Tadlet öfvergick från styrelsens åtgärder till konungens
enskilda lefnad, till hans lust för teatraliska öfningar, i hvilka han
sjelf inom sitt hof med ifver deltog, till hans håg för lysande nöjen,
t. ex. de praktfulla karuseller, hvilka han med sin unga adel anstälde,
och som för en tid äfven syntes uttränga hans böjelse för teatern. Emellertid
blef svenska teatern hans skapelse: en undransvärd skapelse, om man
ihågkommer, att försöket var steget till allt från intet. Frukten var
för brådmogen att hålla sig. Men vi se en hastig utveckling af stora
talanger, ibland hvilka konungens egen såsom författare för teatern
ej var den minsta.
För att visa, från hvilken
punkt man utgått och genom hvilket språng man kom till ett resultat,
meddela vi följande drag ur de fragmentariska anteckningar direktören
för spektaklerna under första åren af konungens regering, kammarherren
baron G. J. Ehrensvärd, i detta ämne efter sig lemnat.
Ifrån 1730-talet, säger han, daterar sig svenska snillets
blomning. Grefve Karl Gyllenborg 15,
vår förste Mæcenas, var sjelf auktor och uppmuntrade vetenskaperna.
Det följande decennium utgjorde i detta afseende Sveriges vackraste
tidehvarf. 16
De, som ännu i vår tid lysa, fingo då sin uppfostran. Grefve Karl Gyllenborg
skref sjelf komedier, såsom »Den svenske sprätthöken.» Riksrådet Wrangel
skref äfven tragedier och hade författat »Prinsessan Svanhvita.» Dalin
hade då sitt lysande tidehvarf, mera lycklig än då han sedermera vid
ett ungt hof nytjades mer att roa, än att gagna. Hans »Svenska friheten»
var den första svenska episka dikt och är ännu oöfverträffad. I teaterpjeser
var han mindre lycklig. Men vi hade öfversättningar ifrån Voltaire,
Racine, Molière, Holberg. En svensk teater inrättades, som gaf
representationer två gånger i veckan. Man såg der tragedier, komedier,
balletter, med harlekinader och lindanseri. De bevistades af hofvet.
Smaken för teatern var så allmän, att ungdom af den förnämsta adeln
församlade sig för att spela än franska än svenska pjeser, äfven för
hofvet och allmänheten. — Med Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika ändrades
detta. Det unga hofvet älskade franska teatern. En fransk teatertrupp
införskrefs, som spelte i början på entreprenad, sedermera för hofvets
räkning. Den svenska teatern gick och vandrade i landsorterna. Smaken
för det franska blef allmän. Blef det någonsin i större sällskap fråga
om att se svenskt spektakel, så var det mest för att bedrifva gyckel
och utsväfningar. Man lät efter behag börja med sista akten i en tragedi
och sluta med den första. Man utvisade aktörer, som ej roade, man befalte
dem skratta, då de skulle gråta, och tvärt om. Spektatörerna deltogo
så mycket i pjesen som aktörerna. Ett försök skedde af hofsekter Lalin
och några amatörer med en opera comique. Ett af Dalin författadt herdeqväde,
som uppfördes på Drottningholm, blef en partisak. 17
— Efter konung Gustafs uppträde på tronen och
återkomst från Paris, sedan franska spektaklet då upphört, trodde den
gamle Stenborg, nu föreståndare för den svenska teatern, att den skulle
komma upp. Hans söner voro vid den engagerade, den yngste, som ansågs
för det förnämsta ämnet, var tillika hofkanslist. Stenborgs trupp uppförde
under riksdagen usla spektakler. Det var vid åhörandet af ett bland
dessa, som konung Gustaf tog sitt beslut att stifta svenska teatern.
Han meddelade mig sitt projekt och anförtrodde mig direktionen. Jag
emottog den, emedan jag något sett i den vägen, och emedan det var en
utväg att draga mig ur politiken, ty min slägt var då af mössorna misstänkt.
För komedi och tragedi fattades både repertoire och spelande. Man beslöt
att börja med det, hvarmed andra nationer sluta, nämligen
en stor opera. Det var ett nytt spektakel, som hade ingen fördom
emot sig. Musik, ballett, dekorationer förnöja här sinnena. Genom musiken
vänjer man sig vid språkets bruk för teatern. Dess hårdhet förmildras
af musiken, och småningom ingår man en förlikning med sitt eget språk.
Man invände kostnaden och tillika omöjligheten. Det förra blef för dens
räkning, som kostnaden så ädelmodigt bestod, det senare blef för dens
räkning, som hade besväret. Förslaget var djerft. Men konungen gillade
det.» — Så långt baron Ehrensvärd.
År 1775 började Gustaf III bygnaden af det nya af
honom åt de fosterländska sånggudinnorna 18
helgade operahuset, som skulle blifva skådeplatsen för hans ädlaste
nöjen. Bygnaden, efter öfverintendenten baron Adelcrantz' ritning, fullbordades
först 1782; då den invigdes med den nya operan Cora och Alonzo.
Senare skulle Gustaf Vasa, af konungen sjelf utkastad, af Kellgren
utförd, blifva svenska scenens förnämsta prydnad. — Ännu senare skulle
en mördares hand inom samma skådebana sluta Gustaf III:s lif.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll