Genom det trettioåriga kriget infördes fransk smak och franska seder
i Sverige. Det gamla Arboga måste följa med tiden och ändra sina gator
i rätlinig, fransk stil. En skrifvelse till Arboga 1647 bjuder borgerskapet
att så väl där, som i andra våra städer i riket, låta reformera gator
och gränder och därmed, så vidt sig göra låter, bringa staden uti en
ordentligare och skickligare form. För underlättandet af denna reglering
skänktes fria platser af kungsjorden 112
(Vretroten), 2 års kontribution efterskänktes (1650), och inkvarteringen
minskades. De, som för stadens heder mista något af sina tomter, få
ersättning af nästa tomt, de som af herr Erik Oxenstjerna hindras att
bebygga tomter på söder, tillförsäkras af landshöfdingen, att han på
annan plats ville honom för hans tomter förnöja, och borgerskapet vara
därpå försäkrade och bygga fritt 113.
Prolongation å accisen (sedan 1622) begärdes och att de, som hafva
brändt före, kunna få tullfritt byggnadsvirke och materiel.
De stora nya landsvägarna från öster- och västertull blefvo
under Kristina anlagda (Lohman p. 8 och 9). År 1647 skänkte hon Höjens
kvarn till Arboga 114,
ett anbud som afslogs, på grund af bristande styrka och då infallande
svåra krig 115.
— År 1634 förordnade hon om rådhusets reparation i 3 våningar,
»så att vi kunna där lägligen logera, när så omtränger». Samtidigt skänkte
hon kungsträgården och dess bodar till staden. Icke alltid visar
hon sympatier för Arboga. I ett bref 1644 anbefalles Arboga att visa
sina privilegier för att styrka sin rätt att taga bropengar af Örebro
för varor, som föras till Stockholm. Det är ord och inga visor. År 1647
vill hon taga tullen från uppstäderna och gifva den åt Stockholm. På
stadens besvär häröfver upphäfdes dock denna resolution af Carl Gustaf
1655.
I stadens minne lefde Kristinas besök med samma sagoskimmer, som en
gång Cecilias. Hvad vi i l:a delen p. 23 anfört om drottning Kristina
och porträttet af Brigitta Nannulfsdotter är betecknande.
Det är numera icke — som under de gamla vasakonungarna — regenten,
som direkt befattar sig med stadens angelägenheter. Landshöfdingen,
som en gång om året, vid valborgsmessa, besöker staden, afhör dess klagomål
och tager kännedom om dess förhållanden, är nu den som egentligen bevakar
dess intressen. Så är det landshöfdingarnas förtjänst, att stadens nya
reglering genomföres, liksom andra vigtiga frågor väckas af dem 116.
Förhållandet till landshöfdingarna var ock det bästa, hvilket mest torde
ha berott på dem. När landshöfdingen Gustaf Oxenstjerna 1645
tar afsked af Arboga i bref, tackar han för all god conversation och
umgänge samt begär därhos, vänligen, att där några fel hos honom hafva
funnits, de sådana intet vilja tillräkna och befaller sist alla i Guds
välvisa protektion.
Bland frågor, som i landshöfdingens närvaro afgjordes, var den om borgerskapets
rätt att bygga sina tomter och bruka sin jord, utan intrång från
adelns sida. År 1634 förordnas, att endast borgare få bruka herråkers
slott. Inkräktningar synas således ha blifvit gjorda af andra. När frågan
blir om stadens reglering 1651, anhöll borgerskapet hos välb. landshöfdingen
om fria tomter, att eftersom här till Maj 40 äre frie, derimot 92 adelstomter,
kunna de intet drista sig byggia, utan de odrifna och oklandrade få
samma tomter besitta, som väl som de andra 40. Välb. landshöfdingen
försäkrade borgerskapet, att H. K. M. skulle herr Erik Oxenstjerna på
annor ort för hans tomter honom förnöja, och borgerskapet vara därpå
försäkrade och bygga fritt. Detta var 1651. 2 år senare kräfver Erik
Oxenstjerna tomtören på gårdar sunnan ån, men får till svar, att
en del tomter sunnan ån ha fastebref och få njuta dem till godo, en
del har af häfd aldrig gifvit tomtören å sina gårdar och tomter. I Juli
samma år presenterade borgerskapet mestadels sina fasta och gamla bref,
som öfversten, välb. herr Erik Oxenstjerna anrörer och prætenderar
vara hans gård 117.
Staketet omkring staden, som samtidigt med accisens införande
blifvit uppsatt, hade sedan 1620-talet hunnit ruttna ner, så att 1654
folket kom inridande hvar som helst genom det ruttna staketet 118.
Regelbunden postgång infördes under Kristinas förmyndareregering.
Postförare nämnes 1636. Första postmästaren i Arboga är,
så vidt vi se af prot., Jochum Höijer, postförvalter 1642.
För sjötullens upptagande fanns en bom öfver ån. Faktor Hans
Krusbarth löpte i motvillighet med sin skuta öfver bommen 1640 och fick
därför böta 40 daler. Bompengarna skildes från hamnpengarna,
som erlades särskildt. Marcus vid bommen, troligen uppsyningsman (1640).
Seg-lationen gick nu mest på Finland och Norrland 119.
Med båtar erhölls skjuts från staden. För dessa skjutsar svarade
Erik snickare, Måns Lådmacher, Tofhulta-Erik, Anders Skräddare 1640.
Båtlega till Strengnäs utgjorde 1762 för 2 personer 8 daler 120.
Handeln var nu, som förr, stadens förnämsta inkomstkälla 121.
Till spanmålshandelns ordnande bestämdes, att
all spannmål, som införes i staden, skall föras i den bod under gamla
rådstugan, der stadens måltunna skall finnas. Der skall hvar och en
bekomma efter nödtorftan (1641). Tobakspatent utgafs 1640. Bränvinsbrännare
nämnas 1643 bland stadens embetsmän. Svafvel och vitriol utföres från
svafvelbruket af Hans Leffler 122.
Tjufvar, som förr skulle ha dömts till galge och gren, få nu poenitera
med arbete vid svafvelbruket. Vid faktoriet är Hans Krusbarth
faktor, och om honom höres ej mycket godt. För hans olideliga muns skull
nödgades rätten uppstiga från rådstugubordet. Från Jäder idkas
marknadshandel, utan deltagande i borgerliga tungor 123,
hvilket öfverklagas.
Af handtverkare fingo skräddare sin skråordning 1638, och snickareembetet
inrättades 1647. Läkarekonsten fick en förstärkning 1649. Mäster
Gabriel barberare och mr Håkon oculist hade gjort intrång i hvarandras
embete. Utslag: mr Håkon skall sin oculist- och brocksniderkonst samt
med drickers preparationer och ingifvelser bruka, mäster Gabriel derimot
med bardberarehviska, gambla såårs förbindande, åderlåtande bruuka.
Med stadens styrsel och förvaltning hade borgmästarne i främsta
hand besväret. Deras lön utgjorde 1633 50 riksdaler, 1653 100
daler silfvermynt, utom vinkanna vid högtiderna. Rådmännen
hade 50 daler. År 1666 blef borgmästarens lön 600 daler, och rådmännens
100 daler smt. Före 1654 och 1666 voro inga stadigvarande borgmästare
förordnade, förut valdes de bland de äldste 124.
Mot borgmästaren Johan Gubert von Queckelberg
(1644) uppstodo 1651 åtskilliga klagomål. Dels anmärkte borgerskapet,
att han ensidigt disponerade krono- eller donationsjorden, och impeterade
att söka sig till en annan lägenhet. Man förebrådde honom, att han länge
legat i Stockholm och intet förvärfvat. En af borgarna sade honom i
ansigtet, att han icke hade så stort sig på beropa och icke snyter oss
öfver näsan 125.
År 1652 klagas öfver att en borgmästare fått fullmagt utan sina kollegers
vilja och vetskap. Landshöfdingeembetet ransakar huru härmed tillgått.
Vi komma härmed till sederna och lifvet. Se här några tidsbilder.
Matts nålmakare bodde sunnan
ån i n:o 36 och var en orolig sälle. Efter en tvist med en af rådmännen
inlemnar han till rätten en skrifvelse, hvarur anföres: »Till ehrborne
och vellförståndige män, som den lofliga rätten här i Arboga bekläda,
sinom gunstigom gynnarom ödmjuk- och tjenstlighan itt hälsosamt, frijdhsambt,
fröjdefullt och lyckosamt nytt år, der hos min ödmjuke bön hos Gud flijteligen
anhåller hans gudomliga majestät den välförordnade rätten af Sin stora
nåde styra och regera ville, samt uti sitt lofliga och välförordnade
kallelses värk detta närvarande åhr, som alltid tillförende oplysa,
och i all sanning ledha, desslikes ifrån allt ondt beskydda. — Den tvistiga
saken mellan mig och välförordnat rådman Pedher Andersom blef igenom
min hufvudsvaghet (dryckenskap) åstadkommet utan min vilja, om hvilken
jag nu välvise herrar icke hafver någon pretention, utan vill i Herrens
namn nådh bedja. — Matts Erikson, nålmakare.» Nästa gång han omtalas,
heter det, att han blifvit värre och värre. Så hade han på torget antastat
borgmästare och råd och, då han insattes i fängelse, stuckit hufvudet
genom gluggen och ropat: Se rätt på bokstafven, du har läst 10 Guds
bud som en skjelm etc.
Harald Månson, borgmästaren hade lofvat sin dotter,
jungfru Malin, åt Lorens skrifvare, enligt hvad Lorens
påstod, d v. s. Harald skulle ha lofvat svar i vår, då han förfrågat
sig med vänner och slägt. Malin hade emellertid mottagit gåfvor af Lorens.
Men Harald lät en annan, Sven Månson, (af Lorens kallad en fantast)
komma in till henne och lägga gåfvor på gåfvor. Först 2 dagar efteråt
hemsändes Lorens gåfvor. Harald Månson säger, att han ej vetat derom,
flickan hade gjort det sina föräldrar ovetande.
Nu klagar Lorens, 1633, att Harald borde ha sändt honom
nej och gåfvorna tillbaka, innan hon tagit emot ny friare.
Lorens hade bjudit Harald på vin, och då hade Harald
haft god ord under vinet. Rätten bekänner, att det ej var visligen gjordt,
emedan han ville honom ej sin dotter gifva, ej heller visligen gjordt
af Lars, att han skulle så spendera, förrän han fått dess vissare besked.
I bref hade Harald önskat Lorens lycka. Rätten dömde, att Harald skulle
betala Lorens för de gånger han gått dit, men ej för de gånger han blifvit
bjuden. Det kom fram, att Haralds dotter tagit gåfvor äfven af David
organist i ½ fjerde år och haft dem borta, medan hon hade hans
gåfvor, och sändt dem hem i oläglig tid.
Hela kärlekshistorien slutar därmed, att ömhetsbetygelserna bytas i
bitter galla. Malin kallade Lorens grof äreskändare, men fick plikta
därför. Han kallade henne skjelmshjerta och borde ha sluppit
plikta. De förliktes emellertid och slogo sina händer samman.
Erik organist skröt öfver att ha stått på förtrolig fot med
arbogahustrur. I Tuna prästgård hade han sagt, att man fick leta med
ljus och lykta, om man skulle finna öfver 3 ärliga dannekvinnor i Arboga.
På en bjudning i Arboga hos Per Person hade han sagt, att han kunde
få hvem af hustrurna han ville. Det var ej underligt, om man trodde,
att han hade med satan att göra. Per Person berättade om en svartbok,
som skulle ha funnits i hans ego. Erik måste sist bekänna, hvilka hustrur
han menat. Det var 2, som förut visat honom vänskap, men nu stodo efter
hans argesta och läto sina barn akta efter honom. Erik pliktfäldes till
24 daler.
Bland äfventyr, som protokollen omtala, äro ej få diktade och
upplösa sig i falska angifvelser, skvaller eller lögn. Så var det då
jungfru Anna Persdotter (dotter till aflidne prosten Drivius)
beskylldes att ha mördat ett barn. Vittnen intygade mycket graverande
omständigheter, bland annat att jungfru Anna lofvat godtgörelse åt den
hustru, som skött barnet. Sist afslöjades alltsammans såsom en lögn.
Erik Gudmunsons son, Johan, hade utspridt ryktet, ovisst af hvilken
orsak. Johan hade dock en gång sagt, att om fadern toge Malin i prestgården
till hustru, skulle han betala gammal gäld. Erik Gudmunson förklarar
sonen ha ljugit som en lättfärdig skjelm. Af vittnena visade sig somliga
tvetaliga, andra icke trovärdiga. En finska, som i målet framkom, afvisades
126.
Osäkerheten på gatorna fortfar. Två präster,
herr Per Himmettensis och herr Erik kaplan, antastades och skuros
1643 af en bödelson från Västerås. Backen utanför prästgårdsporten omtalas.
Kaplandsgården låg tätt invid. Ofvanför prästgårdsporten låg nattstufvan,
där tyckes drängen ha bott. Böllson (Böfvelson) stod utanför prästgården
och skriade, när herr Per kom för att taga sin aftonmåltid. Då sade
herr Per: »min vän, det är intet så dags på dagen, att folk nu skall
stå och ropa och besynnerlig för ett sådant v hederligt huus, som detta
är.» Böllson svarade: Du skall få ett tusen djeflar och drog knifven.
Herr Per sade: Jag är en prästman, gör mig ingen skada. Böllson
röfvade herr Pers kjortel. Herr Per kom sedan med en stång i handen,
för att taga igen sin kjortel, vardt så stungen i lifvet, så att vädret
gick ut af honom. Sist vardt byfogden stungen.
Hieronymus son, Ballam, sköt 1644 en djekne genom låret med
17 hagel. En annan pojke hade öfvertalt honom därtill, för att hämnas
å den skjutne. En pojke mördades af en annan på Västerlånggatan 1636.
Vid en likprocession till Uppkyrkan
sköt en pojke öfver hufvudet på en af hustrurna. Pojken förklarade,
att skottet var skjutet en bondgumma till ära, som gick först. Hustrun
fattade ej denna hedersbetygelse, utan brast ut i följande ord: Herre
Gud förbanne dig till lif och själ, som skjöt, himmel och jord, sol
och måne förbanne dig och dina föräldrar, som dig så uppfödt.
Brännvinet börjar redan sprida död och förbannelse omkring sig.
Bengt sågare vardt bjuden på barsöl till Erik Björson vid Garpströmmen.
Då Bengt icke kom, gick Erik till honom, lyfte af porten med buller
och bång, och tog Bengt ur sängen med våld, frågande, äst tu icke min
granne, skall icke du gå till mig, och tvingade honom under svordomar
att följa sig hem. Bengt hade redan ätit. Bengts dotter, Anna,
bad Erik Björson, att hennes fader icke skulle fara illa. Detta lofvade
Erik Björson. Men Bengt kom aldrig hem, utan fanns död under isen i
en hammarränna. Bengt hade blifvit trugad att dricka, men drack endast
ur halfva glaset och slog resten i ansiktet på den trugande. På hemvägen
öfverföll Per Tomeson Bengt och mördade honom. Dagen därpå sökte Bengts
döttrar fadern gråtande från gård till gård. Sist sågo de blod och fotspår
från dammen. Där fanns fadern till sist.
Men blodspåren, hvari brännvinet har skuld, sluta ej här. Ett människolif
behöfver ej slutas med mord för att förspillas 127.
Vi kväljas bland de många morden, såsom det ohyggliga 1636, då en nygift
fältskär Dietrich sköt sin hustru i sängen och omedelbart efter
skottet lade sig hos den döende med orden: kära hustru, eder skadar
intet. Det var blott löst krut jag sköt med. Hustrun dog 9 timmar därefter
och Dietrich dömdes från lifvet.
Människohjärtats synd röjes i allt. På husknutarna sitta paskiller
uppspikade. Vi möta en kämnär, åtföljd af 2 hustrur, som skola mjölka
misstänkta kvinnor i staden, för att utspana modern till ett mördadt
barn. Kämnärerna säga sig dock ha misstro till hustrurnas konst. Det
mördade barnet låg på uppkyrkogården.
Gamla tiders allvar och enfald röjes dock i mycket, som blifvit främmande
för oss. Så fälles dödsdom för hordomslast med piga, efter 5
Mosebok 20 kap. För frånvaro ur kyrkan på böndag bötes 40 daler.
En hustru från Goby fick skam i kyrkan, och därför är blifvet
messfall 1643 128.
De fattiga stodo ännu, som under klostertiden, i vapenhuset,
och räckte sin hand att tigga allmosor af kyrkobesökaren.
En ny tid börjar gry med nya, franska seder och humanare världsåskådning.
Första gången det nämnes, att arbogabor gått att spassera,
är 1636 129.
Drottning Kristinas landsvägar kommo nu väl till pass. Ett liknande
tidstecken är det, då borgerskapet klagade öfver att behöfva vara med
om execution af gatulopp. Det skulle ej räknas dem till vanheder, försäkras
i kongl. resolution 1655, och hvar borgerskapet sådant vägrade på kallelse
att förrätta, lofvar konungen att tillhålla de tredskande att vara sina
borgmästare och råd lydiga 130.
Franska ord börja inflyta i protokollen. Rådmännen absentera
sig ur rätten. Till och med latin inflyter där, såsom då borgmästaren
imponerar silentium. Ett tal om hur skicklighet och god ordning
ibland de förnämliga stånd i vårt kära fädernesland, Sverige, af hedna
verld funnit sitt inrotande, sedermera tilltagande och omsider fullmogenhet,
hölls den 20 Aug. 1650 på Arboga rådhus af Johannes Magni Gartzius,
histor. professor i Åbo. Verkan af detta tal blef ej särdeles djup,
att döma af det snart utbrytande missnöjet med Gubert.
Namnet trulkona förekommer ofta. Hustru Margreta hade en gång
talat vid Brunkens änka om det lapperi i prästgården. Vid skilsmessan
sade hustru Margareta: äst tu galen, ser til, vet du, fanen rider dig.
Om Erik organist och hans förmenta svartbok är taladt. Pepparbarbro
beskylldes att vara trulkona och kärna utan ko samt förvistes staden.
Detta skedde ännu under klockringning, emedan man af gammalt trodde,
att klockljuden skrämma trollen.
I Måns kaplans gård anlades 1633 af en piga mordbrand under gudstjensten.
Pigan bekände, att elden alltid kom lös, där hon var, därför att hennes
faders gårdskvinna eller grannkvinna hade lofvat henne, att hvar
hon kommer, så skall olycka ske, och hon skall alltid få skuld därför.
Vid efterforskning befanns, att eldsvåda utbrutit öfverallt, där
denna piga varit i tjänst.
Folkspråket visar samma humor som alltid, oftast i den grofva stilen.
I öknamnen framträder detta mest. En bonde får af en soldat heta råttskrämmare.
Ordet fader användes som tilltalsord af yngre till äldre 131.
Adeln hade redan före Kristinas tid försvunnit från Arboga för
att gå ut i kriget, efter hvars slut den återkommer och medför franska
lefnadsvanor och seder. Efter krigets slut inkvarteras i Arboga de från
Tyskland hemkomna regementena öfver vintern 1648. Flere arbogaborgare,
som deltagit i kriget 1645, komma tillbaka och återtaga sin handtering
132.
För Arboga borgarekompanier blef det glädje, då ordres kom om hemkallelse
från ståndkvarteret i Åmål 1645. Kaptenen för kompaniet hade
hos borgmästare och råd anhållit om denna hemförlofning.
Vid Kungsör vistas hofvet ofta 133.
År 1640 begäres lån af sängkläder från Arboga. År 1638 gjorde Maria
Eleonora en rekreationsresa till den nya grafven vid Arboga och beskrifver
sina intryck i bref till Kristina 134.
År 1644 drog en holländsk ambassad igenom Arboga. År 1653 reste den
engelske ambassadören Whitlock genom Köping. Borgarne passade
tillfället och anklagade sin borgmästare att ha talat illa mot engelska
parlamentet, såsom bestående af skräddare och skomakare. Inkallad, tog
han sig ett rus för att stärka modet, förklarade därpå, att han var
Englands vän och anförde, att han ägde Miltons bok till parlamentets
försvar samt läst de holländska tidningarnas utfall och skämtat däröfver.
Whitlock fann saken lustig, bjöd borgmästaren på vin och sade, att en
romersk borgmästare och han vore af nästan lika betydenhet.
Arboga storhetstid började gå ned. Nora och Linde anlades
under drottning Kristina, och deras anläggning blef moderstadens undergång.
I allvarliga sinnen vaknade känslan af skuld. Det var endast ett enstaka
uttryck af detta skuldmedvetande, som 1646 uttalades i orden: Här
sker mycken synd och obillighet i gården, att hela staden må sjunka.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll