På riddarhuset ville Gustaf III ha en besuten adel.
Ja, i hans första utkast till den år 1789 införda säkerhets-akten ville
han inskränka adelns representation till en bofast frälseman ifrån
hvardera af de tjugufyra län i Sverige och Finland, hvaruti frälse finnes,
utvald efter flesta rösterna af de i länet boende frälse jordegare.
Det sammanhänger med den allmänna representationsförändring, som konungen
vid samma tid hade i sinnet, men från hvars utförande han afstod, och
som gick ut på ett återinförande af de under Gustaf Adolfs tidehvarf
någon gång brukliga så kallade utskotts-riksdagar, men med en
annan sammansättning. Detta utskott af ständerna skulle bestå af tjugufyra
bosatte frälsemän, valde på sätt nyss nämdt är, samt dertill fyra
ofrälse bruksegare, valde af bruksegare i riket, och pluraliteten
uträknad efter årliga hammarskatten; dernäst af tjuguåtta prester,
nämligen af hvarje stift en biskop eller, då han är hindrad, en consistorialis
samt tillika en kyrkoherde som väljes af stiftets presterskap; sedermera
tjuguåtta män af alla rikets städer, nämligen fyra ifrån Stockholm,
en från hvardera af städerna Norrköping, Göteborg, Åbo, Karlskrona,
Gefle, samt nitton ifrån alla öfriga städer, efter bevillningsklassifikation;
slutligen tjuguåtta bofaste skattebönder, en från hvarje län,
hvilka af alla skatte- och kronohemmans innehafvare och åboar i länet
väljas, och till hvilkas biträde på riksdagen konungen förordnar en
edsvuren skrifvare. — Frälsemän, bruksegare och bönder i detta utskott
borde hafva fylt fyrtio års ålder. — Utskottets göromål skulle
vara att med konungen och den eller dem, han i sin stad förordnar, rådslå
endast om de ämnen, konungen proponerar, samt att samtycka
och fördela, eller afslå och jämka de bevillningar, konungen
äskar. — Alla voteringar i detta utskott borde ske, icke efter
stånd, utan per capita, och utskottets sammankomst ej räcka
längre än sex veckor.
Sådant är det förslag till en representationsförändring
i Sverige, som utgör en del af k. Gustaf III:s egenhändigt författade
utkast till säkerhets-akten och finnes upprepadt i en bifogad
afskrift af densamma, med konungens rättelser, men i hvilken afskrift
de paragrafer, som angå representationsförändringen, äro öfverstrukna.
— Vi ha anfört innehållet här, emedan redan före 1786 års riksdag berättelser
voro gängse om en af konungen tillämnad förändring i regeringssättet,
och emedan allt skäl är for handen att tro, det denna riksdags erfarenhet
fört honom närmare på tanken af en förändring i ständernas egen sammansättning.
Den ömtåligaste frågan vid 1786 års riksdag förekom slutligen.
Också måste konungen, för att få den efter sitt sinne besvarad, gå utom
representationen och vända sig direkt till menigheterna. I afseende
på detta ämne gå vi något tillbaka.
Det var för tio år tillbaka, den 3 December 1776, som
kanslipresidenten grefve Ulrik Scheffer skref till konungen 19:
»Eders maj:t har besörjt om den så länge efterlängtade realisationen.
— Ed. maj:ts statsverk är nu skildt från all gemenskap med banken. Om
ej utgifterna afpassas efter inkomsterna, kommer e. m. i yttersta förlägenhet
och e. m:s kredit i största våda.» — Två år derefter 20,
och nyss före 1778 års riksdag, var det som konungen skref till grefve
Creutz: »Jag har allt skäl att tro, det realisationen, som är dagens
och framtidens stora angelägenhet, skall lyckas. Det är blott min
egen drätsel, som behöfver sättas i ordning, för att jag ej skall
behöfva frukta en riksdag. Men denna sista artikeln om drätseln är ett
haf att vada, och jag ser ännu der ej någon dag. Emellertid ha vi kommit
till slut med svårare saker. Således måste man hoppas.»
Utsigterna hade sedan den tiden mycket mörknat. Den makt,
som konungen efter revolutionen 1772 hade låtit sig uppdragas öfver
finanserna och myntet, hade det varit hans ambition att så mycket som
möjligt sköta ensam och utan ständernas biträde. Han hade från
början försvagat sina egna finanser för att synas ädelmodig, — ville
i det yttersta upprätthålla detta sken och kastade derför hemlighetens
slöja öfver sina finanser. Dessas oordning hade redan förderfligt återverkat
på statsverket. Den skulle innan kort äfven återverka på myntet, sedan
konungen, i förtviflan öfver inhemsk oreda, slutligen kastade sig i
det krig, med hvars tanke han länge hade umgåtts.
»Det hade» — ha vi sagt — »varit honom en hederssak att
från sig skilja det enda verk, som ännu stod och enligt sin inrättning
(hvilken äfven Sveriges envåldskonungar hade respekterat) borde stå
under ständernas egen förvaltning, nämligen rikets ständers bank.
Han hade vid stadgandet af grunderna för realisationen visat mycken
oegennytta, hvilken man endast önskade bättre hade beräknat sina tillgångar
och mindre litat på framtiden. Han hade skilt banken från sitt statsverk.
Han hade åtagit sig rikets gäld. Huruvida hans egna finanser kunde hållas
i det skick, att de ej menligt skulle återverka på bankens ställning
och på myntväsendet, var framtidens uppgift. Redan 1778 skref konungen,
såsom vi nyss sett, att han i sin egen drätsel hade ett haf framför
sig, der han ej såg dag. Orden skrefvos ännu i hans så kallade lyckliga
tid, men troligen ej utan känsla deraf, att hans nya förnämsta finansiela
hjelpmedel redan var ett misstag. — Vi mena bränvinsbränningens förvandlande
till ett regal år 1775 och de i följd deraf inrättade kronobrännerierna».
21
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll