Förut hade konungen, såsom ett bevis af sitt förtroende,
infordrat hans betänkande om en ny organisation af styrelseverket. Det
finnes bland konungens papper tvänne memorial af friherre Liljencrantz
i detta ämne, det första af den 24 November 1785, det andra af den 19
Augusti 1786. Då de äro väl författade, upplysande för svenska förvaltningens
historia, redan häntyda på förändringar, som till en del i senaste tider
blifvit införda, och äfven i afseende på föreslagna lönevilkor lemna
anledning till jämförelser, meddela vi utdrag ur bägge.
Det heter i det första: »Uti alla monarkiska regeringar,
jämväl dem, som af grundlagarne finnas mer och mindre limiterade, är
allmänna ärendenas skötsel fördeld uti vissa grenar eller departement.
Hvar och en af dem har en chef, som vanligen är statsminister. Dess
föremål är att noga göra sig underrättad om allt, som hörer till dess
departement, med uppmärksamhet följa de ämnen, som dervid förekomma,
hos regenten anmäla allt hvad som finnes kunna bidraga till hans och
samhällets gemensamma bästa eller deremot vara stridande, emottaga hans
befallningar samt tillse, att de blifva behörigen iakttagna och verkstälda.
Till sådana värfs utförande fordras ej allenast en utmärkt skicklighet
samt en bepröfvad redlighet utan ock regentens utmärkta förtroende;
hvarför ock honom alltid är och bör vara förbehållet att, när han så
behagar, licentiera den minister, som finnes missbruka detta förtroende
eller ej kan uppfylla det dermed åsyftade ändamålet. Till biträde för
en sådan statsminister äro vissa honom subordinerade betjente, som ega
insigt och skicklighet att utarbeta och bereda de ärenden, som till
hans departement höra. Och likasom ministern sjelf helt och hållet dependerar
af regentens förtroende, så pläga ock dessa betjente väljas, antagas
och removeras af ministern sjelf. Ibland de allmänna ärendena förekomma
många af den egenskap, att de ej kunna särskildt, utan i sammanhang
med andra, öfvervägas och afgöras. Deraf följer, att hufvudmännen för
departementen äro bäst i tillstånd att med full kännedom och grundade
upplysningar gå regenten till handa, då han vill inhemta deras gemensamma
tankar; hvarför sådana departementschefer, jämte några andra statsministrar
utan departement, egentligen utgöra regentens konselj uti alla betydande
eller riksvårdande ärenden.»
»När härmed jämföres, huru med de allmänna ärendenas skötsel
hos oss tillgår, så finnas väl ock här vissa departement; men de flesta
äro af helt annan art och beskaffenhet än i andra länder, då man härvid
undandrager de utrikes eller ministeriela ärendena, hvilka här, liksom
på andra orter, under konungens egen tillsyn vårdas af sin chef, som
härstädes bär namnet af kanslipresident. De öfriga departementens
föreståndare, statssekreterarne, äro efter kansliordningen egentligen
ej annat än konungens förnämste skrifvare. De föredraga inkomna ärenden,
tillse att expeditionerna blifva efter protokollen behörigen författade,
kontrasignera desamma och hafva inseende deröfver, att de i rättan
tid utfärdas. Men till deras åtgärd hörer ej, om rikssamhället uti de
delar, som angå hvars och ens departement, förkofras eller vantrifves,
om sunda principer och om riktig tillämpning af författningar följas,
om den drift, den ordning och det sammanhang, som utgör själen af all
administration, iakttages. I fall härutinnan står väl eller illa, tillflyter
dem hvarken heder eller skam. Än mindre kunna de ställas till ansvar
för de fel och brister, som uti dessa delar kunna förspörjas, ty deras
omsorg och befattning sträcker sig icke dit. Och då konungen vill af
dem, såsom chef för hvar sitt departement, veta, om riket uti de dithörande
delar förkofras eller försvagas, kunna de i allmänhet ej derom lemna
någon fullständig eller fullt grundad underrättelse; ty deras göromål
bestå mera uti att skrifva än att tänka . . . Af lika beskaffenhet äro
de subalterna sysslor, som i kansliet finnas inrättade statssekreterarne
till biträde. Ingen enda af desse kanslibetjente behöfver utarbeta något
betänkande, hvilket alltid förutsätter en behörig kännedom, ty deras
göromål, liksom chefens, äro att fatta i pennan andras, men icke egna
tankar. 91
Häraf, jämte flera orsaker, kommer jämväl, att de tillfällen, som i
andra riken gifvas att vid dylika departement bereda skickliga ämnen
till de vigtigare embeten, här saknas. Verkan deraf är nu mera än någonsin
synbar. Denna beskrifning på statssekreteraresysslorna här i riket medgifver
väl något undantag i anseende till finansdepartementet, som blifvit
med särskild instruktion försedt och i vissa delar är af olika beskaffenhet
med de öfriga, ehuru det i många delar behöfver förbättring, men i allmänhet
är förhållandet sådant som blifvit anmärkt.»
»Egentliga orsaken, hvarför statssekreteraresysslorna
här i riket blifvit så obetydliga emot dem i andra länder, synes bestå
deruti, att de förra ej behöft vara annorlunda. Efter förra regeringssättet
ålåg det konungen och rikets råd 92
att sträcka deras omtanke till alla delar af den allmänna förvaltningen,
påminna om något af kollegier och andra embetsmän funnes vara uraktlåtet,
göra sig underrättade, huru tillståndet vore i riket, samt af egen drift
eller utan förutgången befattning gå konungen till handa med de råd,
som syntes kunna bidraga till rikets bästa och afböja dess skada. Således
innefattades i riksrådsembetet ej allenast alla de skyldigheter, som
i andra länder åligga särskilda statsministrar, utan ock mera än dertill
behöfdes.»
»Efter det antagna nya regeringssättet äro väl riksråden,
nu som tillförene, konungens rätte rådgifvare, när han finner för godt
att inhemta deras tanke. Men dem åligger numera icke att sträcka deras
omtanke till eller befatta sig med någon enda del af sjelfva den allmänna
förvaltningen, om de ej specielt blifva af konungen dertill anbefalde.
De kunna således ej heller stanna i något ansvar för de brister och
oredor, som samhället af hvarjehanda tillfälligheter kan blifva underkastadt,
eller tillegna sig någon synnerlig heder att det förkofras samt tillväxer
i makt och anseende. Af de inkommande ärenden blifva en del remitterade
till rådets afgörande på det sätt, att dess tankar hemställas till konungens
bifall. En del blifva åter konungen direkte i dess konselj föredragna.
De riksråd,, som dertill blifva kallade, äro ej alltid de samme, som
i rådkammaren deltagit i öfverläggningarna om lika beskaffade ärenden;
och genom ombyte af sjelfva orten, der konseljer hållas, komma ofta
andra riksråd att dervid nyttjas än de, som vanligen dertill höra. Dessutom
är det ofta icke möjligt att vid blotta uppläsningen af ett betänkande,
då det handlar om vigtigare saker, kunna öfverväga och binda tillsammans,
alla de konsiderationer, som fordras till ett grundadt omdöme, särdeles
om ärendet på dess beredningsställe ej blifvit behörigen och till alla
delar utredt.»
»Det kunde väl synas, att dessa brister äro till största
delen ersatta derigenom, att gemenligen öfver alla betydande ärenden
kongl. kollegiers och andre embetsmäns betänkande infordras, innan ärendet
blifver konungen föredraget, och att kollegierna, enligt instruktion,
äro skyldiga att i underdånighet anmäla hvad de finna till rikets förmån
lända och dess skada afböja. Men i vissa delar kunna kollegiernas tankar
och åtgärd icke alltid vara till rätta ändamålet lämpade. De hafva icke
tillfälle att känna rikets behof och kunna således ej med säkerhet veta,
om de utvägar, som de hafva att föreslå, äro afpassade efter bristerna.
En kollegialisk öfverläggning är både nyttig och nödvändig, då det ankommer
på pröfning af eganderätten och andra medborgerliga både skyldigheter
och rättigheter. Flera ögon kunna i sådant fall se mera än ett, och
allmänna säkerheten är dermed bäst bevarad. Men de händelser lära i
alla tider vara sällsynta, att ett rikes anseende och styrka vunnit
igenom en kollegialisk åtgärd. Det fordras ovanlig dygd att göra det
goda och nyttiga blott af kärlek till detsamma och utan alla andra afsigter.
Menniskor äro i allmänhet sådana, att de ej utan vissa motiv göra sig
något extraordinärt bemödande eller sträcka deras tankegåfva utöfver
en vanlig krets. Begäret att förtjena konungens nåd, vinna heder och
anseende samt en verklig befordran äro gemenligen de driffjädrar, som
i sådant fall blifva mest verkande. Fruktan att tilltalas för efterlåtenhet
kan ock något uträtta. Men uti en kollegialisk administration blifva
dessa motiv af föga verkan. Om något godt och nyttigt uträttas, så får
hela kollegium njuta hedern deraf, och det kommer sällan till konungens
kunskap, hvilken varit rätta upphofvet dertill. Finnes något åter eftersatt
och feladt, så blifver skammen deraf mindre känbar derigenom, att den
fördelas på flere. Dessutom förefalla nu för tiden många högst vigtiga
sekrete ärenden, särdeles i finans- och krigsdepartementen, som hvarken
komma till rådets eller kollegiernas kunskap. De fordra icke dess mindre,
innan de konungen föredragas, en sådan granskning och utredning, att
de såsom delar kunna passa till det hela af allmänna administrationssystemet.
En politisk kropp har det gemensamt med en fysisk, att dess delar böra
understödja hvarandra. Alla delar af rikskroppen fordra i ett rätt förhållande
sin vård. Om den ena får för mycket och den andra för litet, så vinnes
icke det ändamål, som sökes. Till att kunna vederbörligen urskilja allt
detta och derefter lämpa och modifiera de förekommande riksvårdande
ärenden, fordras en noga kännedom af det hela, en oafbruten. handläggning
och en stadgad erfarenhet; men detta synes ej kunna vinnas igenom en
af tillfälliga orsaker styckad administration, hvarmedelst den ena delen
måste skötas afskildt från den andra och utan rapport till det hela.»
»Allernådigste konung! Dessa reflexioner, som jag på e.
k. m:s befallning författat, vågar jag härmedelst i djupaste underdånighet
frambära. De äro mycket ofullkomliga, men jag skulle räkna för en särdeles
lycka, om de kunde gifva anledning till upptäckande af de många och
svåra brister, hvarmed rikskroppen är besvärad. Det är af Försynen förbehållet
e. k. m:s egen vishet och nådiga omvårdnad om ett kärt fosterland och
ett lydigt folk att fixera tiden och sättet för deras botande. Men till
att utreda bristernas beskaffenhet, utsöka hjelpmedlen, dem afmäta och
till ändamålet lämpa, fordras biträde af tjenstemän, som kunna vara
i tillstånd att hvar på sitt sätt och i systematisk ordning samla materialier
till ett så stort verk, hvilket endast af k. m. sjelf kan fullbordas.»
»Jag behöfver icke här upprepa, att nuvarande metod till
de riksvårdande ärendenas skötsel icke synes vara den lämpligaste. De
flera särskilda beredningar medföra likväl den olägenhet, att ärendena
än mera söndras ifrån deras vanliga ställen, publika handlingar kringspridas,
och göromålen ökas för landshöfdingarne och andra embetsmän, som måste
gå dessa komitéer till handa med upplysningar. Det hufvudsakligaste,
som nu fattas, är, att ärendena vid deras beredning och afgörande ej
kunna koncentreras och lämpas efter sjelfva styrelseplanen, som e. k.
m. sjelf eger att föreskrifva 93
och ganska få personer kunna hafva tillfälle att känna, men hvilken
nödvändigt måste vara afpassad efter rikets verkliga tillstånd, dess
behof och resurser. — Till sammanbindningen af allt detta synes biträde
fordras af en sådan departementsinrättning, som förut är omförmäld,
men nu här saknas.»
»Härtill synes kunna gifvas tvänne utvägar: nämligen 1:o
att när statssekreteraresysslorna, särdeles i krigs- och finansdepartementen,
blifva lediga, e. k. m. på behaglig tid uppdrager generela vården öfver
hvardera åt en af e. k. m:s och rikets råd, som dertill eger erforderliga
egenskaper, och hvilken sålunda, på lika sätt som kanslipresidenten,
blifver verklig statsminister. Desse statsministrar synas böra konstitueras
på det sätt, att de ifrån den särskilda befattningen med departementen
kunna licentieras, när e. k. m. helst så behagar. Hvardera af dem synes
böra blifva referent i e. k. m:s konselj i alla saker, som höra till
departementet. De borde vara frikallade från deltagande i justitieärendena
i rådet; och af dessa statsministrar synes e. k. m:ts konselj i alla
riksvårdande och angelägna ärenden kunna formeras. Sjelfva digniteten
gör väl egentligen ej något till hufvudsaken. Men nationen är ifrån
de äldsta tider van, att riksens råd äro konungens rätte och laglige
rådgifvare. Allmänna förtroendet för sjelfva personen och rådslagen
dependerar ganska mycket af denna opinion. — Men i händelse ej e. k.
m. skulle vilja antaga denna utväg, så synes blifva nödigt: 2:o att
statssekreteraresysslorna sattes på en sådan fot, att förenämda ändamål
dermed kunde hufvudsakligen vinnas. Om nu saknas nog skickliga och erfarna
ämnen dertill, så kunna de med tiden erhållas; ty det är sättet att
frambringa goda ämnen och dem sysselsätta, som deciderar, om sådana
kunna fås eller ej. Att arbeta under en stor konung samt blifva brukad
som ett verktyg till befrämjande af ett rikes sällhet och trefnad är
en sådan ära, som hos ett ädelt hjerta ej tillåter någon maklighet,
men bringar ofta ett medelmåttigt snille att liksom öfverträffa sig
sjelf. Stockholm den 24 November 1785.»
Det senare af de nämda memorialen, dateradt den 19 Augusti
1786, innehåller en ytterligare utveckling af det i det förstnämda antydda
andra alternativet, i fall det första skulle synas återgifva rådet allt
för stor betydenhet eller inskränka konungamakten. — Författaren återkommer
till förslaget, att de föredragande i de särskilda departementen, således
statssekreterarne, borde vara statsministrar och tillsammans utgöra
konungens konselj. Han föreslår medlemmarne deraf till fem eller högst
sex, nämligen kanslipresidenten, en ledamot för landtförsvaret, en för
amiralitetet, en för kamerala och ekonomiska ärenden, en för handel
och finanser och, om så nödigt pröfvas, en för bergs- och skogshushållning.
94
Ingen af dessa konseljens ledamöter, särskildt eller tillsammans, kunde
tillegna sig någon otillbörlig myndighet, då dem endast tillhörde att
bereda och tillstyrka, men sjelfva beslutet vore konungens. Det dependerade
ock helt och hållet af konungen att dem ombyta, och på det konungen
deri måtte ega så mycket friare händer, föreslås, att de endast må konstitueras
för ett år i sänder. Derefter fortfar Liljencrantz: »Jag tilltror mig
ej kunna utreda den frågan, huruvida det kan förenas med regeringsformen
att i denna konselj vore någon ledamot, som ej tillika är riksråd. Men
en af allmänna opinionen och långvarig tid stadgad vana är ej gerna
rådligt att ändra. Det är af högsta angelägenhet för e. k. m. att hafva
kände och erkände rådgifvare. Utom det egentliga ändamålet deraf, vinnes
dermed ett annat, att, när någon författning eller anstalt gjordes,
som ej så alldeles behagade menigheten eller någon viss del deraf, oviljan
vändes på ministèren och ej på konungen. — Rådgifvare, som äro
hemlige och ej en place, pläga deremot ej blott vara misstänkte
och förhatlige, änskönt de hyste dygdiga och patriotiska tänkesätt;
oviljan stannar ej heller endast på dessa, utan vänder sig tillika på
konungen sjelf, just derför att han valt sådana hemlige och i folkets
tanke obehörige rådgifvare. För att så mycket mer bibehålla ett
nödigt sammanhang i ärendena kunde ledamöterna af konseljen lämpligast,
efter hand, då ledigheter existera, tillika brukas till presidenter
i de kollegier, som tillhöra en hvars ämne; — och det dependerade alltid
af e. k. m. att i något visst ärende, som fordrade någon särdeles granlagenhet
eller hemlighet, nytja så många eller få, som e. k. m. för godt funne
. . . Om denna plan vunne e. k. m:s nådiga bifall, så fordrades, att
kansliordningen och inrättningen af statsexpeditionerna i vissa delar
ändrades. Statssekreteraresysslorna bestå nu i sådant, som ej svarar
mot namnet, hvilket i andra stater betecknar mycket vigtigare embeten,
med mera anseende och bättre lön, än dem här tillhöra. Således vore
bäst, att dessa sysslor, så fort de blifva lediga, ej vidare besättas
under det namnet, utan bestridas af en, som i hvarje departement bure
namn af förste expeditionssekreterare, hvilken, lika med kanslipresidentssekreteraren,
synes böra få lika värdighet med kansliråd och 1000 specie-riksdaler
i årlig lön. Dertill kunde nuvarande statssekreterare-lönerna, utgörande
800 riksdaler för hvardera, anslås, och dertill läggas en tillökning
af 200 riksdaler specie 95
för hvardera af förste expeditionssekreterarne, hvilka ock under lika
ansvar, som statssekreterarne äro underkastade, borde kontrasignera
expeditionerna och bestrida de öfriga efter regeringsformen och kansliordningen
statssekreterarne nu åliggande göromål samt dertill gå statsministern
till handa uti det, som till upplysning och beredning af ärendena kan
fordras. I hvar statsexpedition synes dessutom böra vara två andre expeditionssekreterare
— en som biträder förste expeditionssekreteraren vid expeditioners författande,
njuter 600 rdrs lön och lika värdighet som assessorer i hofrätterna;
samt en som, med lika namn, lön och värdighet, egentligen är statsministerns
handsekreterare —, två protokollssekreterare med lika värdighet, som
de nu hafva, och 500 rdrs lön, två kanslister med 300 rdr, hvaraf den
ene tillika gör registratorstjenst, samt två kopister med 200 rdr årligen.
Till hela denna inrättning och löneförbättring behöfver ej staten graveras
med någon ny utgift, sedan allt efter hand kommit i sin ordning. Kansligebühren
böra, emot behörig redovisning, uppbäras af kanslibokhållaren eller
någon annan uppbördsman och af honom, lika med andra kronoräntor, till
räntekammaren inlemnas. Dessutom kunde den så kallade utrikes expeditionen
efter hand indragas, och de obetydliga göromål, som der förefalla, indelas
på någondera af de andra statsexpeditionerna . . .»
1786 års riksdag var en riksdag af tillämnade reformer;
och hade dess hufvudtanke — regleringen af finanserna med ständernas
biträde — kunnat genomdrifvas, i stället att den nu måste undertryckas,
troligen hade en reglering af styrelsen derpå följt, som gjort slut
på det provisionela och oefterrättliga hemlighetstillstånd, hvari den
under några år hade kommit. Men all reform är ett framtidsverk. Den
kan ej ens försökas utan förtroende. Och kunde väl konungen räkna derpå?
Kunde han uppslå ett nytt blad af sin regering och vara säker derpå,
att de, på hvilkas goda vilja förändringen så mycket berodde, ej hellre
skulle vilja bläddra tillbaka och först uppgöra gamla efterräkningar,
innan ett nytt konto begyntes? — Det var hvad han skulle få erfara.
Innan vi taga i närmare betraktande denna vändningspunkt
i konung Gustaf III:s regering, återstår likväl att upphemta åtskilligt
föregående, hvarpå vi ej ännu hunnit fästa uppmärksamheten.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll