Den sista perioden af vår så kallade frihetstid hade haft
tryckfrihet. Mössorna hade år 1766 utkastat den bland nationen och i
tryckfrihetsförordningen af nyssnämda år förklarat, att den borde ega
all den »trygghet, som en oryggelig grundlag medförer». Gustaf III:s
regeringsform hade uttryckligen upphäft alla ifrån 1680 intill 1772
såsom grundlag ansedda stadgar. Var 1766 års tryckfrihetsförordning
derunder inbegripen eller icke? — Svea hofrätt, der frågan förekom i
anledning af parters påstående att nu såsom förr till tryck utbekomma
rättegångshandlingar och domar, fann den vara af sådan beskaffenhet,
att den borde hänskjutas till konungens eget afgörande, hvilket ock
skedde. Det politiska i frågan var: om tryckfriheten var öfverensstämmande
med det nya regeringssättet. Tankarne derom voro delade. De fleste förmente,
att denna öfverensstämmelse icke egde rum. Så pluraliteten i
hofrätten, så rådet. Ur de vid tillfället yttrade meningar hemta vi
några bidrag till historien om publiciteten i Sverige under det
nyss förflutna tidehvarfvet. Man ser, att denna egentligen daterade
sig ifrån 1756 års riksdag, då ständerna, eller det då herskande hattpartiet,
i sin kamp mot Lovisa Ulrikas revolutionsförsök sökte skydd i publiciteten
emot hofvet och sjelfve läto utgifva riksdagstidningar,
i det stället att förut de maktegande ständernas öfverläggningar höllos
tysta, och besluten endast i form af konungens bud och befallningar
blefvo allmänheten kunniga. Det var för mängden af folket i sjelfva
verket den första ljusstrålen öfver dåvarande regeringssätts egentliga
beskaffenhet 182,
det första inbrottet i den så kallade sekretessen, det hemlighetssystem,
som partierna, och ej minst de långvarigast herskande hattarne, hade
ansett såsom ett hufvudstöd för sin makt. Fullkomligt nedbröts detta
först af mössorna sjelfva, då de år 1766 kommo till väldet och vädjade
till publiciteten för att belysa motpartiets syndaregister, hvarefter
en flod af partiskrifter också öfversvämmade landet. Assessoren Borgh
i sitt särskilda votum uti hofrätten ansåg nu tryckfriheten mer än något
annat ha förberedt 1772 års revolution genom upptäckandet af det förra
regeringssättets brister. — I riksrådet Höpkens votum uti rådet d. 18
April 1774 angående tryckfriheten säger han: »Jag har i detta afseende
öfverlefvat fyra epoker i mitt fädernesland. Den första
under sträng censur. Då lade man sig i vetenskaperna på antiqviteter,
gamla sagor och uttydningar af runstenar, i literaturen producerades
bröllops- och grafskrifter samt fångevisor. Den andra blef tillökt
med skrifter angående hushållningen och handeln. Den tredje utmärktes
genom matematik, fysik, ekonomi, botanik, historia, de uti Stockholm
inrättade akademier 183
och Argus 184.
Vältaligheten fick mera styrka och renhet, poesien mera behaglighet
och lätthet, språket förbättrades och riktades, tankarne blefvo smakliga
och skredo fram uti ord, som voro friade från den gamla götiska tyngden
och hårdheten. Denna epok var under lindrig censur. Den fjerde,
som är den närvarande, är märklig för stridsskrifter och för oanständighet
i tankar och stil. Hvar äro de härliga och uppbyggliga verk, som tryckfrihetsförordningen
skulle uppväcka, eller som behöft dess beskydd för att kunna visa sig
i dagsljuset?» — Höpken var af den tanke, att tryckfriheten icke var
enlig med det af Gustaf III införda regeringssättet. — Förutsåg han,
att konungen endast skulle vara tryckfrihetens vän, så länge han sjelf
var populär?
Gustaf III:s eget yttrande öfver detta ämne i rådkammaren,
hvilket genast (liksom äfven de i hofrätten framstälda olika tankar)
genom trycket kungjordes, är att läsa i första delen af hans Samlade
skrifter. Det går hufvudsakligen derpå ut, att tryckfriheten ej
är skadlig genom bruket, utan endast farlig genom sitt missbruk, men
att dess gagn öfvervägde detta missbruk. Tryckfriheten hade med allmän
glädje blifvit emottagen. Detta hade skett i en osäkerhetstid, då eganderätten
som oftast blef af våld och egennytta nedtrampad. Närvarande regeringssätt
vore bygdt på frihet, säkerhet, proprietet. Under en sådan regering
borde hvar och en ega frihet att tänka, tala och skrifva i allt, som
ej strider emot lagen och rikets höghet. Dessa voro lika fredade i 1766
års förordning som i allmänna lagen; och om man sett i senare åren oanständiga
skrifter utkomma, så borde det ej tillskrifvas tryckfrihetsförordningen,
utan dess elaka handhafvande i en tid, då sjelfsvåld och arbiträr makt
i menighetens händer gjorde allt osäkert och vacklande. Dessa tider
voro ej mer. Lagen kunde nu handhafvas med den styrka, som allmänna
freden äskar; och för att ej återföras till dessa ohyggliga tider, fordrades,
att tryckfriheten, beskyddad och bibehållen, upplyste allmänheten om
dess sannskyldiga väl och ej lät regenten vara okunnig om folkets tänkesätt.
Hade tryckfriheten varit tillåten i förra hundradetalet att upplysa
regenten om dess sannskyldiga väl, undersåtarnes välgång, hade törhända
konung Karl XI ej gjort sådana författningar på säkerhetens bekostnad,
som gjorde konungamakten förhatlig och kastade grunden till de provinsers
söndring, hvilka riket miste i dess sons tid, och hvaraf påföljden varit
all den oreda, som nyss tagit ända. Hade tryckfriheten kunnat upplysa
Karl XII om hans sannskyldiga ära, hade denne ädelmodige konung prefererat
att styra ett lyckligt folk och ej sträfvat efter att herska öfver ett
vidlyftigt, men obebodt rike. I England var ej tryckfriheten tillåten,
då Karl I lade sitt hufvud på stupstocken eller när Jakob II öfvergaf
sin ärfda tron till en äregirig måg. Denna rättighet har folket först
lagligen innehaft i slutet af Vilhelm III:s eller i början af hannoverska
husets regering, ett hus, som besuttit engelska tronen med mera gloire
och säkerhet än något, som regerat före detta. Och om Wilkes 185
åstadkommit buller, bör man snarare tillskrifva det den oförsigtiga
attention, regeringen gifvit åt hans skrift, än densammas tryckning,
som snart nog hade blifvit med så många andra bortglömd. En konung får
genom tryckfriheten veta sanningen, som man med så mycken omsorg och,
ty värr, ofta nog med så mycken framgång för honom döljer. Embetsmän
njuta den förmån att emottaga väl förtjent och oförfalskadt beröm, eller
ock ega de tillfälle att upplysa allmänheten öfver falska uttydningar
af deras göromål. Folket eger ändtligen den säkerheten att frambära
dess klagan, den trösten att sig beklaga och ofta blifva öfvertygade
om ofoget af sin klagan. Försäkrad om sanningen af allt detta, hade
konungen med mycken uppmärksamhet genomläst tryckfrihetsförordningen
af år 1766 och dervid ej funnit någon essentiel ändring att göra vidare,
än vid några få §§ i följd af 1772 års regeringsform och det åtskilda
sätt, hvarpå regeringen nu handterades. — Hans tryckfrihetsförordning
af d. 26 April 1774 utfärdades. 186
Konungen skrifver härom till grefve K. F. Scheffer 187;
»Jag önskade mycket att kunna skicka eder det storverk, som hofrätten
nyss så ädelt framfödt efter att derpå ha arbetat sedan sistlidne November.
Dess mästerstycke angående tryckfriheten har ändtligen i Mars
månad sett ljuset. — Äfven den hederlige Rosir 188
instämmer i tysthet, då han konformerat sig med hofrättens pluralitet:
»att tryckfrihetsförordningen vore stridande emot regeringsformens esprit
och konungens embetsmäns värdighet, emedan den satte dem under
publicitetens censur, då de, enligt regeringsformen, endast vore ansvarige
för konungen allena». En assessor vid namn Borgh 189
har afgifvit ett admirabelt diktamen.» . . .
Gustaf III sände sin tryckfrihetsförordning, jemte de
öfverläggningar den föranledt, i öfversättning till Voltaire. I
brefvet till honom från konungen heter det: »Det är eder, som menskligheten
har att tacka för nedbrytandet och förstörandet af de skrankor, som
okunnigheten, fanatismen och den falska politiken satt emot dess framsteg.»
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll