.
— Axel Fersen och Marie Antoinette.
— Gustaf III:s inblandning. —
Konungens flykt och uppfångande.
— Hans återförande till Paris. — Blodbadet
å marsfältet 17 juli 1791. — Författningsrevisionens
afslutande. — Arbetarelagstiftning.
— Emigranternas stämplingar.
— Konungen aflägger ed på författningen.
Ludvig
XVI:s karaktär.
I revolutionens historia i allmänhet och i det republikanska partiets
i synnerhet finnes, säger Aulard, måhända ingen tilldragelse, som
varit af mer afgörande betydelse än konungens flykt till Varennes,
vore det ock endast ur den synpunkten, att Ludvig XVI:s verkliga
karakter därigenom demaskerades.
Man har visserligen icke att i utvecklingen af det nya, ur 1789
års rörelser utgående Frankrike se ett verk af den eller den enskilde
fransmannen, utan af spontant organiserade kommunala och nationella
grupper. Men det oaktadt har Ludvig XVI:s personlighet kommit att
härvid spela en verkligt exceptionell roll, emedan han var konungen,
emedan nationen var rojalistisk, emedan den i juli månad 1789 hade
enstämmigt, med kärlek och förtroende uppdragit åt sin ärftlige
chef att presidera vid dess samling, att bli revolutionens ledare.
 |
Konungens flykt.
»Förklädd till kock följer Ludvig XVI efter
drottningen, som, stödd på grefve Fersen, ovärdig
son till en så frejdad fader, närmar sig vagnen,
hvari mad. Elisabet och kronprinsen hålla på att
stiga in. Drottningen trampar uppriktigheten under fötterna
och mottar den kejserliga örnens råd. Fanatismen
i påfvens gestalt svänger sina facklor för
att lysa upp deras afresa. Svitens herrar komma upp ut Tuileriernas
kloak.»
|
Under sådana förhållanden skulle helt visst den påbörjade utvecklingen
underlättas eller försvåras allt efter Ludvig XVI:s beteende, och
därför är kännedomen om hans karaktär så betydelsefull för revolutionens
historia, medan på det hela taget den psykologiska kännedomen af
personer, som voro honom mycket öfverlägsna, af en Mirabeau, en
Robespierre, icke är oundgänglig för att begripa samma historias
utveckling i dess helhet.
Denne furste var, som man då uttryckte sig, dygdig och hade förmodligen
ursprungligen helt goda afsikter, d. v. s. han önskade antagligen,
att hans undersåtar skulle vara lyckliga, och skulle kanske kunnat
göra t. o. m. personliga uppoffringar för sådant ändamål. Ehuru
loj och flegmatisk delade han sitt århundrades »känslofullhet»,
och när så passade sig, fann också han behag i rörande scener. Han
var god i ordets vulgära betydelse.
Han var visst ingen öfverlägsen ande, äfven om han
inte var så dum, som rojalisterna påstodo, emedan de sågo hans korpulens
och uppgående i materiella njutningar, hans smak för jakt och låssmide,
för att sofva och äta mycket, hans något lurkaktiga fasoner och
oförmögenhet att deltaga i en spirituell konversation. Men han saknade
icke intelligens och hans proklamation till fransmännen vid flykten
till Varennes, hvilken proklamation anses vara hans personliga verk,
innehåller, säger Aulard, en kritik af 1791 års konstitution, betydligt
mycket skarpsinnigare än t. ex. den Taineska i vår tid.
 |
»Dolkriddarnes» afväpning
i Tuilerierna den 28 febr. 1791.
Flera hundra aristokrater hade på hofvets kallelse samlat
sig beväpnade med värjor och dolkar i Tuilerierna under förevändning
att skydda konungen mot ett tillärnadt angrepp från folket,
men i verkligheten för att genom öfverrumpling bortföra honom
till flykt. Lafayettes ingripande förhindrade planens utförande
och föranledde afväpnandet af «dolkriddarne», hvarefter deras
vapen krossades på slottsgården.
|
Däri var hans intelligens underlägsen hans uppgift, att han icke
begrep, att han under det nya systemet och den folkliga rätten skulle
kunna vara en fullt lika mäktig, ärofull konung, lika mycket konung
som under det gamla systemets och den gudomliga rättens tider.
Under gamla systemet och motarbetad af parlamenten, af sitt eget
hof och den återstående feodalismen, var han endast skenbilden af
en kung.
När Turgot föreslog honom en allmän reform af konungadömet, på
det att han skulle styra »som Gud själf» i enlighet med lagar, begrep
han det icke.
När Mirabeau tillrådde honom att stödja sig på folket och nationen,
för att frigöra sig från det förmynderskap bourgeoisin ville pålägga
honom, begrep han det icke.
Han såg däri endast oroväckande nyheter. För hvarje antik grannlåt
man ryckte från hans kungliga kappa, kände han sig plundrad, afklädd,
trodde sig försvagad, och framför den nya och starka myndighet,
som man erbjöd honom, föredrog han den svaga och föråldrade man
tog ifrån honom, endast därför att den var gammal och han var van
därvid.
En trång intelligens och en svag vilja som han var, hade han endast
ansatser, nycker och antipatier. Han gaf ömsevis efter, planlöst
och utan medvetna syften, för påverkningarna från sin omgifning,
från drottningen, grefven af Artois, Necker och Paris' befolkning.
Om han hade varit lastfull, skulle man kunnat leda och behärska
honom genom en älskarinna. Men han var sedesam, och intet inflytande
kunde göra sig permanent gällande på honom. Han kunde hvarken vara
revolutionens eller kontrarevolutionens man. Han lefde för dagen,
sade ja, sade nej, allteftersom rådgifvarne för ögonblicket voro
mera besvärliga och envisa. När han på detta sätt oroades, tillgrep
han knep, ljög och slingrade sig undan för att få vara i fred och
kunna gå på jakt.
Hos honom fanns dock en solid känsla och som icke växlade, nämligen
hans religiösa känsla. Han var redan från ungdomen uppriktigt troende.
Vid Ludvig XV:s skeptiska hof hade han naivt och af allt sitt hjärta
trott på katekesens dogmer. Denne apatiske man var en af de ytterst
sällsynte mera bemärkte fransmän, som af århundradets filosofi icke
låtit sig rubbas i sin tro.
 |
Louis Philippe, hertig af
Orléans. (»Philippe-Égalité»).
|
Han skulle måhända ha underkastat sig förvandlingen
af sin kungliga makt och myndighet och resignerat för revolutionen,
om denna revolution icke i ett visst ögonblick kommit i konflikt
med hvad han trodde vara sina plikter som kristen.
Den dag, då påfven, när biskoparne sade honom, att han vedervågade
sin eviga salighet genom att sanktionera prästerskapets civilförfattning,
kände han sig djupt oroad och verkligt skrämd för helvetet. Under
tiden mellan den 12 juli 1790, då nationalförsamlingen afslutat
omröstningarna om civilförfattningen, och den 24 därpå följande
augusti eller den dag, då han sanktionerade den, våndades hans samvete,
genomgick han en kris som kristen.
Hvarför sanktionerade han då denna författning? — Emedan han tvangs
därtill af sin omgifning, som förskräcktes för de sannolika följderna
af ett veto: resningen af ett helt folk, hertigens af Orléans
tillträde till makten, kanske republik. Drottningen ville förbli
drottning. Men han sanktionerade den med ångest; han hade en känsla
af att han beginge en dödssynd.
Hans samvetskval drefvo honom till en fullständig brytning med
revolutionen, och därefter trodde han sig uppfylla sin plikt som
kristen genom att bekämpa den medelst list, då han icke hade vågat
eller kunnat bekämpa den öppet. Han hade ju t. o. m, i december
1790 sanktionerat dekretet, som ålade de kyrkliga funktionärerna
att aflägga eden på samma författning.
För denne man, som icke var född skälm, blefvo nu alla medel goda
i syftet att åter blifva den mycket kristne konungen och att genom
att försona Frankrike med påfven lätta sitt samvete.
Flyktplanerna.
 |
Frankrikes dauphin (Ludvig
XVII).
(Efter porträtt af Vigée-Lebrun.)
|
Redan i oktober månad 1790 var planen uppgjord att i hemlighet
resa till Montmédy. Österrikiske kejsaren Leopold II skulle mot
de franska gränserna göra en militärisk demonstration, som skulle
skrämma patrioterna. Ludvig XVI skulle sedan marschera mot Paris
med Bouillés arme.
Denna plan blef maskerad genom en fyndig dubbelhet.
Den 18 april 1791 hade han för afsikt att bege sig till Saint
Cloud. Folket, som icke minst af den pågående emigrationen af adeln
blef allt misstänksammare och hade på känn konungens flyktplaner
och intriger, var uppretadt öfver ryktet att konungen ämnade mottaga
nattvarden af en edsvägrande präst — han anlitade aldrig några andra
—, misstänkte, att han skulle begagna detta tillfälle att fly, och
förhindrade därför denna hans utflykt. Han ansåg då nödigt att fördubbla
sin list och förhindra, att parisarnes misstänksamhet skulle sprida
sig till nationalförsamlingen och nationen och föranleda en vaksamhet,
som kanske förhindrat flykten. Han ansåg nyttigt att högtidligt
och offentligt ljuga på nytt.
Utrikesministern utfärdade den 23 april 1791 till Frankrikes beskickningar
utomlands ett cirkulär, hvarigenom de fingo i uppdrag att tillkännagifva
konungens fulla anslutning till revolutionen och den nya franska
konstitutionen. Men samtidigt meddelade kungen hofven, att det endast
vore ett spelfäkteri, som de icke borde misstaga sig på.
 |
Marie Thérèse Charlotte
af Frankrike. Ludvig XVI:s dotter. (Gravyr af Ch. de Michel.)
|
Cirkuläret meddelades samma dag nationalförsamlingen, där konungen
ånyo personligen upprepade och bekräftade sin besvurna anslutning
till den nya konstitutionen, hvaraf den prästerliga författningen
utgjorde en del. Cirkuläret framkallade den lifligaste hänförelse,
och uppläsningen afbröts litet emellanåt af applåder och lefverop
för konungen. En deputation afskickades till konungen och mottog
af honom följande svar: »Jag är synnerligen rörd öfver den rättvisa
nationalförsamlingen visar mig. Om den kunde läsa i djupet af mitt
hjärta, skulle den där endast se känslor ägnade att rättfärdiga
nationens förtroende; allt misstroende mellan oss skulle vara förjagadt
och vi skulle alla vara lyckliga.»
Samtidigt underhandlade Ludvig XVI med utlandet och Bouillé beträffande
sin flykt och sin statskupp. Han hade provisoriskt bestämt ögonblicket
för flykten till början af maj.
Flyktförsöket sattes i scen och utfördes, skulle man kunna säga,
under regi af en svensk, och man finner i sammanhang därmed
äfven Sveriges konung inblandad och inblandande sig i Frankrikes
och dess konungapars historia. Svensken i fråga var Axel von
Fersen. Det var samme Fersen, som så hemskt massakrerades af
Stockholmspöbeln den 20 juni 1810, då tronföljaren Karl Augusts
lik fördes in. Den roll, han spelade i särskildt Marie Antoinettes
lif är af så romantisk art, att det kan ha sitt intresse att något
närmare beröra den.
Axel
Fersen och Marie Antoinette.
 |
Prinsessan de Lamballe. (Efter
oljeporträtt af Rioult.)
|
Fersen, som var född 1755, hade efter ett föregående kortare besök
som 19-årig, 1778 återkommit till Paris. Han blef upptagen i drottningens
intimaste kretsar samt snart hennes stora favorit. Oaktadt sitt
kyliga och tillbakadragna väsen lär den unge svensken ha blifvit
vanvettigt förälskad i Marie Antoinette, och hon ansågs icke ogärna
uppmuntra denna böjelse, som icke vågade förklara sig, ja, till
och med besvara den. Åtminstone fick hofskvallret mycket att beställa
därmed. Man talade om små supéer, som prinsessan de Lamballe och
drottningens favorit de Polignac gåfvo i sina våningar för drottningen
och där Fersen var närvarande, om möten och långvariga samtal under
operabalerna, om ömma blickar etc. Man påstod sig ha sett drottningen
vid sin clavecin under sjungande af passionerade kupletter ur operan
Dido med sina ögon söka Fersen och ej mäkta dölja sin förvirring
och sina känslor. Svenska sändebudet grefve Creutz förklarade ock
i ett bref till Gustaf III sig ha sett alltför många säkra tecken
för att kunna tvifla på drottningens böjelse för Fersen, hvars takt
och modesti han samtidigt vitsordar.
Hofskvallret har ju i alla tider och i alla länder varit och kommer
att förbli mycket påpassligt och energiskt. Icke minst var det så
vid detta franska hof och sysselsatte sig tidigt mycket gärna med
Marie Antoinette. Det behöfdes ju inte heller så mycket, för att
man skulle kunna tilltro den ståtlige unge svensken förmånen af
en kunglig »bonne fortune». Hade han icke alla en romanhjältes egenskaper,
och den som betraktades som hans eröfring var icke hon på förhand
ursäktad, om hon skulle ha gifvit vika för en hjärtats böjelse,
hon som hos sin kunglige gemål funnit hvarken en konungs majestät
eller en makes tillgifvenhet. Ty man var ingalunda okunnig om den
kungliga alkovens hemligheter.
Ännu hade man inte glömt hans bröllopskväll. (Mémoires
rélatifs à la famille royale de France; jfr Gaulot, Un ami
de la reine.) Då hade den unge kronprinsen som vanligt varit
en sådan storätare, att Ludvig XV icke kunnat afhålla sig från att
säga till honom: »Akta er för att öfverlasta magen för mycket till
natten», och strök under sin uppmaning med ett malitiöst småleende.
Men kronprinsen svarade med en naiv tvärsäkerhet: »Hvarför det?
Jag sofver alltid bättre, när jag ätit mycket till kvällen.»
När supén var slut, fattade han sin unga gemål vid
handen, förde henne därpå till dörren till sitt rum och tillönskade
henne därpå på det höfligaste sätt i världen god natt.
— Jag hoppas, att ni sofvit godt? sade han till
henne följande dag vid frukosten.
— Utmärkt, ty det var ingen som störde mig, blef
hennes svar.
Samma dag på morgonen hade Marie Antoinettes öfverhofmästarinna
prinsessan de Guéménée tämligen tidigt kommit in i hennes våning.
Ingen kronprins, hon var ensam.
— Gud förlåte mig! Har han varit lika tidigt uppe
som vanligt!
— Hvad menar ni? svarade Marie Antoinette. Man har
för mig mycket prisat den franska höfligheten, men jag tror verkligen,
att jag gift mig med den höfligaste af hela nationen.
— Huru, han är uppstigen! upprepade prinsessan,
som ännu icke fattade något.
— Nej, nej, utropade Marie Antoinette; här åtminstone
har han inte kunnat stiga upp, ty här har han inte legat; han lämnade
mig vid dörren till mitt rum med hatten i hand och gick ifrån mig
mycket hastigt, som om han varit besvärad af min person.
Denna scen blef snart känd och kolporterades ut
med många elaka eller skämtsamma kommentarier och kastade ett löjligt
skimmer öfver den unge kronprinsen, så mycket mer som man icke ville
till den öfverdrifna tillbakadragenheten söka förklaringen i en
ytterlig blyghet. Marie Antoinette blef sårad i sin berättigade
stolthet som kvinna och hade redan nu bildat sig »en mycket ofördelaktig
föreställning om sin makes karaktär och egenskaper».
Marie Antoinette, som förmälde sig 1770, hade under sju års tid
icke annat prerogativ af sin titel af kunglig gemål än att på nära
håll se sin beskedlige make äta och dricka, jaga och smida. Och
när Ludvig XVI genom påstötningarna af sin svåger, tyske kejsaren,
ändtligen begrep sin skyldighet mot Frankrikes krona att ge den
en arfvinge och blef sin gemåls make, var det för sent. Han blef
endast ägare af kroppen, hjärtat förblef oeröfradt. Fersen eröfrade
det.
Medan skandalkrönikan som bäst sysselsatte sig med drottningen
och Fersen, fick man veta, att drottningen befann sig i grossess
och det gaf nytt tillfälle till perfida insinuationer. Mycket betecknande
för den hänsynslöshet, hvarmed förtalet och insinuationerna gåfvo
sig fritt lopp, var episoden vid det kungliga barnet Marie Thérèses
dop i Notre Dame. Marie Antoinettes svåger, grefven af Provence
(»Monsieur», senare Ludvig XVIII), som vid tillfället frambar barnet,
besvarade dopförrättarens frågor om barnets namn med en sardoniskt
betonad och understruken erinran om att det som först komme i fråga
vore att taga reda på föräldrarna.
Det kunde icke undgå Fersen hvad som försiggick omkring honom och
huru hans därvaro komprometterade drottningen. Han visade sig berömvärdt
chevaleresk och taktfull. Han beslöt att genom sin afresa göra ett
slut på allt förtal och slöt sig till de franska trupper, som öfverskeppade
sig till Amerika för att understödja de amerikanska fristaterna
i deras resning. Han stannade i Amerika i tre år och utmärkte sig
därunder vid flera tillfällen. Efter återkomsten kom han i följd
af sin tjänstgöring både i svenska och franska arméerna att dela
sin tid mellan de båda länderna, men skickades hösten 1788 af Gustaf
III till Frankrike för att tjänstgöra som hans mellanhand vid sidan
af den officielle representanten Staël von Holstein, g. m.
Neckers bekanta dotter den celebra författarinnan madame de Staël.
Sedan dess vistades Fersen oafbrutet i Frankrike till juni 1791,
än i Paris än som öfverste för sitt regemente Royal Suédois i Valenciennes
etc.
Hans dagbok och korrespondens, som utgifvits af den bekante förste
kammarledamoten R. M. v. Klinckowström (en systersonson till F.)
innehålla mycket af upplysande vikt och intresse för kännedomen
både om känslorna och föreställningarna i hofkretsarna och om spelet
bakom kulisserna.
Gustaf
III:s inblandning.
Med sin kända intimitet med den franska förnäma världen och sin
beundran för den franska smaken kunde Gustaf III ej undgå att chockeras
redan af de första episoderna under revolutionen. Sammankallandet
af riksständerna vore en löjlig och farlig efterapning af engelska
seder. Några kavallerichocker till gatornas rensning skulle ha varit
nog för att förekomma Bastiljens eröfring. Ludvig XVI borde lära
sig af Gustaf III:s egen andra statskupp (förenings- och säkerhetsakten
1789), huru man skulle göra sig åtlydd. Med sin lätt uppflammande
fantasi och benägenhet att spela teaterhjälte, såg Gustaf III sig
snart som den mannen, som vore kallad att bli den kränkta suveränitetens
beskyddare och hämnare. Han skyndade sig mycket tidigt att erbjuda
de första emigranterna, grefven af Artois och prinsen af Condé,
en tillflykt i Sverige, och deras smickrande svar gjorde honom endast
än mer exalterad. De krigiska förvecklingarna med Ryssland lade
i början ett hämmande band på hans ifver att börja spela sin stora
roll. Men sedan freden i Värälä af slutats i augusti 1790, kunde
han mera hänge sig åt sin fantasis hugskott att ställa sig i spetsen
för någon koalition af de främmande stormakterna till revolutionens
kväfvande, återställandet af Ludvig XVI:s feodala makt och betryggande
af de europeiska tronerna. Han vände sig framför allt till sin förra
fiende, ryska kejsarinnan Katarina, som han för sådant ändamål föreslog
ingåendet af ett nordiskt förbund och att icke låta i nordisk hamn
komma in något franskt fartyg med trikoloren etc. Dessa planer gjorde
honom likgiltig för de för Sverige mycket betydelsefulla gränsregleringsunderhandlingar,
som voro en följd af Väräläfreden, medan Katarina väl förstod att
under skenbart intresse för kungens projekt, på samma gång hon icke
var ohågad för underhandlingar med revolutionens män, draga ut på
tiden, tills situationen satte henne i stånd att alldeles undandraga
sig gränsregleringsförpliktelserna.
Utan afvaktan på Rysslands medverkan framställde han slutligen
ett formligt anbud i maj 1791 till franska utrikesministern de Breteuil
att personligen arbeta på återställandet af den franska konungafamiljens
makt. Han skulle för sådant ändamål lämna en härstyrka på sextontusen
krigsvana svenskar och smickrade sig med hoppet att därmed kunna
förena minst åttatusen ryssar. Men han förbehöll sig själf öfverbefälet
och nödvändiga penningmedel för truppernas underhåll och transport
samt som belöning efter sitt stora verks fullbordande förnyandet
af de gamla allianserna med en tillökning i subsidierna af minst
3 millioner livres. Det skulle ha varit för honom en stor ära att
företaga allt till franska konungens gagn utan någon som helst ersättning
och sålunda förnya »forna tiders ädla föredömen af loyauté och ridderlighet,
som ålade krigarne som deras sanna plikt att bispringa olyckliga
och betryckta furstar», men han erinrade Breteuil om Sveriges fattigdom.
Betecknande var hans postskriptum, att om franska kungen underhandlade
med sina egna undersåtar och genom någon maktuppoffring förbättrade
sin ställning, skulle en sådan eftergift anses farlig och stridande
mot alla de grundsatser, som skulle vara vägledande för de suveräner,
som beväpnade sig till Ludvigs förmån.
I ett samtidigt bref från sin förtrogne Taube till Fersen låter
han ock framlägga ett mycket fantastiskt yrande program för kontrarevolutionen:
De franska majestäten skulle rädda sig ur Paris
och hade sedan genast att sammankalla landets alla parlament, förklara
nationalförsamlingen olaglig och usurperande tronens och konungamaktens
rättigheter och de enskilda medlemmarne som rebeller och fosterlandsförrädare,
att göra dem fridlösa i hela landet, återkalla alla högre militärer
som emigrerat, och alla biskopar, att återställa allt sådant det
varit före revolutionen och återinsätta prästerna vid deras gamla
regim och kult, att låta arrestera hertigen af Orléans och
döma honom genom ett af parlamenten och icke benåda honom, att äfven
med de strängaste åtgärder återställa fullständig disciplin och
subordination i hären, att inte ingå på några som helst kompromisser
eller något blandadt regeringssystem, utan återställa konungaväldet
i all dess makt etc, samt, hvilket skulle väl vara det mest förkrossande,
för alltid aflägsna sig från Paris och låta denna mördarkula tillintetgöras
genom en fullständig glömska af dess befintlighet, ty så länge det
finns ett Paris i Frankrike, skall det aldrig finnas några konungar.
Man skulle ju nästan kunna betvifla, att det vore en klok man,
som drömde om detta rojalistiska blodbadsarrangemang och om möjligheten
att i en handvändning kunna så fullständigt slå back i utvecklingen.
Något häraf kan väl förklaras af den bland monarker icke alltid
så ovanliga trångheten och egendomliga inriktningen af synen på
hvad som händer och rör sig i tiden. Men åtskilligt sammanhängde
med Gustaf III:s egen individualitet. Af samma bref framgår emellertid
ock, att konung Gustafs rådgifvare i mycket betraktade honom som
ett stort barn, som man ej kunde motsäga eller låta veta allt. Taube
ansåg lönlöst att hindra konungens tilltänkta resa till Aachen,
dit han ville för att vara händelsernas medelpunkt närmare. För
att hindra honom från indiskretioner och oförsiktiga uttalanden
hade han medelst en förment varning från Frankrike skrämt upp honom
med att han skulle bli omgifven af nationalförsamlingens spioner.
Kungen lofvade, att hans tal skulle bli vida mer republikanskt än
monarkistiskt, hvilket han bad meddelas deras franska majestäter.
Gustaf III var underkunnig om flyktplanerna och synes till och
med ha önskat, att den svenska uniformen skulle vara representerad
vid tillfället. I Paris ansåg man ock, att det var hans påverkan,
som slutligen förmådde franska konungen att göra slag i saken.
Af Fersens bref framgår bl. a. annat intressant och belysande det,
att Ludvig XVI:s förställning var ett formligt och tidigt uppgjordt
program. Kungen skulle icke opponera sig mot något, utan tvärtom
göra allt hvad nationalförsamlingen begärde för att därigenom ännu
mera för de främmande makterna framstå som fången i Tuilerierna
och djupare insöfva landet i säkerhet. Vidare att man fann en flykt
ouppskjutbar, ity att eljest skulle nationen troligen hinna i allt
för hög grad vänja sig vid och finna sig bra i sakernas nya tillstånd.
Slutligen vore man för att utverka engelska hofvets fullständiga
neutralitet beredd till »skäliga uppoffringar», d. v. s. att med
ett ganska cyniskt landsförräderi till dynastiens fromma afträda
en del af fransk jord, landets återstående kolonialbesittningar.
Konungens
flykt och uppfångande.
Den länge planerade flykten hade uppskjutits till början af juni,
emedan konungen då skulle få lyfta ett par millioner af den ganska
rundligt tilltagna civillistan på 25 millioner och man då vore kvitt
en för demokratism misstänkt kammarjungfru hos kronprinsen. Natten
mellan den 20 och 21 juni sattes flykten i verkställighet under
Fersens ledning.
Han hade i konungens namn upplånat ett par millioner, sex månader
förut beställt åt en föregifven ryska fru von Korff den ryktbara
täckta »berlinervagnen» med plats för sex personer, som skulle tjänstgöra
vid flykten. Vagnen var inredd med en ytterlig lyx och bekvämlighet
och innehöll allt som behöfdes för flera dagars lif. Fersen öfvervakade
omsorgsfullt allt arbete, vagnen fördes till hans hotell, där folket
kunde bese den på gården, samtidigt med att i tidningarna talades
rätt mycket om kungafamiljens plan att försvinna och Fersens intima
förbindelser med hofvet voro kända. Det var också han, som i korrespondens
med Bouillé uppgjorde resruten, skaffade pass, hyrde åkdon och till
en början tjänstgjorde som kusk.
De kungliga barnens guvernant, mde Tourzel, föreställde baronessan
Korff, drottningen var guvernanten, madame Elisabeth sällskapsdamen
och konungen i grå dräkt och peruk var kammartjänaren. Fersen lämnade
dem som han trodde i säkerhet i Bondy, hvarifrån de skulle öfver
Châlons sur Marne bege sig till Montmédy nära gränsen, samt
satte sig själf i säkerhet i Belgien.
Den 21 hade Gustaf III begifvit sig från Aachen till Spa för att
vara ännu närmare gränsen. Han promenerade ut genom stadsportarna
för att på den tidpunkt han beräknat kunna möta kuriren med underrättelsen
om den lyckliga utgången. Man såg honom drifva omkring otålig och
orolig, räkna minuterna och timmarna och sedan återvända mycket
bekymrad. På natten väcktes han ur sin sömn af Fabian Wrede, som
inträdde hastigt i hans rum och underrättade honom om den olycka,
som krossade så många förhoppningar.
Kontrarevolutionens högkvarter förflyttades nu från hofvet i Paris
till emigrationen med dess prinsar. Men dess hjälte och ledare vill
kung Gustaf bli.
Under färden från Bondy hade de kungliga visat stor oförsiktighet
och kungen undgick icke att bli igenkänd. Oberäknade dröjsmål uppstodo,
de uppgjorda arrangemangen med truppdetachemangen mankerade. Slutet
på visan var, att kungen blef infångad i Varennes, medan hans bror,
grefven af Provence, på en annan väg uppnådde gränsen.
 |
Den kungliga familjen upptäckes
och hindras på sin flykt.
|
Hans
återförande till Paris.
Från Varennes återkom konungen till Paris den 25 juni under uppsikt
af nationalförsamlingens trenne kommissarier, Pétion, Barnave och
Latour Mauboary, och omgifven af en talrik eskort af beväpnade medborgare,
som skyndat till från alla kringliggande kommuner.
 |
Konungafamiljen återföres
till Paris den 25 juni 1791.
|
 |
Alexandre de Beauharnais.
(Teckning af J. Guérin, gravyr af Fresinger.)
|
Första underrättelsen om konungens flykt hade framkallat en känsla
af häpnad, sedan af harm och ovilja, slutligen delvis fruktan. Men
nationalförsamlingen behärskade sin sinnesrörelse och gick till
sina öfverläggningar med ett högtidligt, nästan imponerande lugn.
Som dess president fungerade då Alexandre de Beauharnais (Han
var gift med Josephine Tascher de la Pagerie, som efter hans död
blef Napoleon I:s gemål. Hans son Eugène var far till Oskar
I:s gemål Josefina samt bror till Napoleon III:s mor, Hortense af
Holland.) och han öppnade sammanträdet med de ryktbara orden:
»Mina herrar, konungen har begifvit sig bort i natt, låtom oss öfvergå
till dagordningen.» Nationalförsamlingen kallade inför sig ministrarne,
förklarade sig permanent, lät sig föreläsas den diplomatiska korrespondensen,
dekreterade, att dess beslut, som fattades under kungens frånvaro,
ej behöfde någon sanktion, gjorde sig med ett ord suverän. Men på
samma gång visade den sig vilja upprätthålla konungadömet som institution
och gaf i sin adress till nationen konungens flykt utseende af att
vara ett bortförande mot hans vilja.
Den tillförsikt till revolutionens verk nationalförsamlingen sålunda
lade i dagen meddelade sig snart till nationen. Man visade sig modig
och beslutsam, stod väpnad och redo till landets försvar. Kommer
så snart underrättelsen om att konungen är hejdad och på återväg
till Paris. Man andas åter ut. Smärtan att ha förlorat sin konung
och glädjen öfver hans återfående bevisar, huru rotfast och omfattande
rojalismen ännu är i landet.
Men Paris intar en helt annan hållning än det öfriga Frankrike.
För första gången framträdde en utpräglad meningsskiljaktighet mellan
hufvudstaden och landsorten. När den 21 juni kl. 10 på morgonen
med tre kanonskott förkunnades hvad som händt och stormklockan började
ljuda från stadshuset, blef oron och jäsningen stor och allmän.
Bodarna stängdes, folket skyndade till Tuilerierna. Man undersökte
nyfiket de tomma våningarna och skämtade öfver, att den tjocka konungen
kunnat smyga sig ut osedd af tjänare och funktionärer. Kungens porträtt
lyftes ned från sin hedersplats och hängdes på dörren. En fruktmånglerska
slog sig ned i Marie Antoinettes säng för att sälja sina bär och
förklarade, att nu vore det nationens tur att moja sig. Nationalgardet
utvecklade öfver allt en imponerande styrka. »Den modige Santerre
för sin del enrollerade tvåtusen pikar i sin förstad. Det var inte
längre de aktiva medborgarne, som gjorde les honneurs, yllemössorna
visade sig åter och fördunklade björnmössorna.» Man förstör kungens
byster eller binder för ögonen på dem med en pappersbindel. På taflor
och emblem utplånas kungliga titlar och kronor etc. Palais-Royal
omdöptes till Palais d'Orléans och dess trädgård genljuder af de
mest ovördsamma förslag beträffande konungen.
Blodbadet
å marsfältet 17 juli 1791.
På kordelierklubben framställdes genast kraf på konungens afsättande.
Dagen efter bastiljdagen samlade sig flera tusen medborgare i jakobinklubben
och beslöto en petition i samma syfte till nationalförsamlingen.
Denna petition redigerades af Brissot och upplästes följande dag
på marsfältet från fäderneslandets altare af Danton m. fl. Då kom
underrättelsen om ett dekret samma dag af nationalförsamlingen,
som däri framställde konungen som helt oskyldig och nöjde sig med
hans provisoriska suspension. Jakobinerna slogo då till reträtt,
men de djärfva kordeliererna togo initiativ till en ny petition,
hvari dessutom begärdes en ny konstituerande församling. Denna petition
samlade den 17 juli på marsfältet mer än 6,000 underskrifter.
Ett samma dag på morgonen föröfvadt mord på två misstänkta personer,
som funnits dolda under altaret, togs af nationalförsamlingen och
Paris' mär till förevändning att däri se ett dåd af petitionärerna
och republikanerna. Municipalstyrelsen lät uppläsa förutnämnda upprorslag
och ställde till ett stort blodbad på den å marsfältet församlade
folkmassan.
 |
Blodbadet å marsfältet den
17 juli 1791. (Teckning af Prieur, gravyr af Berthault.)
|
Det var första gången blod flutit mellan den moderata och den radikala
delen af revolutionens anhängare. Nu följde ett slags skräckvälde
i miniatyr (»en konstitutionell terrorism», »en liten borgerlig
skräcktid»). Patrioter, hvilka såsom Danton och Camille Desmoulins,
voro misstänkta för republikanism, måste hålla sig dolda en tid.
Men Bailly och Lafayette kostade det deras popularitet, och de nedlade
inom kort sina befattningar som mär och nationalgardets befälhafvare.
Ur jakobinklubben utbröto sig de mera moderata och bildade feuillantklubben.
Konungamakten förblef suspenderad under nära tre månader, och landet
hade således faktiskt en republik under tiden 21 juni—14 september.
Man fick därunder lära sig, att trots alla filosofernas teorier
Frankrike mycket godt kunde bestå som republik. Hädanefter var republiken
icke längre en chimär, det var ett styrelsesätt, namnlöst, men verkligt,
som hade existerat, funktionerat.
Författningsrevisionens
afslutande.
Under de veckor, som nu återstodo af nationalförsamlingens tillvaro,
ägnade den sig med stor flit åt sin fortsatta revision af de konstitutiva
lagutkasten. Först i september 1791 efter dryga två års arbete hade
man kommit så långt, att man kunde ge författningen dess definitiva
form. I spetsen för författningen sattes »déclaration des droits
de l'homme et du citoyen», för hvilken förut (sid. 160
o. f.) redogjorts. Därefter kom en förut antydd inledning till konstitutionen.
Denna inledning, som var som en utmaning mot själfhärskardömets
och feodalismens Europa (jfr sid. 166),
kan sägas bestå af två af delningar. Först en ingress af denna lydelse:
»Nationalförsamlingen, som vill grunda franska författningen
på de grundsatser, den nyligen erkänt och förklarat, utplånar härmed
oåterkalleligen de institutioner, som kränkt friheten och likställdheten
i rättigheter.
Hädanefter existera hvarken adel eller pärsvärdighet,
eller ordensutmärkelser, eller feodalväsen, eller ärftlig domaremakt
eller någon af de titlar, benämningar och företrädesrättigheter,
som varit en följd däraf, eller någon riddarorden, eller någon af
de korporationer eller dekorationer, för hvilka fordrats bevis på
adelskap eller som förutsatte bördsskillnader eller någon annan
öfverlägsenhet än offentliga tjänstemäns i sin tjänsteutöfning.
Icke heller kan hädanefter någon offentlig syssla
förvärfvas genom köp eller arf.
För ingen del af nationen eller individ existerar
hädanefter något privilegium eller något undantag från hvad som
är alla fransmäns gemensamma rätt.
Skrån eller yrkes- och fackföreningar existera icke
längre.
Lagen erkänner icke längre några andliga löften
eller någon annan förbindelse, som strider mot de naturliga rättigheterna
eller författningen.»
Den andra delen utgör första kapitlet af författningen och har
till rubrik: fundamentala bestämmelser, garanterade af författningen:
»Som naturliga och medborgerliga rättigheter garanterar
författningen :
1) Att befattningar och sysslor skola stå öppna
för enhvar medborgare utan annan åtskillnad än den, som är grundad
på dygder och begåfning;
2) Att alla skatter skola fördelas mellan medborgarne
i förhållande till deras skatteförmåga;
3) Att samma brott skola erhålla samma straff utan
åtskillnad till person.
Författningen garanterar likaledes som naturliga
och medborgerliga rättigheter:
Friheten för hvarje människa att gå, stanna och
afresa. utan att kunna därifrån förhindras eller hållas fängslad
under andra former än de af författningen bestämda;
Friheten för hvarje människa att tala, skrifva,
trycka och offentliggöra sina tankar, utan att skrifterna kunna
underkastas någon föregående censur eller granskning, och att utöfva
den religiösa kult hon tillhör;
Friheten för medborgarne att församla sig fredligt
och utan vapen, om de uppfylla ordningslagarna;
Friheten att till konstituerade myndigheter ingifva
personligen undertecknade petitioner.
Den lagstiftande makten kan icke utfärda några lagar,
som utgöra angrepp mot och ett hinder för utöfvandet af de naturliga
och medborgerliga rättigheter, som äro angifna i detta kapitel och
som garanteras af nationen, men då friheten blott består i att kunna
göra allt hvad som hvarken skadar andras rätt eller den allmänna
säkerheten, kan lagen fastställa straff mot handlingar, som, genom
att angripa den allmänna säkerheten eller andras rätt, skulle vara
skadliga för samhället.
Författningen garanterar äganderättens okränkbarhet
eller ett rättvist och föregående skadestånd för den egendom, hvars
uppoffrande påfordras af allmänt nödtvång, lagligen konstateradt.
De egendomar, som äro anvisade till utgifter för
kulten och alla tjänster till allmänt gagn, tillhöra nationen och
stå i alla tider till dess förfogande.
Författningen garanterar de afyttringar, som gjorts
eller göras i enlighet med de af lagen fastställda formerna.
Medborgarne äga rätt att utse sin religions funktionärer.
Det skall upprättas och organiseras en allmän anstalt
för offentligt bistånd, för uppfostran af öfvergifna barn, för understöd
åt fattiga sjukliga och förskaffande af arbete åt de fattiga arbetsföra,
som själfva icke kunnat förskaffa sig arbete.
Det skall upprättas och
organiseras en offentlig undervisning, som är gemensam för alla
medborgare och kostnadsfri i de delar af undervisningen, som äro
oundgängligen nödvändiga för alla människor, och skola dessa anstalter
fördelas gradvis och i ett förhållande, som står i samband med rikets
indelning.
Nationalfester skola anordnas för bevarandet af
minnet af franska revolutionen och upprätthållande af medborgarnes
inbördes broderskap samt för att hålla dem fästade vid författningen,
fosterlandet och lagarna.
Det skall åstadkommas en sammanfattning af civillagar,
gemensamma för hela riket.
Härefter komma de egentliga författningsparagraferna.
Om än i hufvudsak fasthållande vid de en gång fattade besluten,
hade denna revision dock gått i en ganska tydligt framträdande konservativ
riktning. Inom nationalförsamlingen hade en påbörjande reaktion
på senare tiden gjort sig gällande. I de besittande klassernas intresse
gjorde sig dessa konservativa tendenser i synnerhet gällande vid
affattande af bestämmelserna rörande valbarhet till elektorer. Man
strök visserligen bort silfvermarken som censusvillkor för att kunna
bli vald till deputerad (jämför sid. 211).
Den var en tämligen klen garanti för konservatismen och hade visat
sig besvärlig för de borgerliga. Men i stället ville man högst väsentligt
— från tio arbetsdagars värde till fyrtio dagars (se sid. 211)
— höja censusvillkoren för elektorer. Fullt så långt vågade man
dock slutligen icke drifva pretentionerna. Men genom de nya bestämmelserna
erhöll en ganska fåtalig klass, hufvudsakligen bestående af fastighetsägare,
ett uteslutande privilegium att välja ämbetsmän och deputerade,
och lades nationens öde i händerna på detta privilegierade fåtal.
Detta beslut kom visserligen icke till tillämpning; valen till
den nya lagstiftande församlingen voro redan påbörjade, och beslutet
skulle träda i kraft först två år senare. Men när den tiden kom,
hade hela »bourgeois-systemet» fått stryka på foten. Det var emellertid
karakteristiskt för andan, som mer och mer utvecklat sig inom nationalförsamlingen,
och en betydelsefull episod i den inbördes klasskampen. Demokratins
anspråk besvarades af bourgeoisin genom att ur det politiska samhället
utestänga ett ännu större antal medborgare och genom att ytterligare
befästa sina egna privilegier.
För att söka ytterligare betrygga detta antidemokratiska elektorssystem,
förvisade nationalförsamlingen en blifvande revision till en så
aflägsen tidpunkt i framtiden som möjligt.
En författningsrevision skulle få äga rum, först sedan tre på hvarandra
följande legislaturer — hvar och en omfattande en period af två
år — hade framställt en lika lydande önskan om förändring af en
eller flera författningsparagrafer. Revisionen skulle då företagas
af den fjärde legislaturen, som i den tidens politiska språk fick
beteckningen nationalkonvent, för sådant ändamål förstärkt med 249
medlemmar. Men i alla händelser fingo icke de två första legislaturerna,
1791-93, 1793-95, framställa någon önskan om författningsrevision.
Alltså skulle en första revision kunna företagas allra först af
den sjätte legislaturen, d. v. s. allra tidigast i slutet af år
1801.
Af nationalförsamlingens diskussion framgick, att det icke var
endast skrämseln för demokratin, utan ock fruktan för republik som
i denna sin sistnämnda »garanti» sökte ett effektivt skydd.
Arbetarelagstiftning.
Den här ofvan omnämnda konservativa läggning i allmänhet gaf sig
icke minst uttryck i den arbetarlagstiftning, man har från den tiden,
eller den s. k. lag Chapelier af den 14 juni 1791. På våren samma
år hade pågått en lönerörelse inom byggnadsfacket. Tidsförhållandena
voro så gynsamma för arbetarne, att arbetsgifvarne togo sin tillflykt
till nationalförsamlingen för att krossa arbetarnes sammanslutningar,
och nationalförsamlingen var dem behjälplig. Under skenet af en
formell symmetri och åberopande sig på författningen, bland hvars
grundvalar var tillintetgörandet af alla slags korporationer af
samma stånd och yrke, förbjöd lagen alla som helst sammanslutningar,
gemensamma beslut och öfverläggningar etc. om påstådda gemensamma
intressen. Om medborgare inom några yrken, professioner och fack
inginge öfverenskommelse om att endast till bestämdt pris hjälpa
till med arbete, skulle sådana öfverläggningar och öfverenskommelser
förklaras inkonstitutionella och förgripliga mot friheten och människorättigheternas
förklaring. Anstiftarne och ledarne voro förfallna till 500 livres
böter och ett års förlust af sina rättigheter som aktiva medborgare.
Alla administrativa och municipala korporationer förbjödos strängeligen
att använda sig af sådana arbetare. Innehölle öfverläggningar och
öfverenskommelser, anslag, cirkulär etc. några hotelser mot »strejkbrytare»,
mot »arbetsvilliga» från andra orter och mot lägre betalning, blefve
straffet 1,000 livres böter och tre månaders fängelse. Alla sammanskockningar
mot fritt utöfvande af industri och arbete betraktades som upproriska,
skulle skingras med våld och orostiftare och ledare ådrogo sig lagens
strängaste straff.
Vid tanken på denna lag mot fackföreningar, strejkrätt etc. borde
det vattnas i munnen på åtskilliga äfven i våra dagar. Betecknande
nog väckte en sådan lag endast mycket ringa diskussion och intet
motstånd; till och med Robespierre teg. Icke heller i den revolutionära
pressen. Marat, som under hela året förgäfves sökt göra Paris' arbetare
åtminstone något politiskt och socialt klassmedvetna, fäste sig
endast vid lagens politiska betydelse, icke vid dess ekonomiska.
För honom var lagen icke ett klassvapen smidt af den revolutionära
bourgeoisin mot proletariatet, utan ett vapen smidt af det gamla
systemets vänner mot nationens nyvunna friheter, ett hugg af rojalismen
och »moderantismen» riktadt mot nationen. Arbetarne själfva underkastade
sig ock fogligt lagen både nu och under hela revolutionen.
Lagen och dess efterföljare, Napoleons lagbok, har sedan legat
tungt tryckande öfver Frankrikes arbetarklass några och sjuttio
år. Den fick så ofta tjänstgöra i klassrättskipningens syften, att
den blef för de franska arbetarne en symbol på den skarpaste klassanda,
den trångaste borgerliga egoism. Den visade sig vara »en af revolutionens
allra solidaste inrättningar. Den öfverlefde kejsardömet och restaurationen,
borgarkungadömet och den borgerliga republiken 1848 och föll först
1864 — långt fram i andra kejsardömet. Ja, först den tredje republiken
erkände 1884 fackföreningarna, och först då socialdemokraten Millerand
1899 blef minister, började staten positivt gynna dessa. Den franska
arbetarklassens historia under nittonde århundradet blir till stor
del en kamp mot denna lag, som förbjöd den att organisera sig» (Branting,
Socialdemokratins århundrade).
När nationalförsamlingen som sagdt afslutat sin författningsrevision,
gällde det att göra ett slut på det republikanska interimstillståndet,
som faktiskt existerade, att sätta kungen åter tillbaka på hans
tron och erhålla hans godkännande af författningen. Då flera deputerade
uttryckte sin förhoppning att konungen verkligen skulle vara hågad
godkänna den, utropade Robespierre sarkastiskt, att det skulle verkligen
vara högst besynnerligt, om icke kungen väl upptoge en författning,
hvari så många omarbetningar vidtagits för att behaga honom. »Det
är väl det minsta, att man tillförsäkrar oss besittningen af de
kvarlefvor, vi ha kvar af våra första beslut. Om man ännu kan anfalla
vår författning, sedan den blifvit beslutad två gånger, hvad återstår
oss annat än att antingen återtaga våra bojor eller våra vapen.»
Nationalförsamlingen blef indignerad och uppfattade yttrandet som
en ny vädjan till folket på marsfältet.
Den 3 september öfverlämnades författningen medelst en deputation
till konungen, hvilken erhållit meddelande om att det stode honom
fritt att bege sig till hvilken stad som helst i Frankrike för författningens
underskrifvande. Han svarade, att han föredroge att stanna i Paris.
Emigranternas
stämplingar.
I slutet på augusti hade österrikiska kejsaren och preussiska konungen
i Pillnitz ingått en hemlig konvention och utfärdat en ryktbar förklaring,
som å de två monarkernas och alla öfriga europeiska monarkers vägnar
var en verklig utmaning mot revolutionen och blef den första stenen
i den blifvande kontrarevolutionära koalitionen, samma koalitions
första officiella dokument och en första begynnelse till det blifvande
långa europeiska kriget. Vi återkomma till densamma längre fram.
Likaså till Gustaf III:s ungefär samtidiga eller efterföljande kontrarevolutionära
hugskott, projekt och åtgöranden.
Med en oerhörd skräflande oförsynthet och tanklöshet skyndade kungens
bröder, grefvarne af Provence och Artois, att till honom aflåta
ett öppet bref af den art, att det skulle kunnat mot konungen resa
hela Frankrike. I brefvet hette det bl. a.:
»Då den församling, som har er att tacka för sin
tillvaro, har till ovärdigheten att hålla er fången i er egen hufvudstad
lagt den svekfullheten att vilja, att ni skall med egna händer förnedra
eder tron, skynda vi oss att underrätta eders majestät därom, att
de makter, hvilkas hjälp vi påkallat för eder, äro beslutna att
för sådant ändamål använda alla sina krafter .... Ni har, Sire,
i er olycka den trösten att se alla makter samverka för att bringa
den att upphöra och er fasthet skall i det kritiska ögonblick, hvari
ni nu befinner er, äga hela Europas stöd .... De förbundna makternas
mål är endast att stödja den sunda delen af nationen mot den yrande
och att inom riket släcka den fanatismens vulkan, hvars fortsatta
utbrott hota alla riken .... Hela Paris må veta, att om fanatiska
eller köpta förbrytare våga hota edert eller drottningen lif, skola
mäktiga härar jaga framför sig de svaga milistrupperna och störta
sig öfver den stad, som dragit öfver sig världens hämnd .... Men
vi böra meddela eder, att om motiv, som det är oss omöjligt att
se, skulle tvinga er hand att gifva en underskrift, som ert hjärta
afvisar, protestera vi på edra vägnar, i edert folks, i religionens
namn, i öfverensstämmelse med konungadömets grundsatser och på alla
ståndens vägnar. Vi lyda, Sire, eder verkliga vilja, när vi motsätta
oss aftvungna beslut, och vi äro förvissade om ert bifall, då vi
följa ärans lagar.»
Man kunde icke mera våghalsigt leka med konungens lif, som dessa
rasande hotelser skulle kunnat sätta i fara. Mot konungen var brefvet
förolämpande och det kastade en offentlig misstanke af svek öfver
hans accepterande, fastän kungen kunde ha gagn däraf endast under
förutsättning, att det syntes uppriktigt, äfven om det i själfva
verket icke så var. Efter Varennes hade redan Bouillé i formlig
yrsel skrifvit till nationalförsamlingen ett bref, hvari han kallade
fransmännen för banditer och människoätare och hotade dem med en
förintelse medelst utländska vapen. Hvad skulle Paris säga om detta
nya hot, framslungadt af konungens egna bröder? Kungen blef förskräckt
och försökte afvända slaget genom att rikta ett öppet bref till
Breteuil med uppdrag att meddela kejsaren i Wien och öfriga krönta
hufvuden om hans verkliga belägenhet och afsikter:
Hans bröder hade missuppfattat ställningen, trott
honom fången och ansett sig böra upprätta ett regentskap, som om
tronen vore ledig eller dess innehafvare minderårig. Med frånseende
af några oväder vore han i åtnjutande af nödig frihet som furste,
vore den ende, det tillkomme att befalla i hans rike. Breteuil skulle
därför be monarkerna icke erkänna något sådant regentskap. Dess
handlingar skulle endast leda till att uppreta folket och drifva
det till det längst gående våld mot konungen.
Hade då konungen ändtligen beslutit sig för att utan någon baktanke
på motstånd och förräderi acceptera den författning, som han nu
stode i begrepp att edfästa? Åh nej, tvärtom. Han fortsatte
alltjämt sina hemliga negocieringar och sitt dubbelspel; han fruktade
visserligen emigranternas och prinsarnes oförsiktighet, men påkallade
alltjämt utländsk hjälp.
Konungen
aflägger ed på författningen.
Den 13 september förklarade kungen sig beredd att skrifva under,
och dagen därpå infann han sig i nationalförsamlingen för att aflägga
eden på författningen. Han hyllades med mer eller mindre starka
lefverop och följdes sedan till Tuilerierna af nationalförsamlingen
in corpore, under glädjeyttringar på gatorna, militärmusik och salut.
 |
Ludvig XVI godkänner den
14 sept. 1791 högtidligt i nationalförsamlingen den nya författningen.
(Allegorisk teckning af Le Jeune, gravyr af F. David.)
|
Nationalförsamlingens föredöme efterföljdes ute i landet, och det
var, som om rojalismen frodades på nytt, icke endast i landsorten
utan äfven i Paris, där offentliga fester ägde rum för att högtidlighålla
författningens fullbordande. Municipalstyrelsen lät den 18 på marsfältet
högtidligt uppläsa författningen från fosterlandets altare, som
ännu var rödt af demokraternas blod. På kvällen var Paris illumineradt,
och konungen och den kungliga familjen promenerade i Champs Elysées
och hälsades entusiastiskt. Hela Paris tycktes ha åter blifvit rojalistiskt
som på det gamla systemets tider och endast några få protester blefvo
synbara. En skoflickare t. ex. hade i sitt fönster ett ljus bakom
ett oljadt papper, hvarpå lästes: »Lefve konungen, om han är uppriktig.»
Teatrarna gåfvo festföreställningar med rojalistiska program, och
konungaparet hyllades vid sina besök på det mest servila sätt. När
vid en sådan teaterföreställning några ungdomar ropade: »Lefve nationen»,
fingo de till svar: »Kör ut de fördömda jakobinerna.» Folkfester
och folknöjen anordnades, illuminationerna upprepades, en luftballong
med en man i gondolen uppsläpptes etc.
Samma dag den 30 sept., då nationalförsamlingen åtskildes, lät
konungen anslå en proklamation, hvari han förklarade: Revolutionens
mål är uppnådt, må nu nationen återtaga sin lyckliga karaktär. Han
begaf sig samma dag till nationalförsamlingen och betygade där sina
mest lojala afsikter att göra allt hvad i hans förmåga stode för
författningens upprätthållande och respekterande utom och inom landet.
Dessa bedyranden mottogos med stor hänförelse.
Allt syntes således åter vara idel fred och glädje. Men det var
endast skenbart och öfvergående.
När nationalförsamlingen nu åtskildes, kunde den med godt samvete
ge sig det vitsordet, att den haft ett stort och ansträngande arbete
att utföra och att arbetet icke varit förgäfves. Stånden voro utplånade
och nästa sammanträdande representation skulle bestå endast af nationens
representanter. Feodalväldet hade mottagit dödssåret. Det kungliga
godtycket var förintadt och lagen, som var nationens verk och uttrycket
för dess vilja, kunde undergå förändringar enligt denna vilja och
afpassas efter de lefvande samhällenas ständigt nya behof. De första
ansatserna till en social konflikt mellan de borgerliga och proletariatet
visade sig visserligen redan, den politiska konflikten mellan den
borgerliga fåväldet och demokratin var redan skarp, men mellan de
borgerliga och proletärerna vaknade dock enigheten åter på nytt
på de stora kritiska dagarna, då revolutionen och nationen syntes
hotade.
Den konstituerande nationalförsamlingen kunde vara stolt öfver
sitt verk och förtroendefullt motse eftervärldens dom. Den kände
sig i synnerhet stolt öfver att ha kunnat utföra denna väldiga revolution
under ett jämförelsevis så stort lugn, att arbetet icke ens blifvit
stördt af det stora dramat, konungens flykt. Ett lugn som varit
så djupt, att landets ekonomiska utveckling hade kunnat utveckla
sig i en dittills okänd grad.
Hela nationen genomdallrades af en nästan helig rörelse, då Thouret
i konstitutionsutskottets namn afslutade uppläsningen af författningen
med dessa värdiga af nationalförsamlingen med hänförelse hälsade
ord: »Den konstituerande nationalförsamlingen anförtror nu skyddet
af författningen åt lagstiftande kårens, konungens och domarnes
trohet, åt familjefädernas vaksamhet, åt makarna och mödrarna, åt
de unga medborgarnes tillgifvenhet, åt alla fransmäns mod.»
Nationalförsamlingen kan åtskiljas; den heliga frihetskänslan bor
i nationens hjärta. (Jaurès.)
 |
Frankrikes författning, af
visheten uppbyggd på de mänskliga rättigheternas och de medborgerliga
plikternas orubbliga grundvalar. (Allegori af Prud'hon och
gravyr af Copia.)
|
|