Stadens utseende. Arboga företer än i dag ett medeltids-utseende
för den, som nerifrån hamnen låter blicken följa de båda åbräddarna,
där s. k. brunnsloft och sjöportar jämte stenutfyllnader i ån gifva
bräddarna ett pittoreskt och ofta mycket oregelbundet utseende. Äfven
inne i staden anträffas ett och annat stenhus, som bevarats från medeltiden,
för att icke tala om trähusen med sina långa loft i medeltidsstil, som
ännu i dag icke äro sällsynta i staden.
[Å] det hela taget var dock medeltidsstaden en helt annan än
nu. Efter gamla uppgifter skall staden ursprungligen hafva utgjort ett
träsk. Till de naturliga höjderna i detta sällade sig snart utfyllningar.
Träskartade fördjupningar mellan dessa, åtminstone å södra sidan om
ån bevuxna med alar, bibehöllo sig dock långt in på 16- och 1700-talen.
Befästning. De ständiga öfverfallen nödvändiggjorde
försvarsanstalter. Vi meddela här den munkritning, som ofvan (pag. 17)
blifvit nämnd. Staden var dessutom omgifven af en grop, hvarjämte en
borg i äldre tider funnits i staden. »Småborgen» nämnes 1490. Den
användes då till förvaringsort för fångar, liksom »tornet» i andra städer.
Äfven i Arboga namnes »tornet» 1461. Ovisst är dock, om detta var ett
försvarstorn (jämför pag.
43). "Vårdskådare" nämnas hela medeltiden igenom bland stadens
ämbetsmän. Dessa skulle tillse, att vård hölls öfver staden nattetid.
»Vårdtunnor» i gårdarna nämnas, liksom uttrycken »gå vård» och »ringa
vård». Vakten i tornet utgjordes turvis af borgerskapet.
Husen voro i allmänhet byggda af trä; först efter
den stora branden, hvarunder äfven stadskyrkan brann ned, bestämdes
år 1480, att stenhus skulle byggas (pag.
57). De voro täckta med näfver, torf eller halm, mera sällan med
spån eller tegel. För tomtregleringen tillsattes årligen vissa ämbetsmän,
nämnda »syllosättareHusen voro i allmänhet byggda af trä; först efter
den stora branden, hvarunder äfven stadskyrkan brann ned, bestämdes
år 1480, att stenhus skulle byggas (pag.
57). De voro täckta med näfver, torf eller halm, mera sällan med
spån eller tegel. För tomtregleringen tillsattes årligen vissa ämbetsmän,
nämnda »syllosättare». För nybyggnader i stadens utkanter tillsattes
1463 två byggmästare. År 1471 stadgas, efter då öfvergången brand, att
hvar borgare skulle bidraga med 12 alna stokka, ett lass sand, tu lass
sten, hvar husman med ett lass sten och ett lass sand till stadens uppbyggande.
Man sörjde vid sådana tillfällen för att de nya husen byggdes, så vidt
möjligt var, på de gamla grundstenarna samt att knut byggdes till knut,
på det att ej svinen skulle slippa igenom. Den, som byggde orätt, dömdes
att bryta upp igen. År 1481 köres sand till bron.
Utom de öppningar, som husen hade i vindöga och fönster,
de senare endast undantagsvis täckta af grönt glas (i buckelform, liknande
buteljbottnar), hade husens åt gatan belägna sida vanligen en lucka,
eller bodöppning, med bräden att fälla upp ofvan och nedtill, liksom
i våra marknadsstånd. I dessa luckor öfvades köpenskap. Där hade handtverkaren
sina och köpmannen sina varor utställda. Liksom fönstren ofta tjänade
till förmedling af vänliga samtal och rendez-vous, så stannade ofta
gatvandraren vid den öppnade bodluckan för att språka bort en
stund. Icke så sällan händer det, att slagsmål vid dessa luckor uppstå.
Ännu vanligare äro anfallen å husportarna. Knappast något öfvervåld
förekommer så ofta, som huggande i portarna. Om dessa sällan sönderhöggos,
var det väl därför, att straffet för hemgång föll under edsöre.
Husen voro fler på hvarje tomt än nu. Där nämnes
sålunda nattstufva med loft, sätestufva, visthus, stekarhus, mältestufva,
framstufva, bakarstufva, litzlastufva, brunnshus.
Husens inre var enkelt. Det förnämsta rummet hade
nakna väggar. Endast i förmögna hus täcktes dessa af stjärnbonader och
tapeter. Väggfasta bänkar, klädda med hyenden eller dynor, tjänade till
sittplatser, liksom till sofställen. Hedersplatsen utgjordes af drotssätet
med sina stolpar. För måltiderna uppslogos bord framför bänkarna. Ljusen
fästades vanligtvis vid en hake i väggen. Eljes såg man vid högtidliga
tillfällen å borden glänsande silfverljusstakar, vid sidan af silfstop
och silfskålar. I hvardagslag brukades simplare käril af tenn eller
trä.
Utanför husen funnos stenlagda gator redan 1461. Däremot
saknades helt och hållet belysning nattetid, hvilket gjorde det farligt
att ensam gifva sig ut i staden om natten. Stenhus, som äro kvar från
medeltiden, visa än i dag genom sina sneda eller brutna gaflar, huru
krokiga stadens forna gator varit. I brist af kartor från äldsta tider
torde de ännu under jorden kvarliggande forna gatuläggningarna en gång
komma att gifva upplysning härom.
Om en arbogabo från våra dagar skulle kunna försätta sig
några århundraden tillbaka i tiden och göra ett besök i medeltidens
Arboga, skulle han väl sakna mycket, men äfven blifva öfverraskad af
att finna ett och annat, som han kanske velat tillskrifva senare tider.
Han skulle sålunda redan 1461 höra klockan slå och från kyrkorna skulle,
bland andra ljud, redan orgelns smekande toner tränga till hans öra.
Men han skulle i andra afseenden känna sig grymt besviken. Afskrädeshögarna
på gator och torg, hemlighusen vända utåt gator och gränder, alstrade
strömmar af orenlighet, som icke genom rännstenarna kunde bortledas;
de tätt hopträngda gatubodarna på gator och torg gjorde passagen ännu
svårare; svinen, som öfverallt trängdes med människor och ibland blefvo
så besvärliga, att de måste nedskjutas, skulle gifva både syn och luktsinne
påminnelse om att han vore århundraden efter sin egen tid. Nätterna,
med sitt ogenomträngliga mörker och sina öfverfall, voro dock värst.
Ehuru vapenbruk i städerna var förbjudet, måste hvar man gå beväpnad
till själfförsvar.
Klädedräkten var i allmänhet brokig och grann.
Stadens ämbetsmän brukade mörkare tyger. Adel och präster för att ej
nämna kvinnorna — voro så mycket mer utstyrda. Kvinnorna hade små silfverklockor
i sina kjortelvådor, jungfrurna kransar, ofta af silfver om hufvudet.
Kjortlarna voro dessutom fodrade med gråskinn. En gråskinnskjortel beskrifves
så: Blått kläde ofvantill, om bröstet och under armarne gråskinnsfodrad.
Henrik skräddare bandade samma kjortel med hvit tråd, öfverst från där
rynkorna började och allt ned, bandade både bak och framme, 8 rynkor
fram, 8 rynkor bak. Rödt var favoritfärgen, men därjämte förekom blått,
grönt, svart. Silfverspännen, silfverbälten, pärlstickade kläder, bäfverskinn,
mårdskinn, radband med äkta stenar, korallband, medaljonger med helgonreliker
(helgedomakar), små bilder af Guds lam (agnus Dei) samt förgyllda kors
(mot medeltidens slut Antonii-kors), nämnas ofta som prydnader. Både
män och kvinnor brukade kåpor och hättor, kvinnorna dessutom hufvudkläden.
Af tygsorter nämnas »näriskt, aliskt, dellerminniskt, brygiskt, hagniskt,
leiskt.» Tröja, skjorta, lufva nämnas bland mansplagg. Männen gingo
ofta i vapenrustning med järnhattar, maljekragar, harnesk, stålhandskar.
Handeln var utsträckt till Norge (Bergen),
Danmark, Lübeck, Nederländerna (Amsterdam,
Brügge), Åland, Finland och Gotland.
Enskilda affärsmän af främmande nationalitet träffas ofta här: engelsmän,
tyskar, schweizare, för att icke tala om andliga affärer, som tidt och
ofta gjordes af påfvens italienska legater. Af inhemska köpmän äro stockholmarne
de talrikaste. Arbogaborgarnes förnämsta handelsdistrikt
inom Sverige var Bergslagen, där järn och koppar uppköptes för
att genom bemedling af stockholmare eller gotlänningar, eller också
direkt afyttras på Lybeck. Fisk importerades från Hjälmaren, Mälaren,
Östersjön, Finland, ja ända från Bergen. Om det är sant, hvad som uppgifves,
att Hjälmaren i äldre tider haft förbindelse med Östersjön genom Båfvens
vattensystem, har å denna sida en bekväm genväg i forna tider funnits.
Den nu vanliga segelleden öfver Kungsör till Stockholm fanns ej förr.
I stället gick den forna stråkvägen från Svarthäll i n.-o. öfver den
nu torrlagda Barkaröfjärden och norr om Kungsör vid Ulfsund. Det nuvarande
Kvicksund fanns ej heller då, utan ersattes af Mellansundet, som var
medeltidens Kvicksund.
För att i Arboga idka handel förvärfvade sig en hel mängd
personer från främmande trakter härstädes borgarrätt. Hela medeltiden
igenom söker man på alla möjliga sätt att hindra olaga köpslagan eller
landsköp, d. v. s. utestänga sådana, som icke voro borgare härstädes
från all handelsrätt, hindra borgare från att idka mer än ett
näringsfång eller yrke, samt genom stränga straff för all handel på
landsbygden, inskränka handeln till städerna. De vanligast förekommande
handelsvarorna voro sill och salt, skinn af olika slag, såsom
mårdskinn, loskinn, björnskinn, bäfverskinn, hudar af oxe och älg, järn,
koppar, bly, tenn, smör, råg, strömming, lax, sik, gädda, gös, torsk.
Härtill komma, såsom nyss nämnts, tyger af olika slag, kryddor, hvarför
arbogabornas första kända öknamn är »pepparsäckar», samt utländska öl-
och vinsorter, af hvilka senare stadens borgmästare långt fram i tiden
erhöllo sin aflöning. Vår tids bankrörelse ersattes genom lån å pant.
De förnämsta långifvarne voro kyrkorna och framförallt klostret, som
utaf denna affär icke borde ha haft så liten inkomst, om ej kyrkomötena
just i Arboga hade utfärdat förbud emot allt ocker.
Mynt var vid denna tid sällsynt. Utom de svenska myntsorterna
nämnes nobler och gyllen. Själfva konung Kristierns klippingar
voro odugliga. År 1524 omtalas en förlust på grund af deras fall. Skatterna
uttogos i panter, mest kläder, smycken eller vapen. Priserna voro väl
här ungefärligen de samma, som annorstädes i landet under medeltiden.
För en stockholmsresa betalades i passagerareafgift 2 mark. Skutan var
då särskildt hyrd. Åt en läkare betalades för sårläkning 2 mark. År
1526, d. v. s. vid medeltidens slut, betalades i läkarelön ända till
6 mark. Priset å gårdstomter varierade från några få mark ända till
150 och 200, hvilka senare pris äro de högsta och först förekomma vid
medeltidens slut. För öfrigt gällde en vanlig häst 4 mark, 1 läst järn
35 mark, och kosthåll och logis betaltes af en präst med en silfversked.
Staden intog vid medeltidens slut det tredje rummet bland
Sveriges städer. Dess byskatt utgjorde samtidigt 150 mark.
Rättskipning och förvaltning. I spetsen för stadens
styrelse stodo 2 borgmästare, som jämte rådmännen skipade lag och rätt,
och under sig hade en mängd ämbetsmän, hvilka hade att öfvervaka ordningen
och tillse, att lagen hölls i helgd (se pag.
39). Så hade kämnärerna att syna skedd åverkan efter öfvervåld
å människor och egendom, herbergerarne eller tavernismännen,
såsom de i äldre tider kallades, att mottaga resande, brödskådare
att vaka öfver brödets halt, andra hade uppsikt öfver pyndare
och besman, d. v. s. mått, mål och vikt, åter andra voro synemän
för stadens byggnader. Brandskådare nämnas år 1458. Till ämbetsmännen
räknades också köttmångare och bagare. Af ämbetsmännens
antal torde man kunna göra sig en någorlunda föreställning om stadens
tillväxt eller aftagande i invånareantalet. År 1481 funnos sålunda 4
bakare, 1494 voro de 7. År 1481 funnos 4 fjärdingsmän mot 9 dylika
1494.
Stadens jurisdiktionsområde uppgifves af Lohman
(pag. 137), utom Arboga stad och landsförsamling, hafva omfattat Köpings
socken, Sätterbo, Bro, Fellingsbro, Näsby,
Ervalla, Götlunda, Öja, Vestermo m. fl.
Hit kunna efter protokollen äfven räknas Medåker, Himmeta,
Torpa, Lillkyrka, Linde och andra mera aflägsna,
sannolikt beroende därpå, att under förläningarnas tid länsinnehafvaren
af Arboga med omnejd, låtit alla mål mellan borgare och landsbor afgöras
här. Dylika länsinnehafvare voro: Karl Ulfson af Tofta, Bo Jonson, Nils
Sture, Erik Erikson. Staden ingick dessutom i drottning Filippas lifgeding.
Ivar Axelson, ehuru ej länsinnehafvare, torde dock haft mycket att här
säga. Måhända hade ock i köpstäderna en särskild rätt utbildat sig till
förmån för köpstadsmännen. I öfrigt var äfven köpstädernas jurisdiktion
begränsad af kyrkans privilegier, som reserverade vissa brott åt kyrkans
domstol.
Borgmästarne uppburo, jämte rådet, stadens ränta
och halfva sakören i lön för sitt omak (se pag.
55, 56). Därtill kom lön in natura, bestående af en viss kontingent
i det öl och vin, som infördes eller som lämnades i stället för böter.
Borgmästarnes omak i sitt ämbete tyckes dock ha varit mycket stort,
att döma af deras ansökan 1477, då de sammankallade allmogen på rådhuset
och bådo den öfvertaga »stadens ränta, badstufva, bodar eller hvad det
kunde vara och gifva borgmästare och råd sin lön om året, som lagen
gifver». På denna ansökan blef svaret nej, utan »som det tillförene
varit hade, så måtte det härefter blifva». År 1487 anklagades borgmästarne
för oredlighet i skattens uppbärande inför »vår husbonde» Erik Erikson
(Gyllenstjerna). Anklagelsen lydde, att de hade icke beskedligen setat
efter den skatten, som de satte efter, för ty där fanns inne med dem
18 mark, sedan de hade fått fogden de penningar, som han förde till
Västerås till Erik Erikson.
Borgmästarne mottaga således den uppburna skatten och gilla eller ogilla
räkenskapen, som aflägges däröfver. År 1495 aflägga Filippus Tunelson
och Jon öfverskärare räkenskap och göra det som »rätte dandemän». Då
blef ett öfverskott af 17 mark och 3 öre. Bödelspengarna voro 15 öre,
som de antvardade kämnärerna på samma tid. År 1504 blef intet öfver
på räkenskapen, »emedan intet ökade». Värre var det för borgmästarna
att hålla reda på statsskrifvaren, som litet emellan gjorde försök
till förfalskning af räkenskaperna. Så hände 1479, då stadsskrifvaren
frestades af en annan att taga en summa penningar af skatten och skifta
med honom samt »förklarat med en ny räkenskap». Saken rapporterades
för Nils Sture och domen blef, att den stadsskrifvaren »skall
aldrig sitta och skrifva skatt oftare.» Redan tidigare, 1458, omtalas
ett annat försök att bringa en oskyldig skrifvare i misstankar. En annan
skrifvare, Sigurd, får däremot 1478 det vitsordet, att. han gjort
lika för sin rätta tjänst och aldrig skref någon räkenskap på arghet
eller »plumpade nakon tid i sina dagha.» En annan stadsskrifvare, Bengt,
vardt öfverfallen i »maket» af Ravald guldsmed. Icke alltid var det
så fridfullt i rådstun. Peder Stubb hade 1504 fått en kattskalle
kastad i sin bänk. Saken ter sig dock som ett lynchningsförsök, då man
får veta, att Peder Stubb strax förut kallat borgmästarn en tjuf »och
så gjorde han en samning (folkupplopp), först på kistan (häktet), så
på fogden, och så med samma samning hem till Måns Bältare, borgmästaren,
och så röfvade han och stal från stadens borgare.»
För att blifva borgmästare, som jämte råd valdes hvart år vid Nicolai
mässa, fordrades ingenting annat än borgerskapets förtroende. Vi hafva
allt skäl att tro, det dessa årliga val ofta träffade utmärkta män,
tagna ur köpmännens, guldsmedernas eller andra handtverkares leder.
Någon gång valdes till borgmästare landtbor (såsom Staffan i Strö
1490), hvilka då naturligtvis voro borgare härstädes. En borgmästare,
Anders Nilson, var höfvidsman för köpstadsfolk och bönder vid
Stockholms bestallande af biskop Kettil.
Vid borgmästarnes sida i rådet satt vanligen byfogden 16
å konungens vägnar. Förhållandet mellan dem tyckes under medeltiden
ha varit godt, men blef i senare tider sämre. I händelse af riksrådets
närvaro intogo dess medlemmar sin plats i rätten vid sidan af borgmästare
och råd. Sturarna ha sålunda otaliga gånger setat i rådhusrätten i Arboga.
För ordningens yttre vidmakthållande hade borgmästarne till hjälp kämnärer
och bysven samt för exekution af dödsstraff bödel. Bysvennen,
som var medeltidens polis, skickades ofta af myndiga borgare, på eget
bevåg, att gripa dem misshagliga personer. Han var nästan jämt illa
liden och gjorde väl skäl för sitt dåliga rykte. År 1483 klagade allmogen,
att Nils bygasven var dem icke rätt nåduger för en bygasven, för ty
att han slår och fångar borgare och tager små drängar och oföra karlar,
som icke orka gifva deras penningar om natten. För ty vilja vi icke
längre hafva honom till bygasven.
Bödeln var klädd i rödt och gick mest ledig. Med denna stab omkring
sig hade nu borgmästarna att utföra sitt ofta svåra kall 17.
Rättegångarna togo väl drygaste tiden i anspråk. Det fanns nämligen
under medeltiden knappt någon sak, så obetydlig, att den icke drogs
inför rätta. Redan på första bladet af Arboga rådhusrätts protokollsbok,
från 1451 till medeltidens slut, synas de bleknade orden »tallade oskeliga»,
»olaga köpslagan», »blå och blodig». Man kan säga, att flertalet af
de brott, som under medeltiden beifras, höra under dessa rubriker. Tungans
missbruk, eller, såsom det i urkunderna heter, »slemma ord»,
är något så betecknande för arbogaborna under medeltiden, att deras
öknamn i senare tider »hundar» torde hafva samband därmed. Själfva borgmästaren
får en gång i sittande råd höra den tillvitelsen: »Där sitter du och
skäller». Vid ett annat tillfälle äro stadens borgmästare bjudna på
bröllop. En arbogahustru närmar sig dem och säger, att det stundar till
nikolaimässa, då val af rådmän skall ske, och »hvar skalk och tjuf i
byn han varder rådman, och fattige män, se I inte än Lars Stub, den
kradin tjufven, han varder nu rådman om nikolausmässa». I ett gille
får åldermannen höra sig kallas »svinaprior». Fogden af Köttholmen
antastas såsom kungstjuf i ett annat gille. Oskyldigare äro de lögner,
som satts i omlopp mer för att kittla nyfikenheten än för att göra något
ondt. Ingewall klagar öfver, att man spridt ut, det han skulle
vara bödel i Kalmar. Han reste dit för att skaffa intyg, hvarvid borgmästare
och råd i Kalmar ursakade honom i det ärendet. En annan beskylldes att
ha mist båda öronen, en tredje att ha stulit svin, en fjärde, att han
stulit vin vid högaltaret i Linde. Den sistnämnde var präst i Linde
och reste direkt till Arboga för att rentvå sig och blifva frikänd »för
Guds skuld». En engelsman (Gröna Engelland) beskylldes att ha skurit
öronen af sin moder. En präst, herr Bengt, kom inför rätta och klagade
öfver ett rykte, som utspridts om hans moder, att hon ej skulle vara
skapt om sin nafla, som andra människor (stigma diabolicum?). Tre hustrur
synte herr Bengts moder, »tha var hon icke annorledes skapt oppa sin
nagla än som en annan dandekvinna var skapt uppå sin naffla».
Om dessa lögner, som togos så allvarligt af dem de gällde, att rättegång
därför väcktes, i sig själfva knappt synas oss vara annat än ett pojkaktigt
skämt, gäller detta ofta lika mycket om de fall, då den förmenta smädelsen
är en kvickhet. Hustru Kristin hade blifvit kallad »blomman» af en person,
som tillika undrat, om hon ej snart skulle »slå ut sitt paulun på åkern».
Rätten själf kallar senare en annan arbogahustru »Elin blomma». En borgare,
misstänkt för bedrägeri i laxaffär, hvarvid han märkt en annans tunna
med sitt märke, klagar öfver att ett rykte blifvit utsläppt, det han
skulle hafva en laxstjärt i sitt sköldemärke. En annan borgare har köpt
skepp och ankare af en person, som stämmes, därför att han icke lämnat
ifrån sig mer än skeppet. Han svarar inför rätta, att ankaret sitter
i Kvicksund. En rådman, Eskil, blef beskylld för fårstöld på Hufvudskär18.
Jon Släth hade en dag »satt in» till Peder i Uppaby och där sjungit
en visa och kvad så:
For en rådman af Arboga i år
Till Hufvudskär att stjäla får.
Detta är således det äldsta kända rim, som diktats i Arboga. Skada,
att det skall vara en nidvisa, så mycket som Eskil var oskyldig. Jon
Släth fick emellertid plikta »för han kvad ena oärliga visa».
Olaga köpslagan nämnes likaså mycket ofta. År 1474 vardt
Olof Larson saker för köpslagan, innan han vardt borgare. Samme
Olof blef saker, för han satte sin verkstad i byn utan rådets vett och
vilja. År 1485 omtalas, att Jeppe hade gjort skor här i byn »utan
skomagrarnas minne oc blef han i theras minne för som theras skra utwisar».
Östen, borgare i Enköping, hade 1485 varit uppe i »Jelman och
köpt ferska fiska oc sedan hade de köpt många ferska fiska her i staden
olofwandes». Samma Östen sakfälldes samtidigt för »ett fiskalass han
köpte här i staden olofvandes». År 1513 intygar Lasse Sommar
med 18 vittnen, att han ej sålde järn i Lybeck.
Slagsmål och öfvervåld förekomma nästan på hvar sida i protokollen.
Vapnen, som brukas, växla från krigarens hillebard ända ned till hustruns
glödraka. På skogen söder om Arboga lura stigmän, på mälarfjärdarna
stryka, som i vikingarnas tid, ännu röfvarflottor, och på själfva gatorna
i den blomstrande köpstaden vankas hugg och slag både natt och dag.
De flesta slagsmålen förekommo vid ölstopen. Man sitter fredligt och
lugnt tillsammans på loftet, tills ölet slår åt hufvudet. Då blir det
fråga om betalningen, och ingen vill betala, eller ock fälles ett oförsiktigt
ord, som väcker gammal bitterhet. Svärden dragas, och blod flyter. Endast
ett par, tre gånger omtalas mord ifrån 1451 till medeltidens slut. På
stadens badstugor och härbärgen äro dylika vilda uppträden mycket vanliga.
Likaså var stadsbron under medeltiden, liksom i senare tider, en plats,
där tumult och slagsmål gärna ville uppstå. Icke ens kyrkogårdarna voro
fridlysta, när bärsärkalynnet föll på. Armborstet kunde då spännas eller
knifven dragas i själfva Kristusbildens åsyn. I själfva Helgandskyrkan,
där klockan ofta af okynne ringdes, spelades blodscener. Peder Gerekeson
hade en gång gömt sig där i försåt för bysvennen, som kom dit för att
ringa vård. När sista klockslaget förklingat och bysvennen skulle gå,
rusade Peder Gerekeson fram och högg honom 2 sår i hufvudet. Själfva
fogden blir slagen, då han är ute för att indrifva skatt.
Nere vid landbron, där skeppen och skutorna lågo, var det en ovanligt
liflig anblick. Där trängdes stadens borgare med de nyss ankomna främmande
köpmännen. Där åhördes nyheter och där uppgjordes köp. Stundom hände
det dock, att landbron blef skådeplats för vilda tumult. Då haglade
stenar ned i fartygen, så att skepparne ofta måste kapa landfästena
och drifva nedför strömmen. Dylika öfverfall nämnas ofta. Hela stranden
utefter har man, till och med i våra dagar, hittat gjutna tackjärnskulor,
som utan tvifvel blifvit afskjutna vid dylika tillfällen. Sturarnas
skepp synas särskildt ha varit utsatta för dylika öfverfall.
I andra fall yttrade sig öfvermodet äfven på döda ting. Svartmunken,
som gästade Olof Ringapung och där slog sönder allt, hvad synligt var,
högg ett finger af värden och gjorde hustrun blå och blodig, går i främsta
ledet af dessa våldsmän. Vid sidan af honom möta vi djäknar, som under
sitt fria, kringströfvande lif råkat i delo med rättvisan här. En djäkne,
Rasmus, pliktade 12 mark, för att han slagit en kvinna blå och
blodig. En annan djäkne blef i gengäld slagen blå om hela kroppen hemma
hos Lasse Kälke, dit kämnärerna kommo och synte honom. Sven i Skämo
hade fått påhälsning af två andra djäknar, som afslagit en hake och
bultat 2 portar och 1 dörr med sten och yxhammar och stungit med frispikar.
De fingo Matts Finne att gå i borgen för sin inställelse för rätta,
men när deras mål påropades, voro de ute på villande stråt igen.
Sannolikt är det, att just dylika vandrande djäknar, som lefde af folkets
vidskepelse och egna bedrägerier och stölder, ofta voro med om de inbrott
i kyrkor och kloster, som under denna tid omtalas.
År 1498 bröto sig kyrktjufvar in i Stora Rytterns kyrka, hvars ruin
ännu finnes kvar, och tillgrepo där 20 lod brutet silfver ur herr Måns
kista. I Lilla Rytterns kyrka (äfven den nu en ruin) fingo de intet.
I Odensvi kyrka togo de 3 pund vax, ett helgedomakar, 1 silfring, 1
kyrknyckel. I Husby kyrka (Rekarne) gjorde de äfven inbrott. 12 män
sutto i rätten öfver dem här i Arboga. I protokollen kallas de »tjufvarne
af Husaby». År 1503 uppbrötos 4 offerstockar i Arboga, nämligen 2 stockar
i klostret, S:t Gertruds stock och Helge kors stock, dessutom 2 stockar
i ofvannämnda Husby (här kalladt Husby Byring). I offerstockarna i Arboga
synes tjufven, bland annat, ha funnit 3 par silfverspännen. Hans namn
var Kettil Erikson.
Om det, som vi väl kunna antaga, någon gång varit djäknar ur härvarande
klosterskola, som deltagit i dylika excesser och illbragder, vore det
ej att undra öfver, om borgmästarna vid sina möten med gardianen haft
skäl att betrakta denne med mindre bevågna blickar. Stundom väcker det
vår undran, att en viss undfallenhet visas äfven mot brottslingar. Några,
som begått röfveri i staden, kallas »desse gode män», därför att de
voro ädlingar. Själfva stadsborna ha af en Himmetabo blifvit, hvad man
kallar, nedskällda. Detta berättas med följande ord: Dessa dandemän
här i byn blefvo kallade fandens mördare. Det synes häraf, att bypatriotismen
blifvit sårad.
Äfven inom äktenskapet kunde det gå vilda vågor. Ett hithörande protokoll
anföres här in extenso:
»Katrina, Lasse fatmästares hustru, beskylde sin man:
1. Att han aldrig fastade en fredag efter den man han slog ihjäl. 2.
Dernäst ville han sticka elden på en bod, så att byn skulle brinna ner,
och sade det han ville göra en ond gerning, som skulle spörjas i tusen
år efter hans död, och röfvade han af sin hustru en pung, som 3 mark
penningar var uti, och de samme penningar hörde P. Siggesons hustru
till, och då han hade alt detta bedrifvit, så ville han hafva rymt af
by sin färde, och tillvitade hustrun honom, det han bedref ett hor med
sin egen piga ett år omkring. För alla dessa saker ville han ej sätta
borgen, derföre vardt han satter i stadsens gömmo».
Då alla civilmål, såsom köp, byte,
uppbud 19
testamenten o. s. v. afgöras i sträng öfverensstämmelse med stadslagens
föreskrift 20,
kunna vi här förbigå dem, och nöja oss med att som prof anföra två testamenten.
Det ena lyder:
»Anno domini 1483, måndagen för S:t Thomas dag apostil,
då kom beskedeligen man, vår borgare, Jöns Japson, med sin elskeliga
hustru, hustru Margareta Ingemars dotter, in för vår sittande
rätt å rätt rådstufvu dag, unte och gåfvo med begges dera samtycke och
vilja allan sin gård till Vesterås domkirkio, Gudhi till heder
och lof och jomfru Maria och S:t Johannis Baptista, med
hus och jord, som han nu är, med panna och bryggeredskap, intet undantagit,
utom en bod östan till, som står emellan Lars Björsons boderum och herr
Nils a Bakka bodar — — med så skäl — — att after annans dera död skall
gå ut af föreskrefna gård 4 mark till ett begängelse för begges dera
själar med II prester och XXX en tid om året till evig tid, med
så många messor som presterna äro och med så många vigilier, och med
II lexor i hvart vigilia och efter begges dera död, då skall föreskrifna
domkyrka råda och göra af förenämnda gård hvad hon vill».
Det andra testamentet lyder:
»In nomine domini omnipotentis vidkennes jak Lars
Björson med detta mitt öppna bref, att jak gör nu mitt testamente,
Gudhi till lof, heder och ära, och min fattiga själ och mina föräldra
själa till ro och nadhe i dessa föreskrefna dandemanna närvaro, som
äro först herre Knut, kirkioherre vid Oppekirkio
i Arboga, Matts Pederson, Staffan
Olson, Anders Nilson, borgmästare
dersammastädes, Lars Jönsson, byfogate,
ibidem, Olaf Olafson, Peder
Svenson, Matts guldsmed, rådmän,
ibidem — — — Och först gifver jag.
- Vesterås domkirkio V mark.
- Juleta kloster V mark.
- Örebro kloster V mark.
- Och dessa XV mark beder jag ödtnjukligen och kärligen
hederlig och välbördig herre, Herre Nils Sture utgifva
uppå mina vegna, för den gode herren är mik dem rätteligen pliktogh
för en häst, som hans herradöme af mik köpte.
- Till Arboga kloster ena
kopparkanna.
- Till Uppekirkio en tenkanna.
- Herr Knut, kirkioherre
ibidem, en mässingskätil.
- Mina älskelige hustru Elinne,
unnir jak ok gifver min halfdel i stenhuset, både
ofvan ok nidan, alläds som det nu står, för hennes stora omak ok mödo,
som hon för mik haft hafver oc än dagligen haffver. — Item en gatubod
mz hus ok jord liggande »vestasth oc sörast» i ordin
vid Bengt Trömbils gard.
- Min dotter, Margareta, en
krans, så god som XII mark.
- Min son, Peder, II
gatubodarum, liggande östast och nordast i ordin vid
Jöns Japsons gard.
Det anförda testamentet vittnar om en kärlek, som bestått profvet.
Af kärleksäfventyr äro protokollen öfverfyllda. Än är det en
dräng, som bryter ett hål in till Gunilla, än en guldsmedssven,
som i natten skaffar sig ett rendezvous med mäster Sigges hustru,
men öfverraskas af bysvennen; än är det en stockholmare, som har hemligt
glam med Margareta, tills denna brister i tårar och vaknar ur
sin korta dröm som en vanärad och fallen kvinna. En arbogaborgare dömdes
till 30 marks plikt, för det han trolofvat 2 konor. En annan har fått
namnet John Kärlek, förmodligen af enahanda skäl. Borgarhustrurna visa
franciskanermunkarne sin favör äfven därigenom, att de ofta kalla sina
barn Frans (efter S:t Franciscus). Mången arbogaflicka kan i fjärran
aldrig glömma sin födelsestad. Karin Björson är arbogabarn och
har blifvit gift i Östergötland, men klostret och kyrkorna här, och
lunderna kring ekbacken, arbogaån och södra skogen, där hon lekte som
barn, glömmer hon aldrig. En dag blir hennes längtan för stark. Hon
rymmer från mannen och kommer tillbaka till Arboga. Här hämtas
hon inför rätten, och borgmästare och råd bjödo henne att gå hem »till
sin bonde igen». Också en pliktkollision, lika rörande som någon i våra
dagar.
Arbogaungdomen hade under medeltiden sina nöjen lika fulla af lust
och lif, som någon senare tid. Här funnos hornlekare, harpolekare, bellepip-lekare,
och äfven lyra nämnes. Man lekte i gröna lunden kring gamla offerplatsen
och under dess lummiga ekar. När vintern kom, täljdes sagor och löstes
gåtor samt gjordes lekar, sådana som skogsbygdens barn göra ännu i dag.
Lek och allvar lågo nära hvarandra i lifvet, liksom humor och vemod
i lynnet. Äfven till Arboga kommo vallfärdande pilgrimsskaror i hopp
om aflat. Kyrkan gjorde sina fester till folknöjen. Klostret var därför
en omtyckt ort. På dess högtidsdagar samlades borgmästare och råd på
sina hedersplatser i nedra ändan af klosterkyrkans kor, de förnämligaste
borgarfruarna midt emot dem invid pelarne, liksom ännu i dag.
Arboga helgon voro följande: Maria (Vesterås stifts skyddshelgon),
Helge Sven, Nils21
och Lars (särskildt landsförsamlingen), Olaf, Petrus,
Paulus, Frans, Katrina af Alexandria, Martin
(under den påfliga schismen införd från Avignon i Vesterås stift 1365)
Brigitta, Katrina af Vadstena, Anna, Elisabeth
af Thüringen, Gudula, Agnes, Maria Magdalena,
Barbara, Erasmus, Dorothea (dessa 3 införda från
Danmark), Tre konungar, Loye (Eligius), guldsmedernas
patron, Gertrud (kapell), Antonius. I slutet af medeltiden
dyrkades allmänt S:t Göran, S:t Mikael och Sveriges skyddspatroner
Sigfrid, David, Eskil, Erik. S:t Görans
bild finnes i Torpa och Medåker. S:t Olafs och S:t Annas
i Säterbo. Götlunda kyrka var vigd åt S:t Olaf. Petrus,
Paulus voro Strengnäs domkyrkas patroner. S:t Anna
och S:t Agnes voro vanligen skyddshelgon för flickskolor. S:t
Karin skolornas helgon i allmänhet. Hvarje munkorden hade dessutom
sina särskilda helgon, franciskanerna S:t Ludvig och S:t Klara.
S:t Annas dyrkan infördes af tiggarmunkarna, Maria Magdalenas
af S:t Brigitta, i samband med hennes ifver för fallna kvinnors upprättelse.
S:t Martin var offerlundarnas förstörare, köpmännens,
gästabudens, S:t Clara belägringens, Barbara de döendes och bergsmännens,
Gertrud kyrkogårdarnas, Nicolaus köpmännens, Olof skepparnes, Maria
Magdalena botens, Agnes skolornas, Anna mödrarnas, Erasmus formännens,
Örjan soldaternas, Gregorius rådstuns och relikernas samt skolornas,
Katrina studiernas, Elisabeth de fattigas, S:t Antonius pestsmittades.
Laurentius skyddade mot brand, kyrkofäderna Augustinus, Ambrosius, Hieronymus
och Gregorius den store voro humanismens, Cecilia dansens, sångens och
lekarnas helgon.
Den katolska kyrkans inflytelse framskymtar öfverallt. Väl synes
det å ena sidan, som om hennes verk varit ytligt. Korstecknet göres
af mördaren öfver hans offer, sakramentet begås efter fullbordad illgärning
såsom en slags försoning. Jesu död åberopas i samma ögonblick, som svärdet
flyger ur skidan, och helgonens förbannelse önskas öfver en ovän, lika
väl som man själf utber sig deras nåd. Men det finnes andra sidor, som
äro så mycket ljusare. Kyrkan står vid den döendes bädd och visar den
korsfästes bild. Medan vågorna brusa kring Elfsnabbens granit, ligger
där uppe på höjden en döende arbogabo, som kommit dit med krigsfolket,
och anförtror sin bikt åt sin skriftfader. Vi känna det biktformulär,
som följdes, och kunde knappt hafva något bättre att tillgå än i dag.
Den döende tillfrågas, om han bekänner sina synder och ångrar dem, om
han af hjärtat förlåter alla, som brutit honom emot, och om han vill
hölja hela sitt arma, befläckade lif i Jesu förtjänst. Sist beder den
döende: Herre Jesu, i dina händer anbefaller jag min anda. I nästan
hvarje testamente förklarar testamentsgifvaren, att han förlåter alla
lika visst, som hans enda hopp är att få förlåtelse af Gud. Ännu längre
sträcker sig kyrkans inflytande. En mördare inställer sig själfmant
och erkänner sitt brott. Kungsfrid lyses öfver honom på grund af denna
bekännelse. En rådman, som blifvit lam och döf, anhåller om afsked från
sin tjänst. Denna begäran beviljades, med förklaringen »oc för ty att
han så dane sjukdom hade, gåfvom vi honom det lof att sätta sig af rätten,
ej för nåkor oära skul utan för så dana förfal skul som föreskrifvet
står». Ligger det ej en viss finkänslighet i denna förklaring?
Sådana drag, som att en herr Laurens, präst, ömt sörjer för
sin moder, eller att Nils Törn ber sin broder, herr Henrik i
Asker, komma till Arboga, där han vill få honom en stufva i sin gård
och ville honom älska och vakta till döda dagar, »som honom tillburde
göra sinom broder», äro ju icke särskildt betecknande för medeltiden,
men kanske oftare förekommande, än vi anat. Ett vackert drag af kyrkans
inflytande visar en konkurs, hvarvid den ena fordringsägaren efter den
andra framträder inför rätten och efterskänker sin fordran af Peder
Ulfson »för Guds skull och för hans fattigdoms skull». Lika vackert
är det att se målsägaren bedja för den anklagade, att se klerker
och dandekvinnor inför domaren framträda och bedja om nåd, eller höra
den döende unna kyrkogården åt sin mördare. Sådana drag äro vanliga,
och den katolska kyrkan står bakom dem. Hon har med rikare medel än
någon kyrka utom henne, och under mörka och oroliga tider, verkat för
kärleken och gjort det med framgång. Kanske har ingen tid höjt kärleken
så högt och så dömt egenkärleken, som medeltiden. Det är katolicismens
ljusa sida, men det var ej den, som framkallade reformationen.
Barmhärtighetsstiftelser. I samband med denna kärlek till alla
fattiga, lidande och sjuka stodo de stiftelser, som afsågo att härbärgera
och vårda denna klass af människor, och som ihågkommos med rika och
frikostiga testamenten. En stiftelse af sådant slag var Helgandshuset,
som stod i samband med Helgandskyrkan och låg nere på torget
i hörnet.
År 1462 mottogo Lars Björson och
Lars Porsöl (borgmästare och troligen Helgandshusets
föreståndare eller kyrkvärdar) 1 gatubod. Samma år ägde Helgandshuset
2 delar i Helvetesgården näst västan för
Lars Porsöls gård, samt därjämte ½ bod söder om torget, mellan
Peder Gregers gård och Jöns Storbjörnsons gård. År 1470 erhöll Helgandshuset
en märklig donation af Lars Björson, bestående
i tegellada, tegelhus, gården med tegelhuset och lizla vreten vid gården,
som gifvaren gaf under Helgandshuset »till everdelig egho för sin själ
och sina föräldra oc ligger thet uppe vidh gambla kirkiogården».
År 1474 bekräftas denna donation med det vilkor, att
när Lars Björson fått 30 mark af Helgandshuset, skulle Helgandshuset
råda tegelhuset, åkern — källarena, båda stenhusbodarna efter, hans
död. År 1476 gör Lars Björson ännu en reservation i sitt testamente.
Han begär att få hyra stenboden i hörnet för så mycket en annan vill
gifva och »vilkorade sig högeliga och bad sig Guds helga död till hjelp
att han ville tillstå sina gåfvor». År 1474 ställdes, såsom ofvan (pag.
67) nämndt, Helgandshuset under borgmästare och råd genom en stadga
af biskop Lydika. Jöns Japson
aflägger efter denna tid sin räkenskap inför borgmästare
och råd, men klagar också gång efter annan öfver det intrång, som Helgandshuset
lider af dem. Afgiften för Katrina, Jap skräddares hustru, som med sin
man löste in sig på Helgandshuset, var 3 mark. För denna betalning fingo
de en liten stufva i Helgandsgården. Om denna stufva skulle komma att
flyttas, skulle ej de, utan Helgandshusets förmyndare betala kostnaderna
därför. Helgandshuset erhöll del i böter för mansdråp, som 1477 utgjorde
12 mark. År 1478 blef Peder Brand mördad
utanför Helgandshusets vägg åt torget. År 1484 ger Jöns Japsons
hustru 1 bod till Helgandskyrkan och Helgandsstufvan,
de fattige till ljus och värme. På 1480-talet nämnes ofta herr
Johan Niculai, præbendatus i Helgandshuset.
År 1485 säges han bo i Helgandsgården, vid norra gatan, norr
om torget. Samma år köper han gård sunnan ån till
Jungfru Marias och S:t Barbaras
altare i Helgandskyrkan. År 1486 köper han af Bengt
Albrektson 1 gård på Kakubergen
till samma altaren. År 1489 ger hustru Anna i Östberga
1 gård till Helgandshuset. År 1516 ger Jöns
Träfot ½ gård. År 1518 kräfver Jon
öfverskärares dotter på sin mormors arf, som hon
hade inne med sig, då hon dog i Helgandshuset. År 1534 återkräfver kyrkoherden
Lars i Munktorp, på grund af Vesterås
recess, den gård, som Lasse Gestrekson
i Uppsala skänkt till Helgandshuset. Herr Lars fick halfva gården, den
andra hälften togs af kungsfogden på konung Gustafs vägnar. Det är sannolikt,
att en och annan sökte sin tillflykt i Helgandshuset för att komma undan
skatter och utlagor. Anders Laurens stod 1477 inne för rätten och var
bekänd att han var en värkman och icke Helgandsman.
Hospitalet (redan ofvan nämndt pag.
10) erhöll under denna tid en stor donation af herr Peder i Björnaskog,
som 1483 bepliktade sig att gifva till hospitalet hvar månad 2 spann
mjöl, 3 spann malt och 5 mark humla, 1 pund kött, 1 pund fläsk, som
6 gode dandemän skulle fördela. Af denna donation ser det ut, som om
hospitalet varit ett sjuk- och fattighus för kringliggande landsort.
Socialt tillstånd. Genom medeltidens rika välgörenhet blefvo
fattigdom och nöd bisprungna på ett sätt, som aldrig sedan. Fattigvården
representerades af kyrkor och kloster. Hvad franciskanerna tiggde ihop,
kom de fattiga till godo. I klosterkyrkans vapenhus skedde regelbundna
utdelningar af mat åt de fattiga. Den enskilda nöden var bättre känd
under denna tid, än i vår, särskildt genom munkarnes förtroliga beröring
med alla klasser, och fattigvården var i följd däraf mera personlig.
Kyrkan var medeltidens största godsägare. Hon förtjänar det loford,
att med ömhet ha vårdat sig om alla sina underhafvande. Om arrendet
icke betalades ut på bestämd tid, kunde kyrkan vänta. Om missväxt inföll,
hade hon råd och hjärta att efterskänka utskylderna. Kom den enskilde
af hennes underhafvande i trångmål, fann han af sin husbonde hjälp i
råd och dåd. Den djupa klyfta, som nu finnes mellan öfver- och underklass,
fanns ej i medeltiden. Konungen och riksföreståndaren trifdes godt bland
småfolket. Dessa å sin sida kände, genom det stöd de i medeltidens föreningar
och skrå erhöllo, en själfständighet och glädje öfver tillvaron, som
är främmande för vår tid. Denna stämning meddelade sig åt deras arbete.
Hvarje arbetare tänkte stort om sitt kall och nedlade hela sin själ
i det arbete han utförde. Ingen tid har visat mera trohet i utförande
af det allra ringaste arbete än medeltiden, som med kärlek och lust
utförde det allra minsta verk. Inga stora kapitalsamlingar förekommo
under medeltiden.
Skråens uppgift var att tillse, att hvarje arbete blef utfördt
med omsorg, att alla olagliga intrång i handtverket förhindrades, och
att hvarje medlem i skrået lefde ett lif i tukt och sedlighet under
åldermannens uppsikt och aga. Det är sant, att friheten på detta sätt
vardt begränsad, men arbetaren erhöll i stället hos mästaren ett hem,
och sedan han blifvit sin egen och ville arbeta ärligt och väl, hade
han för sin existens det bärande stöd, som alltid ligger i den organiserade
föreningen. Socialismens problem var så på visst sätt löst under medeltiden.
Hvarje skrå ägde vanligen sitt gille 22,
där medlemmarne samlades för att afgöra viktiga frågor, som rörde skrået,
och fira sina helgondagar och fester. Hvarje gille hade sitt helgon
och sin egen präst. I Arboga nämnas S:t Olofs gille 1458, S:t
Nicolai gille 1463, Vårfrubrödragille 1472, 1473, Helgandsgillet
1477. Ett kvinnligt gille har också funnits, hvilket indirekt framgår
af uttrycket »karlagillena».
Dessa skrån bidrogo icke litet, att, i samband med den offentliga ordningsstadgan,
framkalla allmän tukt och sedlighet. Hvarje skrå hade anseende efter
den ande, som rådde därinom, hvilket oftast berodde på åldermannen.
Därinom utvecklades de egenskaper, som voro medeltidens bästa och som
sammanfattas i ordet dandeman. (Se II, XIII, handtverkerierna).
Däri ligger barmhärtighet, heder och tro, tukt och sedlighet samt vördnad
för bestående ordning och lag. Att rättsbegreppen i dessa fall voro
strängare än hos oss, synes af den stränghet, hvarmed hvarje brott emot
dem beifrades. Rättskänslan blef mycket fort kränkt under Medeltiden.
Däraf de många och, som oss synes, ofta obetydliga rättegångarna. Men
där fanns på samma gång ett erkännande af sedlighet och rätt, som nu
ofta är borta. Kvinnan, som fallit, fick bära stadens stenar, slita
ris vid stufva eller kåk och under klockringning af bödeln ledas ur
by. Tjufven fick gren och galge för den obetydligaste stöld. En nåd
var det, att få öronen afskurna, stadens märke inbrändt i pannan och
att tagas till mästerman. Vi stå främmande för dessa grymheter, men
vi böja oss på samma gång för den ärlighet, hvarmed hvarje brott under
medeltiden betraktades som brott. Det var en tid, som lät hvar sak gälla
för hvad den verkligen var, som kände skillnad på svart och hvitt och
aldrig lät den skillnaden falla.
Det var något partriarkaliskt i hela medeltidens lynne och skick. Så
godt som hela det enskilda lifvet låg under offentlighetens dom. Ingen
fick utan lof fara ur staden. Ägde han skuld, måste borgen ställas.
Ingen fick vara ute eller stanna i härbärge eller ölkällare, sedan »vård
var ringt». Dylika stadgar sträckte sig ända till klädedräkten. För
medeltidens borgare var detta allt, som det skulle vara.
Innan vi gå vidare, torde det vara lämpligt att anföra de båda viktigaste
urkunderna för kännedomen om Arboga medeltid.
Tänkeboken eller Arboga stads
rådhusrätts protokoll 1451 — 1563, utgörande 1 tomen
af protokollsböckerna i stadens arkiv, den viktigaste urkund, som stått
oss till buds för denna del af Arboga krönika. Det utgör en på papper
skrifven volym om 1,300 sidor. Stilen röjer klosterskolan. Säkert
äro flera af protokollen skrifna af munkar eller djäknar i klosterskolan.
"Dominus dixit ad me," begynnelseorden af Davids
110 psalm, äro gång på gång skrifna i marginalen. Säkert har melodien
till dessa ord, som ända in på 1600-talet sjöngs af skolungdomen i våra
kyrkor, föresväfvat skrifvaren. Ofta finner man kors ritade, vanligen
af vidstående form. En gång har skrifvarens fantasi framtrollat en ful
gubbe, med lång krokig näsa, sådan som djäfvulen afbildades i medeltidens
föreställning. Stilen är redig och lättläst ända tills början af 1500-talet,
då den begynner blifva svårare. Abbreviationerna äro lätta att lära
känna.
Arboga Stads Lag, sedan 1866 förvarad å kungl.
biblioteket i Stockholm, har under 1400-talet hvarje rättegångsdag varit
begagnad å Arboga rådhus. Det är en handskrift å pergament, bunden i
1400-talets band med mässingsbeslag, och omfattar 90 blad. De vördiga
borgmästarne ha roat sig med att göra anteckningar af olika innehåll,
å fram- och bakpärmen. Där läsas anteckning om böter för köp å olaga
plats, formulär för rådmansed, bön, en latinsk vers, så lydande:
Omnibus rebus jam peractis
Nulla fides est in factis.
Mel in ore, verba lactis,
Fel in core, fraus in factis.
Å baksidans insida läses en berättelse om en rik man
och en giriger, läkedomsråd, uppräkning af brott, för hvilka kyrkan
ej ger frid, samt ett protokollsutdrag om målet rörande guldsmedssvennen
och mäster Sigges hustru.
Sedan vi nu meddelat några drag ur det lif, som rörde sig i Arboga
under medeltiden, vilja vi taga i betraktande själfva skådeplatsen för
detta lif.
Topografi. Arboga var under medeltiden, liksom nu, deladt i
två hälfter, sunnan och nordan ån. Dessa delar voro förenade
genom stadsbron 23.
Å denna bro stodo flere bodar, liksom öfverallt eljes å gator och torg.
S:t Nicolai kyrka, Örebro kloster, Jon Storbjörson egde bodar på denna
bro eller vid dess ändar, hvarjämte Nils gullsmed af staden hyrde en
bod vid bron.
Söder om ån låg S:t Nicolai kyrka. (Närmare om kyrkans
läge se II, XI). Karl Knutson sålde 1455 en gård sunnan ån åt
Peder Gregerson, liggande öster Ingemar skomakare vid
S:t Nikolai kyrka. År 1459 säges Ingemar skomakare bo i öster till "bäcken"
(samme Ingemar, som erhöll jord i Djupmyra tillbaka genom dom af Karl
Knutson). Namnet »bäcken» återfinnes ännu i det östra kvarteret sunnan
ån, fästadt vid ett afloppsdike, ehuru af bäckens öfra fåra ingenting
annat återstår än i senare tider upptagna diken. År 1486 bor Olof Fot
vid Nikolai kyrka. Om kapellet i södra skogens bryn se ofvan
(pag 80). Vid södra stadsdelens östra ända låg Gäddegården, omgifven
af Gäddevreten. Väster om Gäddgården låg en gård »österst i byn»,
som innehades af Måns Bengtson och efter hans död delades, så
att den norra delen öfvergick till hans måg, Jens Jönson
på Ekeberg. Denne lämnade 1489 sin del i gården ifrån sig åt
herr Holvid, förr kyrkoherde här sunnan, i utbyte mot en annan
gård. 24
Den södra delen af Måns Bengtsons gård öfvergick genom dottren Brigitta
till Abraham Christiernson Lejonhufvud (se pag.
86). Porsegården (1519) låg längst ut i väster (n. v. Strömsnäs).
Juleta kloster sålde 1483 en gård sunnan ån åt Lars köttmångare.
Gården har måhända sedan öfvergått till Anders köttmångare, emedan
klostret 1485 har 20 öre att fordra af denne, som icke kunna utfås på
annat sätt än det vanliga, att klostret skänker pengarna såsom gåfva
till S:t Nikolai kyrka, som själf får taga ut dem. Anders köttmångare
säljer samma år en gård (den samma?) till herr Jon Niculai i Helgandshuset.
Vidare låg Brobygården »ut ur gatan ned i ån». Andra gårdar
innehades af Matts Garp, jordägare i Djupmyra, hvars gård sedan
öfvertogs af Jon Hane, Anders Rase öster om bäcken (sålde
sin gård till Ingemar skomakare), Erik Krake, Peder
fiskare, Lasse Prytz (hans gård tillhörde förut klostret),
Mats i Boo, »sunnan vid den allmänningen, som ut af byn ligger».
Vid bäcken ur Helge Svens källa bodde 1458 Ingemund smed
och Peder murmästare, 1459 Ingemar skomakare och Anders
Rase. Abedisonagården nämnes 1463, Abotagården
1461. Sven i Skämo hade en gård sunnan, västan diket. Nordan
därom låg en annan gård, som 1471 gafs till Arboga kloster af Magnus
Dus' hustru, men af klostret redan 1473 såldes till Örian i Fröshammar.
Herr Laurens Henrici i Juleta skänker 1491 till sin svåger
Meyneke en tomt »suder vid vreten sunnan ån». Biskopsgården,
öster om bäcken, omtalas 1491, Munkatomten 1495. Riseberga
klosters forna gård säljes af Lasse verkmästare 1504. S:t
Antonii gård låg vid bron 1514, Heno myntmästare bodde näst
bron östanför 1465. 5 bodar sunnan till vid lukuna nämnas 1456.
Henning Bältare hade gård sunnan ån väst i byn, västan för
Svens gård i Skämo 1481. Herr Iwar Axelson hade gård på söder
1483.
Jon Ingemarson, hvars del i Djupmyra 1500 köptes af Måns
Larson, hade en gård sunnan, som sedan 1502 innehades af Brynolf
skräddare. En Jon Ingemarson nämnes 1469 såsom bisittare i
den nämnd, där Karl Knutson själf dömde angående jord i Djupmyra.
Af gator sunnan ån nämnas norra och södra
gatorna (parallelt med ån), skurna af korsgatan, samt en
och annan allmänning ner efter ån.
Nordan ån. Väster om bron, utmed ån och upp till torget
låg Jöns Storbjörnsons gård (se Lohman pag. 132). Denna gård
kom till Juleta kloster 1462, återköptes af Anders gullsmed,
borgmästare i Arboga 1525. Å denna tomt torde stadens äldsta badstu
under medeltiden ha legat. Öster om bron bortgafs en gårdstomt
i början af 1400-talet af konung Erik af Pommern åt hans tjänare
Knut Niclisson. År 1446 yrkade borgaren Lasse Magnuson
(på grund af arfsanspråk?) att återfå samma gård. Detta beviljades,
men samtidigt afskildes från gården den pålade strandremsa, som allt
sedan ända till vår tid utgjort stadens ladstad. En senare arfvinge
till gården, Rawid, som ökat dess område i väster, sökte 1460
att vidga gårdstomten genom att under densamma åter lägga ladstaden
25.
Detta försök misslyckades, och Rawids anspråk tillbakavisades genom
rättsutslag 1460. Gården ärfdes efter Rawids död af hans dotter Ragnilla,
gift med Olof Gullsmed, kom sedan genom köp 1476 till Knut
gullsmed och därefter till Anders gullsmed, som år 1524 till
Gustaf Vasa måste afträda gården i sakören. Då gården sedan 1529
af Gustaf Vasa såldes för 200 mark, begränsades den samma å ena sidan
af stallet (kungsgårdens), å den andra af fru Ybbes (Ebbas
26)
gård och ladbron. Norr om Rawids gård, som egentligen bestod af 2, Själfsvallet
och Halna gård (den senare f. d. Lasse Månsons), gick kloster-
eller brödragatan ifrån torget 27
österut till klostret (stadskyrkan). Från klostergatan ledde tvänne
allmänningar ned till ån. Mellan dem låg klosterbadstufvan. Vid
klostergatan bodde, utom Rawid, Bengt i Säby, Halsten,
Sven Bältare, Olof Finne, Bengt Albrektson, Lambrekt
Tidekason, i hvars stuga rådstufvurätt ofta hölls 28,
m. fl.
I närheten af klostret bodde Kristian, Henrik Törn, Peder
Dån.
Väster om klosterbyggnaderna, af hvilka endast en stufva nämnes,
hvari broder Frans Bang bodde, sträckte sig klosterträdgården
ända till Helgandshuset. Norr om detta låg kyrkogården.
Norr om torget låg Helgandsgården. Strax öster därom låg den
gård, som Abraham Christiernson sålde åt Helgandskyrkan.
Norr ifrån torget gingo tvänne gator, öst- och vestgatan.
Dessa skuros rätvinkligt af norra och södra eller öfre och nedre gatan.
Från torgets s.v. hörn gick västerut efter ån långgatan, nuvarande
västerlånggatan.
Väster på torget låg rådstugan.
»I hörnet vid allmänningsgatan, som västan af torget löper, östan allmänningen,
som ned till Helgands gillestufva löper», bodde Lars Porsöl.
Gården västan Lars Porsöl kallades fordom Helvetet, och Helgandshuset
ägde 2 delar och David Larson 1/3 i denna gård.
Vasatomten, vid Helvetesgården, beboddes 1458 af Lambrekt
Tidekason. Lars Björsons stenhus låg öster väster utmed södra
(allmännings) gatan. Lars Björs gata gick från torget och löpte
ofvan detta. Icke långt därifrån (västerut) låg Guttorms gata
och S:t Olofs gillestuga.
Väster om torget bodde Anders Gudmundson, Jöns Japson,
Lars Djekn. Dessutom ägde kaniken Erik Kagg här en gård
mellan 4 gator, sedan såld åt Johan Sommar 1496. Väster därom
hade herr Knut ett litet stenhus = huset i Vinbergska gården
(se ofvan pag.
79). Utmed . Västerlånggatan lågo Helge korskapellet, det
s. k. Ullbergska klostret (pag.
79), med Olof skomakares, Måns Iwarsons, Peder
Birgersons, Håkan Stubbs gårdar samt Strömmingsgården
i närheten. Här invid låg ock S:t Nikolai gille samt Helgandsgillet
vid ån. I närheten af Helgandsgillet ägdes gårdar af Olof skomakare,
Jon Tyrn och Lars Halvard.
"Helgandshusgillesboden i Stockholme", som låg
söder eller s. v. om torget, väcker fråga om huruvida en pålad holme
här fordom funnits, eller boden tillhört Helgandsgillet i Stockholm.
Det förra synes antagligare.
Torget hade port emot brosidan.
Väster i byn — räknadt från torget såsom delare — låg ytterst
stock- och munkvreten samt grafven. Närmare torget, men
ännu väster i byn bodde Jon Bengtson, Lars Torbjörson
och Olof Vind. Broder Karl ägde en gård mellan munkvreten
och Lars Torbjörsons gård. Uttrycket »väst i byn» begagnas dock
både om kvarteren sunnan och nordan ån.
Icke långt ifrån byns västra del, nordan ån, men längre i öster synas
Kakubergen ha legat 29.
Där ägdes gårdar af Olof Skökare, Kappelasse, som äfven
hade gård vid ån, Måns Bengtson, Peder Karson, Unge
Sven Bältare (dessa tre efter hvarandra ägare af samma gård), Bertil
Albrektson, Olof Torbjörson 30,
hustru Luci, Anders Raulson, hvarjämte Nils Djekns
stuga omtalas såsom där belägen. »Kakubergen på vreten» eller »öster
på vreten» nämnas ofta med sina kolgårdar, stall och tomter. Likaså
korset på vreten, där Magnus Iwarson »uppe vid korset
på vreten» bodde, ehuru ett dylikt kors äfven fanns på söder (»korsgatan»),
och troligen betecknade stadens gräns, såvida ej franciskanerna, som
utanför sitt kloster hade ett stort kors, äfven annorstädes upprest
dylika. I närheten af korset och grafven, som väl gick
omkring staden, låg 1472 Maria Magdalena kyrka å Sudremalm, "nest
byn" (se pag.
74). Härinvid ägde Jon Bonde (nordan korset), Måns Nilson,
Jon Fassbjörn (vid korset innanför grafven) kålgårdstomter, stall
och lador. Vi försättas med dessa uppgifter i stadens nordligaste gräns.
Andra diken nämnas väster och öster om norra stadsdelen samt
söder om ån. Det västra diket gick troligen förbi gamla kyrkogården,
som i vårt århundrade åter blifvit begrafningsplats och där en del af
detta dike torde finnas kvar. Det östra diket nordan ån är skoldiket,
som en gång torde ha tjänat till befästningsgraf, liksom möjligen det
öster därom belägna stadsdiket, helt visst af senare ursprung.
Diket söder om ån torde ha varit Kråkdiket, eller det
bågformiga dike, som utgår väster ifrån det nu s. k. Kråkdiket och träffar
staden strax öster om Strömsnäs.
Svante Sture, liksom Sten Sture och Nils Sture
ägde gårdar i Arboga, Nils Sture, som det synes, sunnan ån.
Gårdar, som nämnas utan närmare uppgifvet läge, äro:
Ulffsgården, Öfverskäraregården, Spännaregården,
Högxgården, Skagxgården, Svenunxgården, Brödragården
i hörnene. Grymsgård låg nordan torget,
Laggagården, Bäkkiagården och Källaregården sunnan
ån. Dit hörde troligen ock Dumvreten. Prästgården
nämnes 1508.
År 1528 nämnes Helgandsgatan, där
klostret säljer en bod. Detta är sista gången klosterbröderna i protok.
nämnas.
Lämningar af forna grunder, som visa stadens utsträckning
i äldre tider, finnas i den s. k. Brändtomten
söder om n. v. västra kvarteret söder, samt norr om den n. v. staden.
Af Lohmans uppgift framgår, att åkern norr och n. o. om nu varande begrafningsplatsen,
medeltidens »gambla kirkiogård», äfven varit bebygd. En del af denna
åker bar till vår tid namnet kyrkovretarna, liksom
en del af åkern söder om staden kallades klostervretarna (se
ofvan pag.
86).
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll