1 Sägnen om bonddottern och konungen
erinrar om S:t Brigittas råd vid ett tillfälle till konung Magnus.
2 Se sid. IX. Anm.
af bibliotekarien m. m. D:r C. G. Styffe.
3 Se afd. VIII, Testamenten
(slutet).
4 Vid senaste restaurationen
äro dock å gafveln bak orgeln 1 malteser- och 1 katarinakors öfvermålade.
Köpings-Postens Red.
5 Det kan möjligen
vara en ränna för bommen. Jfr dock Kap. VIII, Munkminnen.
6 Om stadskyrkan se
vidare Del. II: XI och XIII.
7 Om kyrkans rätta
läge se VII, S:t Nikolai kyrka.
8 Striden vid Uppboga färja 1469 torde
rätteligen höra till landskapet Dalarne, hvarest ända till 1640 var
färja vid Uppbo eller Oppbo öfver den förenade Dalälfven i Skedvi socken.
Jämför Styffes bidrag III: CCXXVII, där tiden också utsattes till början
af 1470.
9 Anders Raulson borde rätteligen
kallas Anders Ragvaldson, som skref sig till Valstad och var häradshöfding,
ej lagman, i Åkerbo härad. Skand. und. Unionstiden, s. 252.
Not 10 = not 9.
11 Nils Sture dog 1494. Tibell har
i riddarlängden satt d. 1503, hvilket betyder, att Nils Sture i något
dokument af detta år funnits nämnd såsom afliden.
12 Hvarje kyrka hade i Arboga ett
gille, S:t Olof, S:t Niklas, Helgands- och Vårfrugillet. Det senare
måste, liksom de andra, ha varit förenadt med en kyrka, som måste vara
landskyrkan.
13 Förebilden för dylika s. k. hallkyrkor
med lika höga skepp under en taktäckning återfinnes i klostrens kapitelsalar.
Jakob, Die Kunst in der Kirche (pag. 6).
14 Två stenar invid
Frötuna-kapellet kallas »Knubbs kyrka».
15 Timmestocken måste
ha stått söder om kyrkan, där sålunda kyrkogården legat.
16 1453
omtalas Jöns Lang, fogden af Köttholmen.
17 Enligt stadslagen skulle 4 borgmästare
och 24 rådmän finnas i hvar stad, hvaraf hälften eller 2 borgmästare
och 12 rådmän skulle sitta hvart år (konungabalken 11 kap.). Kämnärerna
med stadsskrifvaren, eller andra 2 rådmän, uppburo konungens ingälder
och redovisade dem för fogde och borgmästare (ibid. 18 kap.). Pålagd
skatt utdrefs i Arboga af särskildt utsedde »skottmän». Stadsskrifvaren
tyckes ha varit med bland dem. 1 protokoll heter det: »vi skulle gå
om staden att utmeta min herre konungens skatt», eller »vi skulle gå
och panta efter skatten». Fogden såg till att lagen efterlefdes i detta
fall liksom i andra. Likaså Nils Sture (se pag.
53).
18 Troligtvis menas
det Hufvudskär, som ligger i hafsbandet af skärgården, s. om Stockholm.
19 Gård, som var arfgods, fick ej
bortskänkas eller försäljas, utan att närmaste arfvingen blifvit satt
i tillfälle att lösa densamma. Därför var i lag stadgadt, att tre uppbud
af dylik egendom skulle göras. Lagstiftarens afsikt hade varit att förebygga
donationer till kyrkor och kloster, till rätta arfvingarnas förfång.
20 Ett och annat lustigt tillägg
till det vanliga formuläret göres dock. En borgare, som köpt en gård,
får intyg på att ingen, hvarken »lekt eller lärd», kan utdrifva honom
ur gården. I andra fall heter det: ingen »hvarken drukken eller
odrukken».
21 Nikolaus var köpmännens,
skepparnes och källornas skyddspatron. Hans dyrkan infördes af hanseaterna.
22 Icke alltid sammanföllo skrå och
gille med hvarandra. I sådant fall sammanslöto sig flera skrån i ett
och samma gille.
23 Belägen på samma plats, som den
nuvarande. En äldre bro har gått öfver ån vid S:t Olofs kyrka (se pag.
8).
24 Under 1600-talet
kallas en gård i södra stadsdelens västra (!) utkant Göksholms-tomten.
25 Denna omtvistade ladstaden låg
»i västra södra hörnet vid gården östan stora bron», se Lohman pag.
49. Öster om Rawids gård (ursprungligen 2) låg Bengts i Säbo. Denna
gård ägdes 1471, 72 af Matts gullsmed och köptes 1488 af Abraham Christiernson.
26 Förmodligen fru Ebba Lejonhufvud,
dotter af Erik Karlson Vase (se pag.
46), änka efter den i Stockholms blodbad aflifvade Erik Abrahamson
(se ofvan pag.
64) och moder till Gustaf Vasas gemål Margareta Lejonhufvud.
27 Troligen söder om det ännu kvarstående
Helgandshuset (rådstun). År 1473 omtalas en gatubod på torget sunnan
hörnboden, liggande vid Klostergatan.
28 De hus, hvari rådhusrätt hölls,
då rådstun af en eller annan anledning ej begagnades, voro:
Mikels å Bakka (1453), Jöns Storbjörnsons stuga (1458), Lambrekts stuga
(1458, 1460, 1461), Sven Jönsons stuga 1473, Jap Karlsons stuga
1484.
29 Kakubergens läge synes ha blifvit
glömdt under tidernas lopp. Lohman förlägger Kakuberget sunnan ån.
En gränd nordan torget heter dock än i dag Kakubergsgränd. I en odaterad
skrifvelse från landshöfdingeämbetet (från senare hälften af 1600-talet),
hvari stadens skyndsamma reglering befalles, talas om Kakubergsdiket
sunnan ån. Detta måste vara misstag.
30 Olof Torbjörsons gård kom sedan
till Peder Laurenson i Linde. Denne sålde 1465 gården till Ingeval Torstenson,
som i sin tur 1472 sålde den till Anders Raulson.
31 Gift med Abraham
Christiernson Lejonhufvud till Ellholmen.
32 Lämningar af grunden efter det
gamla Ekeberg finnas kvar, och sägner från den Lejonhufvudska tiden,
särskildt Margaretas och Gustaf Vasas tid, skola ännu lefva.
33 Uppgiften har oförfattaren hämtat
ur Stjernmans »Svea och Göta höfdingedöme». Åke Hansson var dock
i stället (enl. Bibliotekarien m. m. D:r C. G. Styffe) af släkten Tott.
34 Detta år slåss han vid benkistan.
En person pekar på dess krucifix och säger: »Ser du den mannen där står?
Gör för den död och pina han tålde och gif mig din vänskap». Följden
blef slagsmål.
35 Kar med ekbark ha nyss (början
på 1890-talet) funnits vid gräfning i d:r Vettergrens gård.
36 Magnus säges hafva lefvat sin lyckligaste
tid i Arboga i följe sin sköna gemål, Blanche af Namur, och S:ta
Brigitta. Äfven hon, helgonet, fick en gång röna arbogaölets verkan,
då en oförsynt sälle förolämpade henne här. Brigitta förlät honom,
säges det, emedan hon tänkte på sin himmelska krona.
37 De många eldsvådorna i staden (1458,
1480, 1481, 1482, 1483, 1484, 1485, 1496, 1513, 1514 nämnas dylika,
ehuru årtalen troligen angifva en något senare tid än själfva branden)
blefvo likaså för mången en välkommen anledning att undandraga sig sina
förpliktelser. Utom de ofvannämnda omtalas såsom allmänna borgerliga
plikter »forskjut, vardh ok vaka».
38 Se not sid. 48.
39 Staffan Olson
och Matts Pederson voro borgmästare.
Not 40 = not 39.
41 I Strengnäs domkyrka hvilar Sten
Sture den äldres stoft. Måhända är det hans porträtt, som å Arboga
landtkyrkas altartafla bär S:t Olofs namn. Den ridderliga hållningen,
riksbaneret med 3 kronor, samt något sjukligt i blicken, kunde väcka
tanken därpå.
42 En bland folket gängse profetia
om Långängarna vid Västerås torde räkna anor från dominikanernas tid.
(S:t Ursulas kapell).
43 Då Jöns Japson tager bestyr med
gårdförsäljning för Eskilstuna klosters räkning, ligger det nära till
hands att tänka på något samband mellan Helgandshuset (med Korskapellet)
och Johanniterna. Traditionen har ledt Helgandshuset i Arboga från Franciskanerna.
Under 1400-talets senare hälft var det dock skildt från dem. Johanniterna
byggde vanligen städernas Helgandshus.
44 År 1851 fanns i Fellingsbro kyrka
en klocka från 1460, med latinsk inskrift, i öfversättning så lydande:
Denna klocka blef gjuten till Jungfru Marias ära, då herr Halvard, kaniken,
var kyrkoherde i Fellingsbro.
45 Sten Sture d. ä. kallas riksens
höfvidsman 1471, Svante Sture Sverigx forstondare 1509, Sverigx rigxs
föreståndare 1510.
46 Där låg Lambrecht Tidekasons gård
(= Vasatomten, Sten Stures gård, ärfd af Gustaf Vasa) bredvid
Helvetesgården. - Vasa annars äfven = pöl, se Blombergs gård, kärret.
47 I detta uttryck ligger en föreställning
om härnad eller vikingatåg. Ordet sjö användes blott en gång
1453, om arboga ån. Måhända har ordet här fördröjt sig från gamla tider,
då ån ej var inskränkt nom sin af oss kända, trånga fåra. Stränderna
hafva säkert ock blifvit pålade. Jap skräddare ror 1457
till klostret efter skinn.
48 Parcevalssagan
var således känd äfven här. Likaså Didrik af Bern.
49 Baggens gränd
finns ännu.
50
Skeghen, t. Schächer? Namnet betyder säkert våldsverkare eller stråtröfvare.
51 Slagg
fanns vid gräfning i Svens kapell (s. k. sinder)
52 Denne P. Urväder gjorde hemgång
och var bland de vildare arbogaborna. För några månader sedan insattes
en kringstrykande gesäll, Urväder, i stadens finka. En släkting?
53 Af uttrycket Olof Akirbo framgår,
att Åkerbo härad betyder åkerboarnes härad. Jämför ofvan under ordförrådet
Bo.
54 Mickelbacken heter
ännu ett ställe norr om staden.
55 Nuvarande
södra skogen.
56 Dimbo vid s. Hjälmarstranden.
Peder i Dymbo 1453, 1459, Nils Larson i Dimbo 1483. Anders Pederson
i Dymbo 1511. Dym, detsamma som dyn, betyder sank mark, af dy. Dyma
och Dumvrete höra troligen hit.
57
Karl Gädda var ägare till gården 1496. I riksarkivet (Rappade
Klostergods) finnes följande genealogiska anteckning: |
|
En Erengisle (Gedda?) nämnes i Arboga 1457. Se
vidare kap. XIV Munkeboda. |
58 Vid Arboga på norra sidan öster
med ån (Koberg?). Herr Henrik Törn donerade 5 öreland jord därstädes
till domkyrkan i Strängnäs.
59 Korbäriet skulle väl ock kunna
betyda en gård, anslagen till sång eller mässläsning i något enskildt
kor eller till uppbyggandet af ett sådant. En likhet finnes med Koberg
vid Arboga, ehuru detta namn sannolikt är vida yngre.
60 Nuvarande
Reutersberg, se kap. XIII.
61 Troligen fordom
klostergods, att döma af namnet.
62 Rum betyder slättland i mots.
mot skogsbygd. Rumbodelden namnes å Bondjäders bykarta af 1723
såsom belägen å norra gärdet.
63 N. v. Sickelsjö? 1473 omtalas,
att fiskenät stulits från bönderna i Siklösa.
64 Betyder i Västmanland
sank skogsäng.
65 Tuder är måhända besläktadt med
tunder och betyder då eld, vårdeld, som tändts efter sjöns stränder.
En annan härledning af thiuta, blåsa i lur, passar in på sjöns straditioner
[sic] och borgruin. Tuder i st. f. tutar är då
en fördanskad form, som är vanlig under senare medeltiden. En sjö i
Götlunda kallas Lursjön eller Luren. Sjöns senare namn Tjörlången
kommer troligen af tjör, tjur, martall. Lången betecknar
naturligtvis sjöns form.
66 Å Lungers ås finnes också en runsten.
Denna runsten kallas af folket »Kung Sigges sten», och dess inskrift
lyder: Elf(kir) ok Kærlifr de gjorde (vården) efter Sigmund,
broder sin. Stenen står inuti en båtformig stensättning. En kyrka
har där fordom stått. Lungers socken nämnes 1323, men hade 1449
uppgått i Götlunda. I protok. för Arboga medeltid nämnes aldrig
Götlunda, men ofta Lunger.
67 Man har trott, att detta slott
innehafts af danskarne och blifvit intaget af Engelbrekt samt burit
namnet Högvalla. Å en karta från 1688 i stadskyrkans sakristia
förlägges Högvalla till Urvalla ofvan staden. Där har ett fäste legat,
Kolne Hus, där, enligt sägnen, en Jätte Mus bott. »På Kolnö hus
bodde jätten Mus.
68 En uppgift har utpekat bergshöjden
vid Snarhem såsom plats för en stenlämning i rundelform. Författaren
har sig därom ingenting bekant, men gissar, att de naturliga bildningarna,
som både här och annorstädes i trakten väcka öfverraskning, framkallat
sägnen om fornminnen. Å en karta af 1773 finnes å östra sidan
af Ekbacken en cirkelrund kontur uppdragen, förmodligen betecknande
en fornlämning. Mellan Vinbäcken och Ekbacken är å samma karta en ättebacke
i skeppsform jämte en mindre i cirkelform; å Hasta äng, s.o. om Ekbacken,
2 mindre cirkelformiga sådana.
69 Detta tillgick så, att
han återtog de fordom både till- och bortbytta gårdarna, »så
att han haffwer båda parterna, hvilket icke är rättvist» .
70 År
1637 nämnas Munkängen eller Munkeboda i Säterbo.
71 Måhända Arboga. Munkdrängarne i
Arboga stå 1483 anklagade att ha stulit hö i Säby-ängen. Något annat
hade de väl att göra där.
72 Andra i trakten
kalla sälgens hängen för palmer.
73 Gif dem, Herre, den eviga friden!
Kanske är det just ett minne häraf och på samma gång af franciskanerna,
som gömmer sig i den förändrade lydelsen af vår välsignelse, som af
katolikerna kallas S:t Francisci välsignelse.
74 2 hvita hästar spändes af andra
germanska folk för vagnen och fingo genom riktningen de togo visa vägen,
som folket borde taga i fält, eller platsen, där en ny byggnad skulle
resas.
75 Se Hofberg, Nerikes gamla minnen,
Ysäters Kajsa, pag. 240. (Kajsa på kyrktaket afvärjer elden.)
76 Att folkfantasien ännu går i medeltidens
fåror, synes af följande historia från vår tid: En banvaktarhustru vid
Arboga väcktes midt i natten af tågsignal. Hon sprang upp och öppnade,
halfvaken, grindarna. Tåget rusade förbi, men utan att ett ljud
hördes, och försvann med ens på andra sidan grinden. På Herrängen ha
brinnande fartyg varit sedda (medeltidsreminiscens?). I arbogaån höres
midt i natten plötsligt ett hjärtskrikande rop om hjälp, hvarefter allt
blir tyst och stilla.
77 En kvinna i Skäftrunna, som brukade
vara i syne, hade under en bönhuspredikan vid kolportörens fötter sett
en svart hund. Då visste hon, hur det var. Det var någon hemlig
orättfärdighet med predikanten.
78 Ett exempel må dock anföras.
För att få en nyköpt ko att trifvas och skydda henne för trollen, lägges
hö på en jordfast häll. Kon föres dit och i hennes öra skriker man:
Bond ä' händer,
Går'n ä' bränder,
Här ä' du hemma,
Du ska aldrig längta mer.
|
 (Medåker.)
|
I Skäftrunna har man ännu i våra dagar, i samma syfte, kört en eldbrand
i halsen på kon.
79 Mycket af detta
skrock återfinnes hos Plinius d. ä. och har troligen funnits flere tusen
år före Kristus.
80 Se Själinne
Tröst.