Vincentius Nicolai, som 1529 deltog i Örebro möte under titeln
»prædicator i Arboga», var förut pædagog härstädes,
kallas 1531 Vincentius præbendatus 369
och var, så vidt vi känna, Arboga förste evangeliske predikant. År 1549
öfverlämnar konung Gustaf I S:t Nikolai kyrkas forna kyrkoherdegård
sunnan ån åt herr Hollingers kaplan, Hans, med det tillägg, att
om församlingen vill bruka honom till en skolmästare eller till att
lära sina barn i byn, kunna vi ock väl lida och förse oss att han därtill
väl tjänlig vara skall 370.
År 1553 ankom till Arboga herr Jakob Pederson, prästvigd, hvilket framgår
af titeln »herr», med skriftligt tillstånd från kung Göstaf att i Arboga
upprätta en skola, hvartill fogde, borgmästare och råd uppmanas gifva
sitt understöd genom att åt hans vård strax öfverlämna några drängar
till att lära för likt och skäl. Om han visar sig vara skicklig för
skolemästarämbetet, tillförsäkras han om yttermera hjälp och underhåll
framdeles. Brefvet hade ej åsyftad verkan, och Jakok Person var borta
härifrån redan följande år, 1554.
En Ericus Engevaldi Sevallius
säges af Almgren ha varit rektor i Arboga omkring 1550, af Munktell
omkring 1558, sålunda i förra fallet före Jakob Person, i senare efter
Erasmus Nicolai. Var stark motståndare till liturgien och blef därför
af en löpande landsknekt angifven för konungen. Mycket lärd, † 1602.
Erasmus Nicolai, rektor 1554-58, född i Arboga af danska föräldrar.
Magister i Wittenberg 1560, där han umgicks i Melanchtons hus.
Blef vid hemkomsten rektor scholæ i Västerås, 1567 biskop i Tuna
371,
1569 hofpredikant hos Johan III, 1574 biskop i Västerås ooh invigd med
påfliga ceremonier. Som biskop berömde han publice och införde den ena
vidskepelsen efter den andra, blandade ondt och godt, allvarsamma och
fåfängliga saker om hvarandra i sina författningar samt öfvertalade
sina präster, så att han med en stor hop af dem 1577 antog liturgien.
Många evangeliska präster i hans stift suckade under ogunst och samvetstvång.
På sitt sista säges han hafva ångrat sig och med samvetsoro aflidit.
Måhända var det hos Erasmus barndomsintryck från franciskanerklostret
i Arboga, måhända intryck af Melanchtons fridsamma lynne, eller leda
vid det teologiska käbblet, och åsynen af kyrkans eländiga tillstånd,
som dref honom tillbaka mot Rom. För en i Gud lefvandegjord själ kan
den katolska kyrkans härlighet icke annat än blekna, såsom en härlighet
af denna världen. Den blir som en härlig melodi, som fyller hjärtat
med aning om en himmelsk värld, men sedan lämnar tomhet, i motsats mot
den inre andliga fröjd, som af intet yttre beror. Det är annat att tillbedja
ett crucifix, än att känna Jesu kärlek lefva i vårt hjärta, annat att
frukta och bäfva vid hvarje steg för syndens straff och skuld, än att
känna Gud såsom sin fader, fröjdas öfver sina synders förlåtelse, ingenting
frukta så, som att göra Gud i det minsta emot, och vänta allt godt utaf
honom. Katolska kyrkan håller folket i yttre tukt, gifver dem ögonblickliga
impulser genom estetiska medel, men förändrar icke hjärtat, hvilket
endast Guds ord och ande kan göra. Men påfvekyrkan vill ej ha andliga
människor, utom i klostren, där den falska munkheligheten, som själf
tager äran, beundras af alla. För den stora massan har påfvekyrkan slagit
af på idealet, låtit världen komma inom kyrkans murar och söft henne
i den tron, att den endast genom yttre lydnad för kyrkans ordningar
och iakttagande af kyrklig sed är kristen. Vi lida af denna världskristendom,
som blifvit äfven vårt arf från Rom. Människor, som ej vilja blifva
pånyttfödda, utan behålla världen och jaget jämte Gud, skola alltid
trifvas godt i Roms kyrka. Men någon frälsningsvisshet kan ej finnas
utan inre, af Guds ande nyfödt !if. Ingen auktoritet, vore den än starkare
än påfvestolens, kan ersätta densamma.
Erasmus var ock humanist, och humanismen och Rom ha alltid trifvits
godt jämte hvarandra. År 1574 skänkte han till Västerås skola en vacker
paleotyp-upplaga af Virgilius »in usum rectorum qui juventati
Virgilianam lectionem proponunt». Den finnes ännu kvar i gymnasii bibliotek
372.
Erasmus aktade Egyptens rikedomar mer än Kristi smälek. Han vann så
sitt jordiska mål, men blef sin herre och mästare otrogen. De samtida
biskoparna voro ej bättre.
Under de nu följande 27 åren, 1558-1585, nämnes af Munktell 6
rektorer 373.
Sistnämnda år möta vi Johannes Claudii Prytz, 1581-91, född i
Örebro, 1573 lärare vid skolan i Uppsala, prästvigd i Strängnäs på kallelse
af riksrådet Sten Lejonhufvuds änka, Ebba Liljehöök, att vara dess huspredikant,
kongl. hofpredikant 1589, prost i Söderköping 1591. Bevistade Uppsala
möte. 1637.
Prytz härstammade från en tysk ätt (= Preuss), som finnes i Arboga
under medeltiden 374.
Af sönerna blef Claudius hofpredikant vid det furstliga hofvet
vid Bråberg 375
och sedan prost i Norrköping. Erik Prytz, den andra i ordningen
af sönerna, blef rector scholæ i Norrköping och slutligen pastor
i Kuddby (se ofvan, pag.
184). Andreas Prytz, den tredje sonen, slutligen superintendent
i Göteborg 1631, och biskop i Linköping 1647-1655, bekant för sina komedier
med ämnen ur svenska historien, skrifna till studenternas öfning och
efter Messenii förebild. En af dem handlade om Olof Skötkonung, »huru
han afskaffade hedendomen och upprättade den kristna tron», den andra
om Oustaf Vasa, »huru han genom Guds nåd upprättade Sverige ifrån påfvens
mörker och villfarelse och införde evangelii rena ljus, det påfven länge
bortröfvat hade» 376.
Hade som predikant namn af att vara en af sin tids utmärktaste och har
i denna egenskap hållit en stor mängd likpredikningar.
År 1591 blef Petrus Jonæ rektor i Arboga. Vi hafva ofvan,
pag. 124, tecknat
hans biografi 377.
Här vilja vi blott antyda, hvilket stort minne det innebär, att han,
jämte 1 sacellan och 2 kolleger (se pag.
34), bevistade Uppsala möte. Att han där intagit en framskjuten
ställning såsom afgjord lutheran, framgår däraf, att Carl IX 2 år senare
gjorde honom till biskop i Växjö. Medan biskopar och det högre prästerskapet
i regeln höllo sig till liturgien, var det skollärare och det lägre
prästerskapet, som på Uppsala möte utgjorde oppositionen, och intogo
fast luthersk hållning. Arbogaombuden, som så fingo vara med och värna
om vår protestantiska tro, stodo dock, såsom det senare visade sig,
här i Arboga isolerade gent emot en katolskt sinnad majoritet 378.
M:r Magnus Nicolai Gevaliensis bevistade, såsom nyförordnad
rektor i Arboga, Uppsala möte.
M:r Stephan Olai Bellinus (1595-98), son af biskopen Olaus Stephani
Bellinus. Förekommer i prot. i samband med affären om hustru Cecilia
(pag. 183). Blef
1598 lektor i Västerås, 1603 prost i Husby, 1629.
I ett protokoll af biskop Bellinus för den 13 Aug. 1598 heter det:
»Magister Stephanus Bellinus scholæ arbogensi publice honorifice
valedixit atque in hujus locum Dominus Hysingius legitime confirmatus».
Detta var Carolus Olai Hising, född i Gäfle. Hade gjort vidlyftiga
utrikes resor och prästvigdes 1603 för Fellingsbro pastorat, jämte 3
af sina scholares. År 1604 pastor i Fellingsbro, där han blef mycket
älskad och aktad. En dotter till honom, Magdalena, gift med den berömde
biskopen Johannes Rudbeckius, blef en utmärkt biskopinna 379.
Efter Hising kom (1604-08) mäster Jöns l. Johannes Uræus
från Dingtuna och Ytterhälla, som rest mycket —
och utrikes blifvit magister, men varit en man af »nog oroligt sinne».
Magnus Olai Arbogensis Asteropherus,
1608-14, född i Arboga 1579, genomgick Arboga skola och Västerås gymnasium
och blef rektor här 1608. Död 1647 som pastor i Färnebo. »Insignis
sui temporis medicus», som hämtat sin läkarvisdom ur Petri Magni
örtebok 380.
En allvarlig, ordentlig, mer än vanligt »hyfsad» man. Hans komedi, Tisbe,
vår svenska litteraturs första världsliga drama och på samma gång vårt
äldsta kärleksdrama, uppfördes i Arboga, troligen af djäknar, 1610 381.
Ur Tisbes klagan anföra vi följande strofer:
Far vell, min fader, min hjärtans moder,
Far vell, min syster och kiäre broder,
Sool och måne, farer well!
Jag vill nu genast slå migh i hjel.
Planeter och stjernor i gemen,
Fahrer nu well, hvar och een,
Far well elementer och verlden all,
Från edher jagh nu skiljas skall
Till mörksens och dödsens stygga hws,
Der aldrig lyser något liws.
O, Vesta, gudinna, far tu wäll,
Kan tu nu, så hjälp min själ!
Tisbes kärlekslängtan uttalas i följande vackra verser:
Ack, vore jag nu i Rosenlund,
Ther man jagar med höök och hund
Och finge af kalla källor dricka,
Thet ville jagh rekna för en lycka,
Och hvila min kropp i grönan dal,
I skuggan under eek och aal 382.
Matthias Nicolai Tunemontanus, 1621-24, magister utomlands 1619,
supremus collega i Västerås, »emedan han sitt examen i skolan utståndit
hafver». När Arboga schola af konsistorium på ett års tid upphäfdes,
blef Matthias pastor i Romfartuna. I Augusti 1624 begära consules et
senatores arbogenses scholan igen. Sentent.: Därom skola de besöka konungen
själf och om de få skolan igen, skola de likväl först förlika sig med
kapitlet, förrän de få någon skolemästare 383.
Gift med Malin Carlsdotter Stenbock, brorsdotter till drottning Catharina
Stenbock på Strömsholm. 1646 såsom pastor i Köping af sorg öfver
sin dotter Brita, som blef enleverad af en viss Anders Hult 384.
Olaus Achatii Salamontanus reste utrikes till 1624, då han blef
e. ordin. i Västerås gymnasium mot kapitlets löfte att erhålla någon
Drankgeldh. År 1625-27 rektor i Arboga, som lektor i Västerås
1631. Hans sinnelag torde afspeglas i Gerhards theologia practica, som
af honom i öfversättning utgafs 1624.
Ericus Olai Arbogensis, 1627-31. Hade 1622 rest till tyska universitet,
capellan i Arboga 1624, rektor 1627. Såsom stor ebræus
blef han 1631 förordnad till lektor i Västerås. Död såsom pastor
i Nora 1674. Från 1627 lyder ett rr.-protokoll: Kontrakt med skolemestaren,
erlig och vellerde Herr Erik Olson. För det stora omak får han 110 daler
om året. Däraf han skall uttaga hvad han kan i 3 omgångar i staden.
Sedan skall borgmästare och råd utfylla bristen. 10 daler beräknas
till huslega. Den år 1624 indragna kyrkotionden från Himmeta skulle
nu rätteligen vara för alltid förlorad. Af gunst och nåd utbetalade
kapitlet dock fortfarande någon del däraf till Arboga. År 1625 erhöll
Arboga sålunda 48 tunnor (mot 12, som gå till Västerås), 1626 20 tunnor,
1628 12 tunnor och 1629 10 tunnor, men med tillägg: »Arbogiensibus skall
tillskrifvas, att de fly sig stipendium själfva till sin scholemästare»
385.
Adolphus Olai Terserus (son af den berömde leksandsprästen och
anföraren i näftåget). Gustaf II Adolf hade i Leksand stått fadder vid
hans dop. Sonen bråddes dock ej på sin store fader. Hos biskopen kom
han i ogunst för sina världsliga seder och klädsel, hvarför han måste
utfärda en skriftlig obligation och dessutom vid prästmötet göra bot
genom att hålla en oration de usu vestium recto et pravo. Denna
disputation blef för honom trappsteget till Arboga rektorat, hvartill
han på grund af detta specimen kallades 1631. Stannade här blott till
följande år, då han reste utrikes. 1659 såsom prost i Mora. Broder
till biskop Terserus, som förehöll brodern hans bittra sinne, hans dryckenskap
och hårdhet mot sina närmaste.
Thomas Mylonius (1632-33), sedan assessor i Dorpat och gift
med prosten Drivii dotter, Malin 386,
samt bror till riksrådet Matthias Björnklou.
Petrus Olai Dalecarlus (1633-35), broder till den berömde Joh.
Olai Stjernhöök, under hvars collegat han studerade i Arboga skola.
Fattig, åtnjöt han duk och disk på kommunitetet i Uppsala och
hade condition hos d:r Chesnecopherus. Prästvigd i Arboga 1637, då han
nyss hemkommit från Tyskland, där han studerat i Königsberg och tagit
hemresan öfver Köpenhamn, då han af kriget hindrades att resa vidare
i Tyskland och det var förbjudet att resa åt Holland. Slutligen domprost
i Västerås. En stilla, lärd och hederlig man. Arboga skola var under
hans tid i af tagande. År 1634 hitsände domkapitlet en af skedad krigspräst,
Nicolaus Erici, till kollega, om hvilken magistraten skref tillbaka:
Han understod sig icke skolan vedertaga och förestå, emedan han hellre
ville hafva en kapellanstjänst. Begärde nu en vällärd person ifrån Västerås
eller Uppsala samt beklagade, att det så ofta omväxlades med skolemästare,
hvaraf ungdomen tog icke ringa skada in studiis. Nekas kan ej, att skolan
blef styfmoderligt behandlad. Ofta hade hon utmärkta rektorer, men blott
för en kort tid. Hennes forna anseende återvanns aldrig.
Henricus Michaelis Ernest (1635-40), son till »rike Mickel»
i Arboga. Reste utomlands och vistades länge i Holland, där han gjorde
bekantskap med Hugo Grotii broder och förde sedan med honom en
lärd och förtrolig korrespondens, hvadan han ock såsom »suspectus
calvinismi» före sin prästvigning måste afgifva en sträng försäkran
om sin renlärighet 387.
År 1640 pastor i Söderbärke. Ägde ett stort och utvaldt »libreri». †
1646.
Gustavus Nicolai Lodigius (1640-42), präst, uppländing, blef
1634 collega scholæ här och samtidigt under-kaplan med turvis
predikan i stad och land. Herr Gustavus rektor namnes i rr.-prot, då
han lät inskrifva en gård, som han ägde i pant för 800 daler. Pastor
i Himmeta 1642 genom konservering af änkan (se pag.
161).
Petrus Jonæ Ihrestadius (1642-50), endast student, hade
ej varit utrikes, lika litet som företrädaren. Hade svårt att sjunga,
item svaga ögon och sökte därför förgäfves pastorat, † 1651.
Olaus Laurentii Ranstadius, prästvigd i Arboga 1639. Magister
i Stettin. Efter hemkomsten rektor scholæ här 1651-55. † 1658
som pastor i Fläckebo.
Johannes Martini Tobetius, född i Tåby, Medåker, rektor i Arboga
1655 till 1661, då han blef pastor i Skinskatteberg. Här utbröt ett
missnöje, som gick till hot och våld. T. var närsynt och hade på ett
bröllop icke igenkänt bruden, då hon kom att »skänka», likaså tagit
miste om namnen på kommunikanterna (kontrahenterna?). Då därtill kom,
att han på predikstolen fick ett anfall af fallandesot, togo bönderna
och stängde kyrkan samt borttogo nyckeln för honom. År 1663 beslöts
i prästmötet, att han skulle afstå lägenheten. Flyttade då till sin
lilla usla hemmansdel i Tåby och fick af hospitalet en otillräcklig
hjälp för sig och sitt stora hushåll. Hans granne, pastor i Medåker,
själf fattig och nedtryckt af motgång, delade med honom sitt bröd, grät
med honom och skref sorgefulla bref till biskopen om sin väns nöd. Tobetius
† 1670. Änkan drog sig med flere barn fram i nöd och jämmer och lefde
ännu 1691.
Petrus Laurentii Arbogensis, magister i Dorpat, 1657 kollega,
1661 ordinarie rektor, pastor i Himmeta 1669. † 1683.
Samuel Danielis Vesthius gjorde vidsträckta resor som informator
åt en herr Conrad Falkenbergs söner. Vid återkomsten först kollega i
Västerås, men var icke godkänd i lefvernet, och synes därför hafva blifvit
flyttad till detta rektorat 1669, som således af domkapitlet betraktades
såsom en deportation, i alla fall som en degradering från den förra
sysslan. Vid prästvigningen 1669 måste han gifva skriftlig förbindelse
att bättra sig. Under en sjukdom följande år blef han af en kollega
öfverfallen med grufliga ord, för det han icke fick så många skolgossar
till sin moders begrafning, som han ville, hvaraf han förifrades och
fick recidiv. † 1670. Kollegan bestraffades med fängelse och annan plikt.
Petrus Ranstadius 388,
1670-84, då han klagar öfver innestående lön. † såsom pastor i Kila
1699.
Ericus Nicolai Vibenius, bondson från Viby, Arboga socken, rektor
här 1683 på riksdrotsets Gabriel de la Gardies rekommendation 389,
† 1690, begrafven i landskyrkan i sina föräldrars graf.
Olaus Olai Toltonius från Säterbo. Njöt med sina föräldrar mycket
godt af Frösåkers ägare, baron Gyllenstjerna. Disputerade i Uppsala
de toga romana. Då han hos biskopen under Vibenii sjukdom gjorde
ansökan om platsen, erhöll han i svaret titeln »pereximius dominus».
Den länge efterlängtade tjänsten, hvartill han dokumenterat sig genom
aflagd kandidatexamen i Uppsala 1690, erhöll han samma år, men fick,
såsom så ofta sker, ej njuta länge af den samma. † 1691, 33 år gammal.
Johannes Svenonis Ternsten, 1692-1715. † 1732 som pastor i Grythyttan.
Hela hans lifsgärning här uttalas i eftermälet: »berömlig rektor». Troheten
i det lilla är icke det, som glänser för världen, men förgätes icke
af Gud. Ur Ternstens minne tonar psalmen: Stilla jag mitt kall må
sköta. Det blir en helig klockringning öfver ett sådant lif, förebildad
af skolklockans klang, som viger in de flyende timmarna, hvar och en
med sin uppgift, sin möda och lön. Efter Ternstens död blef Anagrius
för någon tid vikarie.
Petrus Aspman, gammal öfverliggare i Uppsala, kom vid 36 års
ålder, utan examen, hit som rektor 1716 till 1729, då han blef pastor
i Ramnäs och Sura. † 1732. Var måg till prosten Sigtunius.
Magister Johannes Pratenius, 1728-30, från Tortuna. Disputerade
de Judæis, samt de anima ejusque post fata recordatione.
Intresset för dessa ämnen blef utan tvifvel väckt i prosten Lampas hus,
där P. var informator och därunder gjorde sig omtyckt i staden.
Candidat Thomas Jedeur, född i Falun, rektor 1731. † 1739. Ägde
utmärkta undervisningsgåfvor och har blifvit antecknad såsom en ganska
berömlig præceptor, med lika vilja som förmåga att sköta sitt
kall. Hans son Thomas, sedermera domprost i Västerås, var i späda år
inskrifven i Ahllöfska barnhuset härstädes. En dotter, Brita, gift med
hans efterträdare Nils Berglund. Se nedan!
Olof Arfslind, född i Tuna. Hans lott syntes länge bestämd för
lifvet, att arbeta privat med disciplar. Utom andra hade han god kondition
på Larsbo bruk och fann sig väl hos en fru Anna Rüdker. Rektor
i Säter 1736, i Arboga 1740. † här 1744. Vikarie efter honom blef magister
Matthias Djurvall.
Magister Jacob Gillberg disputerade de historia concilii
Ephesini och de ultimo vinculo societatis humanæ. År
1741 huspredikant hos baronessan Fahlström. Rektor här 1744-47. Var
en from och för ungdomen uppbygglig man. Gift med fröken Catarina Charlotta
Dahlfeldt, majorsdotter. Då han 1746 erhöll bref från biskop och konsistorium
att på sommaren biträda pastor i tjänsten, svarade han, att han under
ledigheten från egen tjänst dock ej hade tid att efterkomma begäran.
För sin svaga lön måste han söka utkomster genom landtbruk. För öfrigt
upptogs mycken tid att utsöka lönen i byar och gårdar, och dock utgjorde
den en ringa penning. Vikarie efter honom, liksom under Hvassers tjänstledighet,
Petrus Hellenius, ypperlig lärare.
Israel Hvasser (1748-86), född i Haraker, fadern häradshöfding.
Hade i yngre år skickliga ledare. Informerade 1732, 33 tvenne baroner
Hastfehr och 1735 bergsrådet Bergenstjernas tre styfsöner. Prästvigd
1737 på kallelse af riksrådet Sven Lagerberg. Längre fram, 1756, skrifver
han till domkapitlet: Ifrån den stund jag vigdes till präst, har
jag fått ett rätt underligt sinnelag, så att jag mången gång rätt mycket
undrat på mig själf däröfver. Efter en underlig carrière
blef han brunnspredikant vid Sätra och tillika tracteur för brunnsgästerna.
År 1748 rektor scholæ härstädes, skötte denna syssla oregelbundet,
var långa tider borta för att sköta egna affärer och beskylldes för
att under sin härvaro införa nyheter, läsa hvad ej gossarna tillhörde,
lära dem spela comedier, aga hårdt m. m., som väckte borgarnas
missnöje. Den ena dagen glad och skämtande med rödblommigt ansikte,
en annan dag dyster och blek som ett lik. I anseende till åtskilliga
upptåg och besynnerligheter fick H. 1759 tjänstfrihet för lifstiden,
med bibehållande af spannmålslönen, och lefde sedan med ovårdadt yttre,
under beständiga narrverk, för sig själf »i sällskap med Mose», sofvande
i flera år i sin likkista, † 1786. Utgaf en skrift Svenska herden
på nyåret 1766. Häraf utkommo endast n:ris 1 och 2. Mänskligt att se,
var det ett förloradt lif. En samtida kallar honom en man, som utan
capricer kunnat göra lycka. Oss synes han ha blifvit missförstådd i
mycket, i annat med rätta klandrad, men dock ägt ansatser till mycket
godt, som gick under genom hans egen svaghet och trycket af de omständigheter,
under hvilka han här lefde.
Att Hvasser icke ensam hade skuld i den långa skolprocessen under hans
tid, framgår däraf, att magistraten fann landshöfdingens utlåtande i
saken 1758 förunderligt, som magistraten icke utan anmärkning kunnat
fördraga. Vidare af biskopens yttrande 1752, att sällan vållar en, att
två träta. Ur Tom IX, 439-476 anföra vi följande:
Misshälligheten hade sitt ursprung i Hvassers fordringar på skolans
reparation. Så begärde han 1749 järnkakelugn, pelare under taket, kartor,
tyska och svenska gazetter, posttidningar samt de lärdas tidningar och
afvaktade med fägnad verkställigheten häraf. Men hans fordringar gingo
längre. Han begär att få se originalet till Ahlströms testamente och
fordrar att själf få deltaga i stipendietillsättning, hvartill han ej
hade rätt, frågar, hvart rektors herråkerslott tagit vägen, begär att
utfå resterande sockengångspengar och fordrar att själf få bebo skolans
öfre våning, som nu innehafves af klockaren.
I början synes man ha tillmötesgått Hvasser. Hans fordringar ökas emellertid.
Så begär han luckor till skranket mellan klasserna, ny kateder till
publika föreläsningar, orationer och disputationer samt hägnad kring
skoltäppan till ungdomens rekreation. De stegrade anspråken ökade oviljan,
så mycket mer, som Hvasser ansåg sig vara i sin fulla rätt. De klagomål,
som nu till domkapitlet insändes, voro följande: 2 särskilda gånger
hade han förlupit skolan, 1 gång på ett års tid, då han legat i Stockholm.
Vid denna resa hade han tvingat en af piltarna att ro sig ut på Galten
2 mil från Arboga, hotat honom med stut och satt föräldrarna i yttersta
oro öfver sitt barns bortovaro i 2 ½ dygn. Kollegerna klagade
öfver att Hvasser förbjudit dem aga gossarna och befallt, att risen
skulle uppspikas på väggen.
Ett nytt påfund af Hvasser var den skolerätt, han ville införa
med sammanträde hvar onsdag, och edsvurne bisittare, hvilka han själf
valde. De anmodade nekade emellertid gå eden.
En annan anklagelsepunkt var jule-komedien om Kristi födelse
i 10 akter, med hvars afskrifvande och informerande han upptog läsetimmarna,
hvilket man ansåg utrota sedeläran. Tämligen oskyldigt förefaller
det, att han ringt gossarna samman med klockan vid höstterminens slut
och bjudit dem på öl. Värre var det, att han belade de felande med plikt
i stället för kroppsaga, hvilket förledde pojkarna till snatteri. Hela
skolan hade af pojkarna på hans befallning blifvit klädd med granris,
ruskor uppsatts å ömse sidor om vägen ifrån hans port till skolan, och
en skolpojke ställdes vid hvar ruska för att bocka sig, när rektor gick
fram. Himmeta sockengång hade han tagit ifrån pojkarna och gifvit
åt sina söner. De fattiga pojkar, som hade skinnpälsar, fingo stryk
för pälsarnas skull; andra hade blifvit okvädade. Dessutom hade
han drifvit handel med varor, som han själf hämtat från Stockholm. Den
sista förbrytelsen satte he!a köpmansståndet i harnesk.
Biskopen ger Hvasser en allvarlig skrapa, förklarar, att ensamt uppträdet
på Galten varit nog för att skilja honom vid skolan, men finner å andra
sidan, att Arboga borgerskap varit orsak till striden. Han frågar, hvarför
arbogaborna aldrig kunna lefva fredligt med sina präster. Och när
skrapan tilldelas Hvasser, yttrar han, att ingen i Arboga fanns kompetent
att gifva honom skrapa. År 1758 slöts fred efter 6 års process, men
striden börjar redan 1759. Prosten Hellberg hade intet i hufvudsak att
anmärka emot Hvasser. Biskopen ansåg en del anklagelser vara obevisade,
en del oriktiga, andra hade Hvasser själf erkänt och afbedt.
Orsakerna till skolans förfall, som man uteslutande tillskref Hvasser,
visas af denne ligga i förändrade tidsförhållanden. Kurrendsången var
afskaffad, stipendier och premier inflöto ej som förr, då fattiga gossar
genom dem lockades att studera. Dessutom florerade byskolorna, gynnade
till och med af biskopen (såsom den vid Jäder).
Hvassers främste motståndare var Renhorn, af honom hallad »Enhörningen,
som vill passera för en liten polyhistor och i en nymodig och vidlyftig
politik stigit så högt, att han vill befalla öfver andras samveten».
Af en hop vilddjur säger han sig ha blifvit sargad, men hotar att »formera
sin penna Hvassare» än vanligt och ej gifva sig, förrän han får
ut sin rätt.
Vikarier under Hvassers tjänstledighet voro:
1. Petrus Kihlstedt, magister, adjunkt hos prosten Hellberg,
vice rektor 1756-60, sist pastor i Romfartuna. Arbetsamhet med noggrann
ordning var hans karaktär.
2. Abraham Schultzberg, förut pastorsadjunkt, vice rektor 1760-66.
† 1802 som pastor och prost i Skinnskatteberg.
3. Nils Berglund från Medåker, kollega
här 1764, vice rektor 1766-1780, sedan konrektor i Falun. Han var en
lärd och arbetsam man, men möttes allestädes af förmäns afund. Författare
af Enchiridion sermonis latini juvenile, som länge var en brukbar
skolbok 390.
4. Joh. Kumlin, kollega här 1766, vice rektor 1781, rektor i
Lindesberg 1782. † 1793.
5. Martin Hellstenius, kollega här 1779, vice rektor 1782, ordinarie
1787 efter Hvassers död. Tog afsked 1790. Ägde Västerby, ½ af
Österby i Arboga socken, samt 1/4 i Igelsäter.
I matrikeln är om honom antecknadt: Magna antem hereditate 1789 obtenta,
hocce officio se abdicavit. Bonis ebrictate et vita dissoluta profusis,
diem obiit supremum 1799. Också en belysning af rikedomens svek.
Jonas Mauzelius, vid gymnasium informator för bland andra E.
G. Almgren och d:r Gahns son, rektor här 1790. Förflyttad till Nora
1801. † 1835. Med lust och skicklighet gjorde han sin sak på båda ställen.
Mycket berömd pedagog.
Lars Malmstedt, 1801-1820. Hans sorgliga historia är redan ofvan
(pag: 102) förtäljd 391.
Under Malmstedts försättning ur tjänstgöring var Magnus Svederus
v. rektor här 1809-11. Deltog i tyska fälttåget anno 13 och 14. Efter
honom blef P. E. Reuterström vikarie, men stannade endast till
hösterminen samma år. Denne R. företog sig åtskilliga reformer vid skolan
och inrättade belöningsordnar, som utdelades på Luciafesten
1812, hvilken firades med mycken högtidlighet. »Hit hörde också en transparang,som
föreställde helvetet, där alla kyrkans präster, efter hans egen
förklaring, såsom ljusets fiender, funnos, och himmelen, där
naturligtvis han och några andra sanningens hjältar firade sin seger.
Jämte detta uttryck af hat, föranledt af några små anmärkningar vid
hans egna föreställningssätt, ifrade han beständigt i predikningar mot
babyloniska skökan, hvarmed han själf förstod Vestén och Almgren.
Att sätta en gräns för dessa dårskaper inberättade d:r Vestén hela förhållandet
till konsistorium, och till öfverläggning därom var jag äfven kallad,
ehuru jag för öfrigt ingenting brydde mig om gläfs. Följden blef den,
att Reuterström, underrättad om företaget, begärde befrielse från skolsysslan,
då han ej fick hushålla efter eget behag och adjunkten Heneman
i Björskog anordnades i stället» 392.
Per Israel Stenman, v. rektor här 1812, sedan rektor i Köping
1813. »Från längre tid tillbaka känd för sin utmärkta vård af pensionärer.»
Joh. Sillander, kollega och v. rektor 1819-22, hade förut deltagit
i norska fälttåget, men återgått till boken.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll