Tyskland är sammansatt af flera dels större, dels mindre stater, hvar
för sig oberoende men på samma gång förenade till en enda rikskropp.
Deras gemensamma öfverhufvud är tyske eller, som han då för tiden benämndes,
romerske kejsaren, hvilken valdes af de så kallade kur- eller valfurstarne.
Ehuru denna värdighet således icke var ärftlig, hade dock österrikiska
huset under nära två hundra år densamma innehaft. Denna ätt ägde dessutom
Böhmen, Ungern och Österrike, genom hvilka egna besittningar och kejsarkronans
glans dess anseende hade stigit så högt, att man flera gånger fruktade
att den skulle göra sig enväldig först och främst öfver Tyskland och
sedan öfver hela Europa. Till utförande af åtminstone första delen af
denna plan kunde den räkna på hjälp af sina regerande släktingar i Spanien
och i allmänhet af katolska partiet i hela Europa. Religionsfreden i
Augsburg hade visserligen gjort slut på de första af Luthers och Zwinglis
reformation föranledda krigen, men hela Europa fortfor dock att vara
deladt uti tvenne stora partier, mellan hvilka oaktadt det yttre lugnet
rådde en häftig och oförsonlig fiendskap. På ena sidan voro Italien,
Frankrike, Spanien, Österrike, Polen samt den så kallade ligan, bestående
af Tysklands katolska furstar; på protestantiska däremot England, Holland,
Danmark, Sverige, furstarne i Nordtyskland, en otalig mängd anhängare
inom södra delarna i detta land samt inom Frankrike och Polen. Katolska
partiet fick synnerlig vikt genom det mäktiga österrikiska huset, hvars
tillgifvenhet för denna lära var allmänt känd. Denna ätt hyste också,
fast i hemlighet, det hoppet att vid samma tillfälle kunna uppsvinga
sig till herraväldet öfver hela Europa. Det var partiets ärfda och stundom
framskymtande plan, att världen endast skulle hafva tvenne hufvud och
styresmän, påfven i andliga och kejsaren i världsliga ting. Inre oroligheter
och yttre krig, särdeles med Turkiet, hade emellertid hindrat alla försök
till förslagets verkställande, hvarförutan på längre tid ingen kejsare
haft därtill erforderliga egenskaper.
År 1612 steg Mattias på kejserliga tronen, redan af framlidna år och
mångfaldiga oroligheter uttröttad och sökande lugnet. Han hade inga
afkomlingar. På senare åren upptog han därför till arfvinge sitt syskonbarn,
ärkehertig Ferdinand, en ihärdig, klok och kraftfull herre, i den mognade
ungdomsålderns förenade värme och kraft. Denne, uppfostrad af jesuiter,
var påfviska läran af själ och hjärta tillgifven och ägde dessutom nog
klokhet att inse den enskilda fördel, han kunde skörda i egenskap af
anförare för hela det katolska partiet. Underrättelsen om hans upptagande
till kejsarens arfvinge spridde därför oro kring hela Europa, och det
var endast med möda, som böhmiska och ungerska ständerna kunde förmås
att välja honom till efterträdare åt Mattias, särdeles som i båda dessa
riken fanns ett stort antal protestanter. Han måste uttryckligen och
med ed förbinda sig att noga iakttaga och vårda de privilegier, dessa
länder erhållit så väl genom föregångna betingningar med egna regenter
som genom religionsfreden i allmänhet. Ferdinand ingick på dessa villkor
utan betänkande men med fast beslut att bryta dem vid första gynnande
tillfälle. Ett sådant uteblef icke länge, ty kejsarens tilltagande ålder
och sjuklighet lämnade snart alla ärenden uti Ferdinands hand. Denne
visade genast den mest uppenbara väld. Enligt Böhmens besvurna
privilegier skulle ämbetena delas lika mellan båda bekännelserna och
hvars och ens gudstjänst lämnas ostörd. I fullkomlig strid med dessa
medgifvanden började Ferdinand att från alla sysslor utesluta protestanterna
och endast på svepskäl borttaga tvenne deras kyrkor, den ena i Prag,
den andra i Braunau. Folket
knotade. Flera bland österrikiska husets bästa vänner rådde till försiktighet,
till och med den gamle Mattias själf, men Ferdinand var och förblef
obeveklig.
Böhmiska folket, från ålder fritt och sedan husitiska krigen vandt
vid att försvara sin frihet, kunde icke lida en sådan behandling. Särdeles
blef den mäktiga och för det mesta protestantiska adeln uppbragt; äfven
där varande katolikers stolthet kände sig i och med fäderneslandet förfördelad.
De samlades af alla bekännelser och till stort antal uti Prag, högljudt
klagande öfver Ferdinands våldsamheter i allmänhet och enskildt öfver
hans förnämsta anhängare inom böhmiska rådet, nämligen de tvenne herrarne
Martinitz och Slavata. Den 23 maj 1618 gick grefve Henrik Mattias von
Thurn, åtföljd af flera böhmiska ädlingar och krigare samt en stor folkskara,
upp till slottet och inträdde i den sal, där de kejserliga rådsherrarne
voro församlade. En af böhmiska herrarne framställde folkets missnöje
öfver de begångna olagligheterna och förklarade, att böhmarne icke
utvalt Ferdinand i den afsikt, att han skulle blifva envåldsherre och
de själfva slafvar. De anhålla därför, att Ferdinand måtte ändra regeringssätt,
eljest nödgades de själfva ändra regent. Rådsherrarne sökte med
fogliga svar stilla de oroliga, men dessa vände nu sina beskyllningar
mot Martinitz och Slavata enskildt. Då dessa ville försvara sig, utbrast
en annan af herrarne: Hvartill behöfs så mycket omständigheter? Låtom
oss efter gammalt böhmiskt bruk vräka dem ut genom fönstret! Sagdt
och gjordt. Lobkowitz, en af de ifrigaste böhmarne, sprang rakt på Martinitz
och fattade hans händer, några andra fötterna, hvarpå denne rådsherre
verkligen kastades ut genom fönstret. Slavata ville smyga undan, men
Thurn grep honom i armen och ropade: Se här, ädla herrar, är den
andre! Slavata måste resa samma väg, likaledes skrifvaren; åt de
andra, såsom mindre hatade, lämnades tillfälle att rädda sig genom flykten.
Salen var i tredje våningen, men händelsevis låg en stor gödselhög under
fönstret, hvars djupa och mjuka bädd mottog de fallande rådsberrarne,
så att ingen af dem led någon betydligare skada. Detta våldsamma företag
var liksom tecknet till upprorets utbristande öfver hela landet. Alla
böhmare, både katoliker och protestanter, grepo till vapen och
fördrefvo allt hvad österrikare hette. Detta var början af det
så ryktbara trettioåriga kriget.
Den gamle kejsaren och hans förtrogne rådgifvare, kardinal Klesel,
föreslogo att med eftergifvenhet stilla oroligheterna men Ferdinand
ville ej höra talas om annat än stränghet och våld. Han tycktes glädjas
åt upproret som en laglig anledning att återtaga protestanternas privilegier,
ja, att helt och hållet utrota detta hatade parti. Han fruktade dock
motstånd af den mäktige Klesel och lät därför hemligt och hastigt från
Wien bortrycka och på ett aflägset slott instänga den gamle mannen.
Mattias kunde ej bära dessa olyckor. Sorg och bekymmer lade honom i
grafven.
Ferdinands uppenbart visade hårdhet och oförsonlighet retade böhmarne
ännu ytterligare. Under anförande af Thurn och Mansfeld fördrefvo de
österrikarne från Böhmen, Schlesien och Mähren. Den förre framträngde
ända till Wien, som af honom belägrades, och endast Boucquois tillfälliga
ankomst räddade Ferdinand från att midt i sin egen hufvudstad blifva
tvungen att underteckna de upproriskas stolta fordringar. Dessa senare
sammankallade ett riksmöte uti Prag, hvarest till konung utvaldes pfalzgrefven
vid Rhen, Fredrik den femte. Denne var måg till konungen af England
och dessutom själf en bland de mäktigaste tyska furstarne, så att böhmarne
tyckte sig äga skäl att från båda dessa håll, liksom från de andra protestanterna,
vänta betydligt understöd. Uti öfre Österrike hade dessutom största
delen af bönderna omfattat den nya läran och stodo färdiga att vid första
tillfälle förena sig med böhmarne, likaså i Ungern, hvarest dessutom
uppstått en för kejsaren farlig fiende i siebenbürgske fursten
Betlen Gabor, hvilken mer än en gång höll på att göra sig till herre
öfver hela detta land. Onekligen var Ferdinand i en ganska svår belägenhet.
Å andra sidan hade han många anledningar att hoppas en lycklig utgång.
Först och främst Spaniens, Österrikes, Polens och katolska ligans omätliga
stridskrafter. Frankrike under en oskicklig förmyndarregering vågade
ingenting företaga, icke heller England i anseende till konungens svaga
och eftergifvande lynne. Protestanterna
voro sinsemellan oeniga, och lutheranerna ville af afundsjuka icke understödja
den nyvalde böhmiske konungen, emedan han antagit reformerta bekännelsen.
Kurfursten af Sachsen förrådde helt och hållet och öfvergaf sina trosförvanter,
emedan den listige Ferdinand förespeglade honom hoppet att med sitt
kurfurstendöme få förena Lausitz. Genom ett slugt begagnande af denna
sina fienders söndring lyckades det Ferdinand att på riksdagen i Regensburg
blifva vald till kejsare efter Mattias. Det skedde den 29 augusti 1619,
två dagar senare än hans motståndare Fredrik valdes till konung i Böhmen.
Båda partierna rustade till en afgörande strid. Krafterna voro ganska
olika. För Ferdinand kämpade 50,000 österrikare, 30,000 spanjorer, 30,000
af ligans trupper, 20,000 sachsare, bland hvilka skaror största delen
bestod af gamla och härdade krigare, anförda af lika pröfvade fältherrar,
Boucquoi, Dampier, Spinola, Tilly, samt de unga, efter ära och bragder
törstande hjältarne Wallenstein, Pappenheim, Altringer med flera.— Konung
Fredrik däremot stod öfvergifven af sina trosförvanter, af själfve sin
konungslige svärfader. Tretton tusen man från de fria riksstäderna samt
tio tusen ungrare var den enda hjälp, som han kunde erhålla, och dessa
senare genom plundringslystnad och oordentlighet mera till skada än
gagn. Bland hans anförare voro Thurn och Mansfeld de enda utmärkta.
Fredrik, ung, liflig och stolt, förlorade dock icke modet. Tärningen
är kastad, sade han. Striden må afgöra, om mitt hufvud skall
bära kronan eller ej; och han förkastade de obilliga fredsvillkor,
som Ferdinand mera för syns skull än på allvar föreslagit. Den 19 november
1620 kom det ändtligen till ett fältslag på det så kallade Hvita berget
utanför Prag. Efter en kort strid tog böhmiska hären till flykten, ungrarne
först. Thurns regemente försvarade sig till sista man, ensamt i sin
undergång och i sin ära. Nederlaget blef fullkomligt. Prag och hela
Böhmen eröfrades. Fredrik med sin gemål måste undan den förföljande
fienden taga flykten, först till sina arfländer, sedan till Holland,
hvarest han, fattig och olycklig, nödgades helt och hållet lefva af
främmande makters allmosor.
Ferdinand lät sin järnhand falla tungt öfver de besegrade. Uti hela
Böhmen blefvo protestanterna dels fördrifna, dels tvungna till påfviska
bekännelsen, deras kyrkor nedrifna eller öppnade för katolikerna. Trettio
tusen hushåll, däribland ett hundra åttiofem adliga ätter med Thurn
i spetsen, hade gått i landsflykt; bland de kvarblifvande miste de flesta
sina egendomar och tjugusju de utmärktaste herrarne sina hufvud. Böhmen
fick ett sår, hvarefter det ännu icke hunnit hämta sig. Bönderna i Österrike
hade genom böhmiska uppviglare låtit förleda sig att gripa till vapen.
De förlitade sig än på det stora antalet, än på sin rättmätiga sak och
kommande underverk. Deras anförare, som fruktade öfverhetens straffande
hand, försäkrade dem om framgång och gjorde allt för att till ytterlighet
uppreta deras mod och deras raseri. Men de oordentliga hoparna blefvo
snart och utan möda till flera tusental nedhuggna af Pappenheim, som
ankom i spetsen för ordentliga trupper. Ungrarne kufvades af Boucquoi,
och Betlen Gabor nödgades begära fred. Alla österrikiska länderna böjde
sig åter i lydnad och ödmjukhet för Ferdinands segrande makt.
Lika våldsamt och egenmäktigt framfor han i själfva det tyska rikets
angelägenheter. Fredrik blef såsom upprorsstiftare förklarad i akt.
Den delen af hans arfländer, som låg vid Rhen, intogs och besattes af
spanska trupper; den andra eller det så kallade Öfre Pfalz lämnades
längre fram och kurfurstliga värdigheten nu strax åt hertigen af Bäjern
till belöning för hans mot Ferdinand visade trohet.
Sistnämnda åtgärd var i fullkomlig strid mot gällande författningar,
ty kejsaren hade icke rättighet att på sådant sätt af- och tillsätta
riksfurstar utan de andras bifall. Detta väckte också missnöje
hos både protestanter och katoliker, hvarjämte de förstnämnda blefvo
ytterst uppbragta öfver det våldsamma förfarandet mot deras böhmiska
trosförvanter. Furstarne inlämnade allvarsamma föreställningar, och
folken knotade Åtskilliga härförare, som förklarade sig vilja strida
för frihetens sak och i sådant afseende värfvade trupper, fingo stort
tillopp. Sådana voro grefve Ernst af Mansfeld och hertig Kristian af
Braunschweig. I öppna drabbningar blefvo de alltid af de kejserliga
fältherrarne slagna, men själfva härförarnes ihärdighet och mod samt
folkets öppna och furstarnes hemliga understöd satte dem snart åter
i stånd att visa sig i fältet. Hela Tyskland öfversvämmades och förhärjades
af dessa oordentliga, nästan röfvarlika svärmar samt af de föga bättre
kejserliga soldaterna. Slutligen började dessa senare att alldeles få
öfverhand. I hopp att därigenom vinna kejsarens tillgift lät den svage
Fredrik förmå sig till en öppen skrifvelse, hvari han uppsade all gemenskap
med grefven af Mansfeld och hertigen af Braunschweig, hvilka dock hittills
varit hans enda försvarare. Dessa fältherrar, sålunda af Fredrik öfvergifna
och af den i alla hänseenden öfverlägsne Tilly förföljda, nödgades slutligen
upplösa sina redan förut nära upplösta trupper och själfva taga flykten
till främmande land. Hela Tyskland låg alldeles värnlöst i kejsarens
hand.
Då nu alla fiender voro fördrifna, väntade man, att kejsaren skulle
återskänka fred och lugn åt det utmattade riket. Man bedrog sig. Ferdinand
höll sina härar tillsammans, man visste ej mera för hvad ändamål. Bland
protestanter och katoliker vaknade därför den gamla farhågan, att han
ämnade göra sig enväldig öfver Tyskland. Danmark och Sverige befarade
tillika framtida planer mot sin både tros- och riksfrihet. Konungen
i England, bedragen i sitt hopp, att kejsaren på hans föreställningar
skulle till nåder upptaga den olycklige Fredrik, förklarade sig ändtligen
villig att lämna denne något verksammare biträde. Det saknades endast
en anförare att sätta i spetsen för dessa spridda krafter.
Frankrike,
af naturen Österrikes motståndare, hade under svag och oförståndig förmyndarstyrelse
understödt i stället för att motarbeta sin medtäflares företag.
Detta förhållande ändrades. Genom ränker, klokhet och kraft hade det
lyckats den ryktbare kardinal Richelieu att vinna ett nästan enväldigt
inflytande öfver konung Ludvig den trettonde och därigenom också öfver
ärendenas gång, så att Frankrike snart helt och hållet styrdes af hans
hand. Denne man insåg tydligen, huru fruktansvärd för både Frankrike
och Europa österrikiska makten skulle blifva, om den finge tillfälle
att göra sig enväldig öfver Tyskland. Det enda sätt att förekomma sådant
var att understödja protestanterna. Detta åter föll sig svårt för Richelieu,
som själf var katolsk kardinal, minister hos en katolsk konung och därtill
sysselsatt att inom Frankrike kufva samma protestanter, som i Tyskland
borde hjälpas. Richelieu fattade dock och utförde denna djärfva plan.
I tal, i skrifter, i gärningar yttrade han alltid innerlig tillgifvenhet
för påfviska och bittert hat mot protestantiska läran. Men tillika påstod
han öppet, att Ferdinands nit för den förra var endast en förevändning
för att få tillfälle att underkufva hela Tyskland, ett förslag, som
hvarje redlig fransman borde motarbeta. Richelieu blef snart själen
i de underhandlingar, som mellan ofvannämnda makter mot Österrikes växande
välde förenades. Frågan blef blott, hvilken furste man borde välja till
ledare af kriget. Valet vägde mellan de båda protestantiska konungarne
Gustaf Adolf i Sverige och Kristian den fjärde i Danmark, båda kända
för stora personliga egenskaper och båda fruktande Österrikes framtida
planer. Frankrike önskade Gustaf Adolf, England däremot Kristian den
fjärde, med hvilken dess konungahus var nära besläktadt. Båda föreskrefvo
sina villkor. Gustaf Adolf, med ett folk, uttröttadt genom flera förutgående
och ett ännu fortfarande krig, fordrade betydliga fördelar. Kristian
däremot hade under tolf års fred samlat krafter och mod. Det nära grannskapet
med Tyskland gjorde det för honom både angelägnare och lättare att understödja
protestanternas sak. Äran att blifva så många folkslags befriare
lockade hans stolta själ, å andra sidan kanske också en hemlig missunnsamhet
mot Gustaf Adolf, hvars redan vunna lagrar stucko den ärelystne Kristian
i ögonen. Han föreslog därför vida förmånligare villkor och blef vald
till öfverste för nedersachsiska kretsen samt afslöt förbundet
med England och tyska furstarne, innan Frankrike hunnit närmare komma
öfverens med Gustaf Adolf. Denne senare drog sig tillbaka och lyckönskade
de förbundna till en så värdig anförare och en däraf otvifvelaktigt
följande framgång.
Det var om sommaren 1625, som detta krig började. Några protestantiska
furstar, däribland hertigarne af Mecklenburg och administratorn af Magdeburg,
förenade sig med konung Kristian. Mausfeld och Kristian af Braunschweig
samlade åter sina strödda hopar och ilade till striden. Konungen själf
med danska styrkan bröt in i Westfalen och Nedersachsen, eröfrade åtskilliga
fästningar och framträngde ned mot Hessen. Här mötte honom ligans trupper
under anförande af Tilly. Kristian insåg ganska väl omöjligheten att
med sina nyss värfvade hopar i öppen slaktning bestå emot Tillys under
vapen grånade soldater. Han undvek därför sorgfälligt hvarje tillfälle
till strid. Den sluge Tilly tågade fram och tillbaka och använde alla
möjliga krigsknep för att locka konungen ut på fältet men förgäfves.
Kristian förstod att ordna sitt tåg eller välja sina ställningar så
fördelaktigt, att Tilly icke utan den ögonskenligaste fara kunde honom
angripa. Så fortgick kriget hela 1625 och största delen af 1626. Ändtligen
den 27 augusti sistnämnda år lyckades det Tilly att tvinga konungen
till drabbning. Slaget stod vid Lutter am Barenberge. Danskarne och
deras konung uppförde sig med hedrande tapperhet. Tre gånger förde han
dem i elden, men Tillys kämpar stodo orubbliga eller framträngde oemotståndliga.
Danskarne blefvo slutligen kastade på flykten efter en förlust af omkring
4,000 man, hvarefter de inom kort fördrefvos ur hela Tyskland.
Hitintills hade kriget mot protestanterna blifvit fördt förnämligast
med katolska ligans stridskrafter, hvilka mer eller mindre stodo i beroende
af bäjerske kurfursten Maximilian. För att äfven i detta hänseende
ernå en fullkomlig själfständighet önskade Ferdinand att äga en af honom
ensam beroende krigsstyrka; men han saknade medel till dess värfvande.
Den rike och tappre Wallenstein upprättade då på egen bekostnad
men till kejsarens tjänst en krigshär af 50,000 man. Med denna tågade
han hösten 1625 uppåt Nordtyskland, slog följande våren Mansfeld vid
Dessau och jagade honom genom Schlesien och hela Ungern, hvarest denne
sistnämnde härförare insjuknade och dog. Samma öde hade på samma år
den andre försvararen af Tysklands frihet, hertig Kristian af Braunschweig,
och den tredje, konung Kristian af Danmark, instängdes i Holstein af
både Tilly och den från Ungern återvändande Wallenstein. Men emedan
dessa tvenne herrar icke kunde tillsammans förlikas, visste den senare
så drilla sakerna, att Tilly fick befallning att tåga ned mot holländska
gränsen; Wallenstein åter skulle med den kejserliga hären utföra kriget
mot Danmark. Genom Tillys seger vid Lutter var detta redan i hufvudsaken
afgjordt, Wallenstein behöfde blott upphämta de redan mogna frukterna.
Han öfversvämmade hela norra Tyskland, Holstein och Jylland, och det
var endast Bältets böljor och Kristians förträffliga flotta, som skyddade
själfva de danska öarna från samma olycka. Det är en sägen, att Wallenstein
i sin vanmäktiga harm lät med glödgade kulor beskjuta det honom hejdande
hafvet.
Så slutades fälttåget 1627. Ferdinand hade lyckligt besegrat äfven
denna storm. Hans makt och anseende syntes fastare grundade än någonsin,
och hela Tyskland afvaktade med bäfvan den stränge segrarens beslut.
Med samma egenmäktighet som fordom mot pfalzgrefven vid Rhen dömde han
också vid detta tillfälle de båda hertigarne af Mecklenburg i akt, skänkte
deras land samt hertigliga värdigheten åt Wallenstein, oaktadt sakens
olaglighet och furstarnes högljudda insagor. Dessutom gaf han Wallenstein
fullmakt att vara kejserlig storamiral öfver nordhafven och sökte genom
honom bemäktiga sig sjöstäderna i Pommern och Mecklenburg och därstädes
hopsamla en fruktansvärd flotta. Det hotande olycksmolnet hvälfde sig
allt närmare mot norden.
Bland östersjöhamnarna var Stralsund den tiden en bland de viktigaste,
så väl genom handel och rikedom som genom sitt särdeles fasta och gynnande
läge. Wallenstein sökte därför bemäktiga sig densamma, först med
list, sedan med våld; men den fria riksstaden försvarade sig mot båda.
Svenska och danska konungarne, inseende vådan af en kejserlig flotta
i Östersjön, beslöto att gemensamt beskydda Stralsund och skickade i
sådan afsikt först danska hjälptrupper under Holk och sedan svenska
under Leslie och Nils Brahe. Wallenstein å sin sida hade ditsändt Arnheim
med en betydlig styrka och befallning att till hvad pris som helst intaga
staden. Men alla dennes företag blefvo tillbakadrifna. Wallenstein,
utom sig af vrede, bedyrade högt, att han skulle hafva Stralsund
i sina händer, om det också vore med diamantkedjor fäst vid himmeln.
Han ryckte dit åtföljd af hela sin här och angrep vallarna med storm
på storm. Men borgerskap och soldater täflade i modigt försvar. Wallenstein
måste med oförrättadt ärende öfvergifva staden, sedan han utanför dess
murar förlorat 11,000 man. Vid samma tid hade äfven danska flottan förstört
alla de fartyg, Wallenstein med otrolig kostnad låtit samla och utrusta.
Han befann sig vara amiral utan ett enda skepp.
Kejsaren insåg nu tydligt omöjligheten att mot Sveriges och Danmarks
flottor och förenade makt någonting hufvudsakligt kunna vinna. Han erbjöd
därför Kristian en ganska fördelaktig förlikning. Denne hade väl lofvat
att icke utan Sveriges deltagande börja några underhandlingar. Men nöden
och frestelsen segrade. I maj 1629 afslöt han med kejsaren en enskild
fred, öfvergifvande sina båda bundsförvanter, konungen i Sverige samt
hertigen af Mecklenburg. Däremot återfick han alla förlorade länder,
mot löfte att icke mera blanda sig i tyska angelägenheterna.
Nu hade Ferdinand alldeles fria händer att i sistnämnda rike företaga
hvad helst han ville, särdeles som Gustaf Adolf genom kriget med Sigismund
och dennes från kejsaren erhållna hjälptrupper var helt och hållet sysselsatt
i Preussen. Ferdinand iakttog detta tillfälle att gifva sina motståndare
dödshugget. Medelst en sträng förordning hade han redan påbjudit, att
alla protestanter inom österrikiska staterna skulle antingen utvandra
eller öfvergå till katolska läran. Den 6 mars 1629 utfärdade han det
så kallade restitutionsediktet Han befallde nämligen, att alla
slags egendomar, som blifvit från katolska kyrkan afsöndrade, skulle
till densamma ovillkorligen återställas, och kejserliga sändebud kringskickades
att pådrifva verkställigheten. Protestanternas ångest kan icke beskrifvas.
Ett oräkneligt antal fredliga invånare hade nu öfver hundra år varit
i besittning af mångfaldiga, alltsedan första reformationstiden indragna
kyrkogods. Nu skulle de mista sin så länge innehafda egendom och drifvas
från hus och hem eller slafva under stränga herrar af en främmande och
fientlig tro. Några stater inlämnade väl klagomål emot detta beslut,
men Tilly och Wallenstein stodo med sina härar hotande öfver dem, och
redan hade det förfärliga ediktet uti flera kretsar blifvit satt i verkställighet.
Det tycktes, som ingenting mer skulle kunna rädda de tyska protestanterna.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll