Med hvilken omsorg konungen lät behandla de af Nordin
föreslagna grunderna för ecklesiastika befordringar, hvilka stadgades
genom kongl. brefvet af den 21 Aug. 1786 188,
visa flera infordrade utlåtanden öfver det samma, innan det utfärdades,
hvilka finnas ibland hans papper. I förre hofkansleren, nu riksrådet,
friherre Malte Ramel hörde konungen en allmänt för sin fromhet
och dygd aktad man, tillika en betydande godsegare. Han yttrar sig 189:
»I uppfyllande af e. m:s befallning att framställa mina tankar om pastoratens
bortgifvande på landet och förekommandet af de dervid inritade missbruk,
anhåller jag om tillåtelse att skriftligen få yttra mig för att kunna
göra det med mera ordning. Det vore visserligen önskligt, att man kunde
besätta alla dessa platser med personer af sann förtjenst, men denna
önskan lär alltid förblifva en vacker chimère, som man får förvisa
bland abbé Saint-Pierre's drömmar. Att vårda ungdomens uppfostran, att
hindra, såsom e. m. i sin vishet har sökt göra, det ej allt för många
tränga sig in på denna bana och ej der inlåtas utan val, se der ungefär
allt hvad en regering i detta afseende kan göra. Men deraf följer icke,
att nominationen till landtpastoraten ej förtjenar all uppmärksamhet,
äfven i politiskt afseende. I alla monarkiska stater äro i allmänhet
presterna endera rojalister eller eldbränder. Men det är endast i fanatiska
oroliga tider, som de ikläda sig den senare karakteren; den förra är
dem naturlig, i synnerhet i ett land, der konungen är kyrkans chef.
Placerade i detta land omedelbart näst adeln, skola de alltid se denna
med misstänksamhet och emot den söka en tillflykt vid tronen. Presten
är konungsk af intresse, bonden af instinkt. Ingenting är derför lättare
för kyrkoherden än att lifva och utveckla denna känsla hos sina åhörare,
om han besitter deras förtroende. Samma intressen mot en mäktig sockenherre
stärka de ömsesidiga banden emellan dem och deras lärare. Men så oinskränkt
detta kyrkoherdens inflytande öfver sina sockenboar kan vara, då han
eger deras förtroende, så olika är förhållandet i motsatt fall. Har
en prest blifvit dem påtrugad emot deras val, kanhända med uteslutande
af en annan, som de lifligt önskat, — har den utnämde kanske offrat
vida mer penningar än han eger för att få pastoratet, så ser han sig
tvungen att betala sin skuld och reglera sina affärer på sina sockenboars
bekostnad och aflägsnar dem i samma mån ifrån sig. Då är bonden färdig
att kasta sig endera i sockenherrens eller i en ståndspersons eller
kronofogdens armar; och om presten då förlorar sin möda, om han talar
om Gud, så mycket mer, om han talar om kungen. Det tyckes derför väsentligen
nyttigare, om allmogen på landet i allmänhet får kyrkoherdar efter sitt
val, än om man valde för dem lärdare personer, kanhända af verklig förtjenst,
men som med allt detta ingenting godt kunna uträtta, emedan de ej ega
deras förtroende. Håller man sig till denna princip, så eger man med
detsamma ett medel, det enda att med roten undanrödja den köpslagan
om presterliga lägenheter, som. e. m. vill utrota. 190
Om e. m. gör sig till en lag att i allmänhet till de landtpastorat,
hvilka e. m. sjelf besätter, nämna den, som har fått första rummet på
förslaget, så är e. m. säker att gifva sitt folk herdar efter
dess sinne och att tillika tillstoppa källan till den säljbarhet, hvaröfver
klagas. Men på det kronans rätt att efter behag bortgifva regala pastorat
må blifva oförkränkt och tillika en väg hållas öppen för verkliga förtjenster,
som e. m. vill belöna, underställer jag, om ej e. m. skulle täckas tillåta
följande rekommendationer: 1:o af hofmarskalken för hofpredikanterna;
2:o af regementscheferna för regementspresterna; 3:o af en och annan
betydande sockenherre i fråga om den församling, der han bor; 4:o konsistoriernas
för utmärkta meriter inom stiften eller för någon gammal skolbetjent,
värd belöning för sina arbeten inom läroverket. Dessa undantag kunde
ej skada regeln, att e. m. i allmänhet hörde folkets önskan i fråga
om själasörjare, men voro tillräckliga att upprätthålla det kungliga
prerogativet. — Sådana äro de tankar, som e. m:s befallning ingifvit
mig den djerfheten att framställa. Jag kan bedraga mig, men jag är fast
öfvertygad, att det antydda medlet är det enda verksamma emot pastoratshandeln.
E. m. har synts mig sjelf öfvertygad, att alla andra skulle vara otillräckliga
eller skadliga. Och skulle man äfven utfinna medel, som ej voro det,
så har detta likväl fördelen att vara enkelt, att angripa det onda i
sin rot och att lemna äran deraf åt e. m. Jag ser ej, hvarför e. m.
med andra borde dela de välsignelser, som undersåtarne säkerligen skola
egna den, hvilken undanrödjer ett ondt, som har varat så många år, och
hvars följder falla tillbaka på e. m:s ära, emedan de skada sederna
och förderfligt verka på bondens husliga lif. Det är den klass af e.
m:s undersåtar, som mest förtjenar dess uppmärksamhet, både emedan den
är den talrikaste, och emedan dess kärlek för e. m. är renare, i samma
mån som den är mer oegennyttig.»
Man ser, att riksrådet Ramel, då han tillstyrker, att
konungen vid nämnandet af regala pastorat skulle förnämligast fästa
afseende på den, som ibland de föreslagne af församlingen fått mesta
rösterna — likasom sker vid de af konsistorierna tillsatta —, tillika
opponerar sig emot Nordins princip, att endast lärda förtjenster
borde gifva anspråk på de största lägenheterna. Det var den nya, den
lärda aristokrati — i sjelfva verket kyrkans gamla —, som han
ville införa eller upplifva i stället för den på väg varande adliga,
som genom konungens predilektion hade börjat uppresa sig äfven inom
presteståndet. Aristokrati mot aristokrati, lät konungen nöja sig med
den lärda inom kyrkan. Det var den förändring, som hans politik
i detta afseende undergick; och den har haft varaktiga följder.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll