Sedan början af juni månad hade svenska hären legat stilla
i sina qvarter i trakten kring Herrevadskloster. Hvarje dag hade spejare
blifvit utsända för att inhemta underrättelser från Malmö om belägringens
fortgång. Karl den elfte hade brunnit af otålighet att få tåga till
Fersens hjelp, men hans generaler hade varit enigare än någonsin att
motsätta sig ett så vågadt företag. Svenska armén var knappt hälften
så manstark som den danska och skulle, om den angrepes, gå sin undergång
till mötes. Konungen måste derför gifva sig till freds, tills de förstärkningar,
som väntades från det öfre landet, voro framkomna. När detta skett,
skulle måhända stora flottan äfven hinna ned till Sundet och afskära
fiendens förbindelser med Själland, då hans besegrande skulle vara det
samma som hans fullständiga undergång. Men dag efter dag förgick, utan
att några förstärkningar afhördes, och lika litet hörde man från stora
flottan. Med allt större oro afbidade konungen hennes ankomst. Hon skulle
göra honom osäglig nytta, skref han, om hon blott lade sig i Sundet
och hindrade en förening mellan den danska och den holländska flottan.
Då kom underrättelsen om Sjöblads olycka. Nu blefvo konungens
påminnelser allt skarpare. Om man icke skyndade sig att utlöpa, lofvade
han sjelf komma upp till Dalarö och göra en kort process med de tröge
och försumlige. Ändtligen i midten af juni kom den glada underrättelsen,
att stora flottan gått till sjös. Samtidigt började förstärkningstrupperna
att infinna sig. Det var också på tiden, om man skulle hinna fram i
rätt tid för att undsätta Malmö. Då spordes den oväntade tidningen,
att danskarnes generalstorm i grund misslyckats och att de troligen
skulle nödgas att upphäfva belägringen. Med den lifligaste glädje mottog
konungen detta glädjebud. Han ansåg den misslyckade stormningen lika
fördelaktig för sig som en vunnen seger. Komme nu endast flottan till
Sundet, skulle fälttåget snart få en lysande utgång.
Men olyckligtvis voro de svenska örlogsskeppen på långt
när icke färdigrustade, då de lemnade Dalarö. Flere bland dem hade icke
ens kunnat följa med till sjös, utan måst stanna qvar i skärgården.
Man räknade dock af dem, som gingo till segels, 25 rangskepp och 11
fregatter, fördelade i tre eskadrar, den första anförd af Henrik Horn
sjelf, om bord på 76-kanonskeppet »Victoria», den andra af amiralen
Hans Clerck, om bord på 72-kanonskeppet »Crono-Solen» och den tredje
af amiralen Hans Wachtmeister, om bord på 88-kanon-skeppet »Nyckeln».
Tillsamman förde fartygen öfver 1,800 kanoner. Flottans ståtliga utseende
kännetecknade likväl på intet sätt hennes verkliga sjöduglighet. Större
delen af besättningarna hade aldrig förut varit till sjös. Äfven de
fleste bland befälet voro fullkomligt okunniga om allt som hörde till
sjömansyrket. Dessutom voro alla förråden otillräckliga, och man hade
icke ens fått om bord den spanmål, som skulle öfverföras till Tyskland.
Ehuru vinden var gynsam, vågade icke Horn af denna anledning
gå genaste vägen till Pommern, utan skref till konungen och anhöll om
nya förhållningsorder. Flottan hade då hunnit ned under blekingska kusten.
Dagen förut hade likväl Karl den elfte redan sändt bref till honom med
befallning att segla närmare Sundet och med all kraft söka förekomma
de danska och holländska flottornas förening, samt om möjligt söka draga
danskarnes uppmärksamhet och krafter bort ifrån Malmö, hvars belägring
de nyss förut börjat. Horn måste derför segla vidare och kastade den
27 juni ankar under Möen. Strax derefter visade sig danska flottan i
Kjögebugt. Hon räknade visserligen endast 20 linieskepp och 5 fregatter.
Men de danska fartygens utrustning var betydligt bättre än de svenskas,
och besättningen mycket mera sjövan. Danska flottan anfördes dessutom
af den tappre Nils Juel, hvilket ensamt uppvägde många sextio-kanonskepp.

Vinden var gynsam för ett anfall mot svenska flottan.
Nils Juel, som hade befallning att icke inlåta sig i strid, förr än
tio holländska skepp, hvilka dagligen väntades, hunnit anlända, höll
dock stilla för refvade segel, och mörkret inträdde, utan att flottorna
vexlat skott. Följande dag hade vinden vändt sig och gynnade nu svenskarne.
Horn lyfte genast ankar och styrde ned mot danska flottan, som låg mellan
Falster och Stevns. Mot qvällen kom han inom skotthåll. Men danska flottan
antog icke heller nu den strid som erbjöds, utan drog sig sakta undan
inåt Kjögebugt. Horn, som ansåg, att detta skedde i afvaktan på de holländska
krigsskeppen, följde modigt efter. Från detta ögonblick togo olyckorna
för honom sin början. Ett af hans största skepp stötte på grund; tre
andra kommo vilse under natten och kunde icke mera återfinnas. Fastän
flottan härigenom betydligt försvagats, beslöt dock Horn, efter hållet
krigsråd, att ofördröjligen anfalla fienden. Klockan 4 på morgonen den
1 juli hade han åter hunnit inom skotthåll och började, såsom vanligt,
striden med kanonad på långt afstånd. Vid Stevns klint måste de vända
för att ej komma in på land. Under vändningen råkade skeppet »Draken»
på grund, och Horn måste sända sex fartyg till dess hjelp. Danskarne,
hvilka nu fått vinden på sin sida, sände en hel eskader under befäl
af amiral Rodsten för att kringränna dessa fartyg, hvilket också lyckades
dem. Efter en häftig strid voro de sex svenska skeppen nästan redlösa
och tvungna att söka hamn.
Under tiden hade striden mellan de öfriga fartygen blifvit
allmän. Med omvexlande lycka fortfor den i flera timmar, utan att man
på någondera sidan kunde veta, hvilken af de kämpande som skulle få
öfverhanden. Tre af fiendens fartyg måste draga sig ur elden, efter
att hafva förlorat både master och stänger, och det danska amiralsskeppet
»Christianus Qvintus» fick alla sina master och stänger afskjutna samt
fem fots vatten i kölrummet. Juel måste till slut lemna det samma, af
fara att gå till botten, och stiga om bord på skeppet Fredrik III. Äfven
detta skepp vardt snart alldeles redlöst, och efter en half timmes strid
måste Juel ännu en gång flytta sin flagga. Nu närmade sig dock afgörandet.
Redan vid stridens början hade man i norr sett några större fartyg stiga
upp öfver synkretsen. Under striden hade de småningom kommit allt närmare,
och de igenkändes nu för att vara åtta danska krigsskepp. Nu kom äfven
amiral Rodsten tillbaka med sin eskader, sedan han jagat in de sex svenska
skeppen, med hvilka han kämpat, till Malmö. Striden vardt allt mera
ojämn. Svenska skeppet »Caesar», fördt af kapten Erik Petersson,
hvilken kämpat med det största hjeltemod, måste stryka flagg. Det hade
öfver hundra döde om bord; likaså skeppet »Mars», på hvilket man kunde
räkna icke mindre än 214 döde och sårade. Ett af de andra svenska skeppen
sjönk, ett tredje sprang i luften. Ändtligen vid qvällens inbrott måste
Horn gifva vika för öfvermakten och söka sin räddning i flykten. De
minst skadade fartygen fingo befallning att betäcka återtåget, hvilket
ty värr icke lyckades bättre, än att ett af de bästa fartygen, »Svenska
lejonet», vardt omringadt af tolf fiendtliga fartyg och efter tappert
motstånd öfvermannadt. Äfven ett annat fartyg, fregatten »Flygande Vargen»,
togs utanför Skanör af ett danskt linieskepp. Den ende, som redde sig
någorlunda uti all denna förvirring, var amiralen Wachtmeister på skeppet
»Nyckeln». Han fäktade efter hvart annat mot sju af fiendens fartyg
och tillbakaslog dem alla samt lyckades slutligen, nästan oskadd till
skrof och tackling, undkomma till Kalmar. Ända till Bornholm fortsatte
Juel att förfölja Horns fartyg.
I detta slag förlorade svenskarne ej mindre än 12 stora
fartyg, hvilka tillsammans fört i elden närmare 700 kanoner, samt 10
mindre. Öfver 1,200 man af besättningarna voro antingen döda eller sårade
och 3,000 man tagna till fånga. Flere af flottans yppersta officerare
hade stupat. Slaget hade också för lång tid afgjort herraväldet i Östersjön.
Hvarje tanke på att kunna sjöledes undsätta Pommern måste numera öfvergifvas,
och dermed var den väsentligaste delen af årets fälttågsplan för svenskarne
strandad.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll