De få underrättelser, vi äga om Arboga präster under medeltiden, gifva
vid handen, att deras intresse gick upp i att hålla respekten för kyrkans
ordningar, tionden och fastelagar vid makt, att de voro dugliga affärsmän,
till och med begagnade sin klockare såsom bulvan för att hålla krog
vid kyrkan, lefde ett orent lif med sina »forsior», samt oftast innehade
sitt pastorat såsom sinekur, medan fattiga vikarier skötte tjänsten
i deras frånvaro. Till munkarna stodo de i samma spända förhållande,
som våra dagars präster till de frireligiösas ledare. Men det är icke
allt, som synes, och det skulle vara mycket orätt att döma hela medeltidens
prästestånd efter det, som kommit till oss. Det fanns helt visst äfven
ibland medeltidens arbogapräster renlifvesmän och herdar efter Guds
sinne 274.
Vi öfvergå efter denna korta inledning till nyare tiden. Vincentius
Nicolai, prædicator i Arboga, troligen f. d. dominikanermunk,
möter oss 1529 på Örebro möte och är, så vidt vi känna, den förste evangeliske
predikanten här 275.
När efter vantrons långa natt evangelii friska flöden började kvälla
fram med sitt klara, hälsogifvande vatten till syndernas förlåtelse,
frid och fröjd i den helige Ande, var det ej underligt, att alla hungrande
och törstande själar kommo fram för att få lif. Som alltid i brytningstider,
blefvo stora massor af dem, som varit vana vid påfvekyrkans tukt, nu
borta och öfverlämnade sig åt den falska frihetens rus. Klenmodiga andar,
som sågo på tidens synd mer än på frälsarens makt, gingo tillbaka till
påfvens usla brunnar, förmenande, att i romarkyrkans bokstafsträldom,
dess hedniska mässa och sång, funnes ett säkrare medel att göra folket
till kyrkans lydiga barn, än i evangelium, och denna surdeg från påfvedömets
tid, att lydnad för kyrkan är bättre än hjärtelydnad för Kristus, är
icke utrensad ännu och blir det väl aldrig på jorden.
Flera arbogapräster lockades in på dessa Moabs förföriska fält och
underskrefvo konung Johan III:s mässordning. Bland arbogaborgare hade
både Johan och Sigismund anhängare, liksom bland prästerna här funnos
liturgister.
Redan före Sigismunds nederlag och flykt
hade dock Arboga i Petrus Jonæ, sedan biskop i Växiö 276,
erhållit en trofast, evangelisk pastor. Han hade i det strängt lutherska
Jena tagit magistergraden och fick efter hemkomsten vara med
på Uppsala möte. I Arboga fick han blott stanna 4 år, däraf 1
som rektor vid skolan. År 1595 förordnades han till biskop i Växiö.
I psalmen 131 i gamla psalmboken, skrifven af honom, jublar det af frälsningens
barnafröjd, som när bäcken blir fri och börjar sitt sorlande lopp om
våren. Vi borde ha många psalmer och böner af 1500-talets ande kvar
i vår psalmbok. Det skulle ej kunna sägas då, att vi tappat Luthers
glada frälsningsvisshet på vägen. Men det var långt, förrän upplysningen
tog Luthers barnsliga, frimodiga ande ifrån oss.
Petrus Jonæ gör alltigenom intrycket af en man, men en man med
barnatrons brinnande hjärta. Med denna tro ser han under öfverallt.
Han varsnar de onda andemakternas förstörande arbete öfver allt i människohjärtan
och värld, men han ser ock Guds änglar ila till räddning. Vår kyrka
har sedan dess i »upplysningens» ström tappat bort nyckeln till denna
värld. Men Petrue Jonæ stod där, både undrande och glad, och visste,
att segern var på hans sida. Med sina ämbetsbröder talade han som biskop
ej blott om kyrka och ämbete, om tionde och inventar, utan om deras
själar, och hämtade fram ur sin egen troserfarenhet nytt och gammalt
till lemmarnes ömsesidiga uppbyggelse och tillväxt i nåden. Så förtjänade
han det namnet »fader», som han af alla fick. Orädd, när det
gällde att föra sanningens talan, ägde han kärlekens hjärtespråk, när
han stod ansikte mot ansikte med syndbetungade själar. Villfarelsen
möter han ej med ortodoxiens anatema, utan med det saktmod, som alltid
följer med sanningens besittning och som i motståndarnas misskännande
och hat ödmjukt ser ett reningsmedel för sin egen tillväxt i kärleken.
Guds ord var ljuset på alla hans vägar. Han förmanar sina bröder att
ej gifva någon tanke rum, som icke stämmer med detta ord, samt med frimodighet
aflägga vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium och icke tiga öfver åhörarnes
synder och själavåda.
Trygg hvilar han i Kristi tro midt under stormarna af alla ondskans
andemakter. Hans språk är, för att begagna en af hans älsklingsbilder,
som ängarna och örterna om våren efter ljuflig majdagg. En sägen, som
anföres af honom själf, berättar om en gudfruktig man, som vandrade
genom en skog och där fick höra en ljuflig sång, som så betog hans hjärta,
att han lyssnade därpå i hundra år, icke vetande annat, än han ena stund
henne hört hade. När han inkom i staden, voro kyrkor, kloster och folk
allt förändrade, och befanns, att han för hundrade år sedan utgick,
det honom en timma syntes, ty tusen år med denna sången är som en
dag.
Det är sitt eget inre lif Petrus Jonæ i denna sägen målar. Och
när vi lyssna till hans ord om himmelens salighet, fylles vår själ med
evighetsfrid. Det blir en sång, som han själf med hjärteöron hört, och
vi förgäta, hur stunderna ila, hur århundradena skilja oss åt, emedan
vi lefva med honom i en värld, som ej vet af tid eller rum, där intet
skiljer oss från Guds kärlek, som är i Kristus Jesus.
Efter Johannes Svenonis Plantinus, 1596-1611, fick Arboga åter en dugande
man till pastor.
Petrus Drivius, dalkarl, från Thorsångs socken. Född af förmögna
föräldrar, fick han tillfälle att göra resor utomlands, vistades i Stade,
Wittenberg, Jena och blef under den gamle Bellinus skolrektor
i Västerås. År 1611 finna vi honom som teologie lektor och predikant
i domkyrkan. Följande år blef han pastor i Arboga och kontraktsprost
efter kronprinsen Gustaf Adolfs förord. Redan som lektor var han konsistoriefullmäktig
på riksdagarna i Örebro 1610 och i Nyköping 1611, 1612. Såsom pastor
var han ock sedan fullmäktig för stiftet på alla de riks- och herredagar,
som på hans tid föreföllo. Var ock bland de första, som kallades till
assessor i det consistorium majus, som biskop Rudbeck inrättade.
1642. Lämnade både vackert och stort namn efter sig, såsom en mycket
kunnig, klok och driftig pastor eller, såsom det om honom är antecknadt:
Vir singularis constantiæ et gravitatis, sed malis domesticis
vexatus.
Hans vagga stod i Dalarne. Dess blånande berg var det första, som lockade
barnets håg, dess frihetsminnen från kung Gustafs da'r fyllde hans själ
med allvarliga tankar. Studieåren i Tyskland gåfvo honom vidare syn
och klarare omdömesförmåga, än hvad fallet hade blifvit, om han stannat
inom de svenska läsestugornas väggar och dragits in i deras käbbel och
kif. Därute i främlingslandet lärde han ock bättre älska sitt eget land
och bedja Gud för dess framtid. Medan de heliga skrifternas blad mer
och mer öppnade sina lifskällor, dömande hans synd och fyllande hans
hjärta med syndaförlåtelsens frid, fick han på samma gång genom umgänget
med liksinnade studenter erfara, huru Guds ande på mångfaldigt sätt
utskiftar sina gåfvor allt efter trons mått.
Vid återkomsten till Sverige blef det hans sköna uppgift att tjäna
andra med de pund, han fått, och visa törstande själar till det ord,
där hans egen själatörst blifvit stillad. Så fick han först leda de
små i Herrens fruktan, sedan vid gymnasium tyda trons hemligheter för
de blifvande tempelsvennerna och sist i församlingen under den gamla
domkyrkans hvalf förkunna frälsningens glada budskap. Det var en skön
beredelse till hans blifvande själasörjarekall, en ingångspsalm till
hans lifs gudstjänst.
Men i den allvarliga tid, hvari han lefde, skulle hans duglighet tagas
i anspråk äfven för andra viktiga värf. Redan som lektor deltog han
i 3 riksdagar och under sitt återstående lif bevistade han som stiftsfullmäktig
alla riks- och herredagar, som höllos. Han fick så sätta sig in i rikets
viktiga angelägenheter, fick lära känna folkets behof och nöd, fick
själf vara med om skiftningarna i sitt folks lif, som då hette segrar
och nederlag, skatteutskrifning och inkvarteringstunga, missväxt och
hungersnöd. Men under allt detta fick han ock hjärta för sitt land och
folk — fick skönja dess mission såsom folk, och Guds nådevilja med detsamma.
Med denna synvidd blef det lättare för honom att tillträda Arboga pastorat,
hvilket skedde 1612 277.
Hela vägen i hans föregående lif var af Gud lagd fram till Arboga. Här
kom också hela hans föregående rika erfarenhet honom till godo.
Hur Drivius i Arboga skötte sitt herdakall, hafva vi annorstädes sökt
teckna 278.
Allt, hvad vi om honom känna, vittnar om hans trohet i sitt kall och
hans ifver för själarnas frälsning. Redan Petrus Jonæ hade uttalat
de orden, att det ej står i prästens makt att tiga öfver åhörarnas synder,
och Gud skall utkräfva deras blod ur hans hand. Kyrkorna voro ej tomma
då, som nu ofta är fallet. Folket kom så godt som mangrant i Guds hus,
och prästen var ej rädd att gå åhörarna på lifvet. Ordets svärd svängdes
utan skonsamhet, när det gällde att rycka sofvande själar ur dödssömnen,
och ovanligt var det ej, att syndaren blef väckt genom att höra sig
ropas vid namn.
Det patriarkaliska förhållande, som då rådde mellan, präst och församling,
har för längesedan upphört. Herden uppsökte de förlorade fåren, och
själar, som kommit i nöd, hvilket ofta hände, visste, hvar de skulle
få besked om sin. ställning till Gud och anvisning på den rätta vägen
Sina kunskaper och erfarenheter fick Drivius göra gällande bland ett
yngre släkte, som vördsamt lyssnade till hans allvarliga ord. Så intog
han præsesstolen på kaplansmötet 1622. I hans vida kontrakt, som
utom Himmeta, Medåker och Lilla Skedvi, omfattade
Fellingsbro, Ervalla, Nora, Linde, Ramsberg,
Ljusnarsberg, hafva hans visitationer lämnat varaktiga spår,
hvarom protokollen vittna. Så fick Ljusnarsberg genom hans underhandling
med finnfolket sitt första kapell vid Björkens strand.
Drivius blef aktad och vördad, som få pastorer ha varit. Arboga stadskyrka,
sådan hon nu ter sig, är till stor del hans verk. Tornet blef färdigbyggdt
samtidigt med slaget vid Lützen. Gustaf Adolf, som sedan gammalt
kände Drivius — de hade råkats på Örebro riksdag, där Carl IX fick slag,
och Gustaf Adolf första gången framträdde för ständerna — hade 1629
varit här i Arboga och tagit kyrkans reparation i betraktande.
Drivii allvarliga porträtt hänger i kyrkans kor till höger om altaret.
Dragen äro präglade af lidande, men det är bilden af en man. Han lefde
i en rå och orolig tid, då icke ens prästerna gingo fria för öfvervåld
af råa soldater å Arboga gator. Familjesorger voro af djupare art. Hans
unga förhoppningsgifvande son, Erik, redan som student beryktad för
sin lärdom i grekiskan, drunknade i Holland 1631 279.
De citerade orden af hans biograf, »malis domesticis vexatus», tyder
på andra sorger. Onda rykten spriddas emot slutet af hans lefnad om
hans döttrar. Annika Persdotter, den ena af dem, kom inför rätta och
blef frikänd. Då var Drivius redan död.
Hans efterträdare, Georgius Vintrosius, var nästan i allt sin
företrädares motsats. Hans porträtt, som märkligt nog är uppsatt i landskyrkans
kor å epitafiet öfver hans hustru (medan hennes porträtt saknas),
visar bilden af en hofman med siratligt utseende. Af sitt domkapitel
i Västerås fick V. år 1647 det intyg att vara »haud inculpabilis vitæ».
Redan i yngre år hade han tillägnat sig de råa och ohyfsade seder, som
inkommit i landet genom de ständiga krigen. Så kunde han — berättas
det om honom — vid brudfärd rida in i gästabudshuset, dricka ur sin
fulla kanna hästöl och sedan ut igen, icke nogräknad, om han af bröllopsgästerna
fick stryk. Likaså hade han i ett gästabud druckit hela natten och på
morgonen vid hemgående låtit två trumpetare blåsa för sig. Vid efterfrågan
härom vågade ingen säga sanningen, och inför domkapitlet redde han sig
skriftligen på det sättet, att han förklarade sig ursäkta domkapitlet
för dess misstankar. »Ungdomens plumpheter förvandlades sedan i stilla
och ärbar lefnad. Dock icke så alldeles» 280.
Hans disputation pro exercitio bar den underliga titeln: De partibus
humani corporis inservientibus facultati naturali. Pro gradu disputerade
han de luna non habitabili 281.
År 1631 befordrades han till mathem. et arithm. lection i Strängnäs.
Utnämndes 1644 af drottning Kristina, hos hvilken han genom förord af
biskop Johannes Matthiæ i Strängnäs, kommit i mycken nåd, till
pastor i Arboga. Här var man missnöjd med utnämningen och klagade öfver
att ha fått »Vintrosium på halsen». Domkapitlet mottog honom kallt och
förbigick honom vid kontraktsprostutnämningen, hvartill prosten i Fellingsbro
förordnades. Härigenom kom det stora kontraktet att styckas. Vintrosius,
som kände sig förbigången, klagade och undfick literas regias på præpositi
ämbete. Nu befann sig kapitlet i brydsam ställning, men räddade sig
genom att tillerkänna Vintrosius inspektion öfver sin egen församling.
Om upprättelsen icke kan sägas vara lysande, så hade dock därmed vunnits,
att Vintrosius blef tyst. Han tog skadan igen genom att titulera sig
»pastor utriusque templi arbogensis».
I en tid, då relationerna betydde mera än någonsin, kan det vara af
intresse att känna Vintrosii släkt. Genom sitt giftermål med sin första
fru, prästdotter från Kjula, blef han svåger med sin företrädare i lektoratet
samt med d. v. biskopen i Strängnäs, sedan ärkebiskopen, doktor Laurentius
Paulinus Gothus, likaså med den framstående fornforskaren, professor
Olaus Verelius. Genom sitt senare gifte med änkan efter pastor
i Kräklinge, Laurentius Hidingius, fick han biskopen öfver Göteborgs
stift, Zackarias Klingius till styfson.
Redan häruti kan ju spåras anledning till den svaghet för förnäma bekantskaper
och den fåfänga, som i öfrigt karakteriserar Vintrosius. Det var ju
vid denna tid, som adeln, riktad genom krigen, återvände till Sverige
och här började införa franska seder och ett öfverdådigt lif. I Arboga
funnos många sådana adelsfamiljer. Vintrosius vann säkert sympatier
hos dem genom sina umgängesgåfvor och sin smidighet som världsmänniska,
men förlorade på samma gång folkets kärlek. Ingen präst i Arboga har
af det egentliga folket blifvit så bittert bedömd som han. En af anledningarna
härtill var, att han fikade efter att samla skatter på jorden och så
fick ett hårdt hjärta för andras lidande och nöd. Ofta är han uppe för
rätta för att bevaka sina fordringar. I allt, huru olik Drivius! När
han var för rätta, var det för att som själasörjare tala till
själar. Då man från Petrus Jonæ och Drivius öfvergår till Vintrosius
är det, som om man lämnade ett ljust och varmt bibliotek, med öppen
bibel på bordet och kyrkofäder och klassiker kring väggarna och trädde
in i ett annat, där luften är kylig och tom, där uppslagna räkenskaper
ligga framme, väggarna klädas af förnämliga släktingars konterfejer,
och grant bundna franska klassiker med förgyllda ryggar, herderomaner
och Racine och Corneille i stela rader kläda väggarna.
Med detta franska sinne för det nya, glänsande, för skenet och ytan,
i stället för verkligheten och djupet, var det ej tänkbart, att Vintrosius
skulle ha känt något intresse för Arboga stora forntidsminnen. I sin
1687 afgifna, af regeringen infordrade relation om antikviteter, affärdar
han folksägnen och traditionen med en förnäm axelryckning såsom skrock.
Äfven detta kännetecknar hans ställning till det egentliga folket. Om
vi i hans noggranna inventar öfver kyrkorna ville se ett spår af detta
intresse, misstaga vi oss. Hans afsikt har endast varit att för eftervärlden
få lysa med hvad han själf gjort för sina kyrkor.
I allt röjer sig parvenyn, som aldrig haft några svårigheter att öfvervinna
och därför från sin nådda höjd ser föraktfullt ned på den trälande hopen.
Emedan denna höjd blifvit hunnen, ej genom inre, sedligt arbete, utan
genom yftre gunst 282,
blef det yttre, ej det inre fördolda, för V. i allt det väsentliga.
Naturer, sådana som hans, komma emellertid sällan att spårlöst försvinna
ur sitt jordelif. Om Drivius fick vara med att resa det höga kyrktornet,
som pekar mot vårt rätta hem, fick Vintrosius tillfredsställa sin smak
vid prydandet af kyrkans inre. Altartaflan med sin barockförgyllda panel,
epitafierna liksom grafstenarna, som tillkommit i Vintrosii tid, tala
alla om denna världens härlighet och 1600-talets pråliga smak. Kyrkan
blef ändock smyckad, och det var ju hufvudsaken.
Såsom predikant var Vintrosius begåfvad, och hans predikningar vittna
om evangelisk renhet och kraft. Det är godt att erinra sig, att det
är Guds rena ord allena och icke tjänaren, som frambär det, som verkar
frälsning, om det å andra sidan djupt må beklagas, för de sofvande syndarnas
därigenom ökade säkerhet, när ordets tjänare icke själf tager detta
ord till sitt ljus och lif.
Att ytan af Vintrosii lif icke är vacker, vore osanning att neka. I
kyrkoböckerna har han, som ofvan nämndt, jämfört sig med sin företrädare
och det är ej få meriter han så får ihop. Hans namn återfinnes öfver
allt, på minnestaflan i sidoskeppet, å sönernas epitafium 283,
å grindportarna till landskyrkogården, å hustruns epitafium i landet
284
och hennes grafsten å landskyrkogården 285.
När Vintrosius 1685 afled vid 82 års ålder, fick han 5 ringningar och
blef med stor ståt begrafven. Han blef sig lik i lifvet och i
döden.
Härsklysten, hade han i lifvet velat styra och ställa med allt. De
stackars kaplanerna, som efter gammal medeltidstradition skulle tiga
och lyda i allt, hade fått erfara hans hårdhet mer än andra. En af dem
måste stillatigande se pastor taga kaplansbordet och lägga under pastorsbostället
för att godtgöra sig för kostnaden att behöfva hålla adjunkt 286.
Så hade hans skatt och hans hjärta, så vidt det för människoögon synes,
varit på jorden. I det festliga arbogalif, som med adelns hemkomst från
krigen begynte, passade V. väl. Han var en präst efter världens sinne.
För honom fick församlingen gärna glömma både himmel och Gud. Det var
ju nog för honom, att han fick vara med och äta och dricka med dem samt
dela deras falska, rusiga lycka.
______
Hans efterträdare blef Johannes Erici Sigtunius, född i Sigtuna
af fattiga föräldrar, men hederliga, icke af hög börd, men dygd och
redlighet. I ungdomsåren var han tryckt af mycken fattigdom. Efter slutade
studier förordnad till rektor vid storskolan i Stockholm 1679. Befordrad
till kyrkoherde i Nyköpings östra stads- och Svärtuna landsförsamlingar
1683, till pastor i Arboga 1686, där han stannade i tolf år till sin
död 1698. Om Sigtunius heter det, att han under sin tjänstetid blef
vördad för sitt nit om ordning, gudsfruktan och sedlighet samt älskad
såsom glad umgängesman och för sin stora färdighet att spela på luta.
De tvenne sista tilläggen i det anförda omdömet om Sigtunius bildar
åtminstone intet underlag för de pastorala meriterna. Vi kunna snarare
befara motsatsen, hvilket bekräftas af följande 287:
»Nu hände ett bröllop i Arboga, då ett mäkta rikt borgarfolk
gifte sin dotter, Elisabeth Fischer, med en handelsman Colling, vid
hvilket tillfälle prosten Sigtunius för nöje skull spelte ett eller
annat stycke på luta. Detta animerade bröllopsgästerna, att efter bröllopet
resa med en lustjakt till Kungsör, hvarest de på jakten gasterade, spelte
och sjungo, ovetandes, att konung Carl XI med prinsen, sedan konung
Carl XII, samt prinsen af Holstein och kongl. hofvet dit nyligen voro
ankomna, hvarför, då bud skickades neder på fartyget ifrån hofvet med
förfrågan, hvad på färde var, skyndade sällskapet sig upp i ett hus
för att fullfölja sin rolighet. Då det led till aftonen, kommo båda
prinsarna i laget. Hertigen af Holstein dansade friskt med jungfrurna,
prins Carl satte sig på en stol. Orgelnisten Christopher Paninck i Arboga,
som var med sitt kapell dit följaktig, ville af nyfikenhet känna på
prins Carls kläders finhet bakom ryggen, men prinsen lutar i det samma
ryggen så hårdt emot stolen, att Paninck ej kunde få handen lossad,
höll henne öfver ½ timme fast. I detsamma ropar hertigen: Spela
friskt upp, tager bruden och svenger med henne, så att alla ljusen utsläcktes.
Sällskapet tog alla till flykten. Prosten Sigtunius stod i en vrå, hvarest
hans luta under trängslet och bullret krossades. Sällskapet reste bestört
åter till Arboga.»
Med sina sacellaner lefde han lika litet som sin företrädare på god
fot. Det gick så långt, att Carl XI själf måste gripa in och taga den
förfördelade kaplanen i försvar. Det hjälpte ej, att Sigtunius hade
biskop Carlson till svåger. Pastors traditionella rätt gent emot de
klagande kaplanerna fick denna gång vika för konungens utslag,
»hvilket vi icke allenast finna vara okristeligt, utan ock i sig oskäligt
och orättvist, och där någor kyrkoherde understår sig att korta för
kapellanen den del och rättighet han bör gifva honom, skall kyrkoherden
vara sitt pastorat förlustig» 288.
Sigtunii älskliga väsen torde någon gång hafva frestat oförsynta människor
att öfverskrida gränserna för vederbörlig aktning. En pastor vid lifdrabantcorpsen,
Henrik Kolthoff 289,
tog en dag opåkallad plats i kyrkorådet på bänken bredvid högvördige
herr probsten (Sigtunius), utan någons förlof eller begäran, samt visade
sig mindre anständig, i det han med skratt och löje efterhärmade herr
probstens ord och med stoj och skri anförde sitt tal. Måhända var Kolthoff
drucken.
Sigtunius utsåg själf i lifstiden sin grafplats under sakristians golf.
Den platsen måste ha varit honom kär. Måhända hade han i sakristian
haft sina stilla stunder, då han fått frambära både den krossade lutan
och annat för honom, som gärna förlåter. Helt visst hade han där sett,
att lifvets färd var allvarligare än resan på en lustjakt, och att själarna
hade evigheten framför sig. Vid sin död blef han sörjd och saknad. I
hans inre värld ha vi ju icke sett in, men det var dock något annat
med honom än Vintrosius. Hans son Carl Siegton, kapten, blef fången
i slaget vid Pultava, men frälste sig ur fångenskapen med sitt lutspel,
som han lärt af fadern.
Sigtunii närmaste efterträdare, Joh. Fortelius, förut pastor
vid kongl. lifgardet, innehade pastoratet i 8 år till sin död 1707 och
begrofs i Riddarholmskyrkan, där hans svärfar var pastor. Ehuru en man
med allvarlig håg och kraftig vilja 290,
var hans tid här för kort, för att han skulle hinna genomföra, hvad
han velat. Bänkstrider och själfsvåld, som gick därhän, att själfva
kyrkorådet åtalades för oljud i koret, är hvad protokollen förmäla.
Ingen annan väckelse inom församlingen än kyrkstötens synes ännu. Men
vi se ej långt, och det står annat att läsa i lifvets bok än i häfdernas.
Snart var Fortelius glömd. Hans änka lefde här i Arboga till 1750. Sir
John Strachan i England hade till henne donerat 1,000 pund sterling,
som först mer än 70 år efter hennes död tillföllo arfvingarna.
Kommer så den stora ofreden med sin nöd, hvarom senare tider ej kunna
göra sig en föreställning. I Arboga lågo öde under kriget 112 gårdar,
som måst säljas till skatternas betalning. Ur de flesta kyrkor var silfret
borttaget, prästerna och andra tjänstemän hade ej på åratal fått ut
sina löner. I domkapitelscirkulären och regeringsskrifvelserna framställes
landets nöd såsom ett straff från Gud för folkets synder.
I tider, sådana som dessa, då det är lättare för människan att inse,
hvad hon dock jämt borde minnas, att hon här icke har någon varaktig
stad, vaknar ock lättare en längtan efter något bättre. Medan några
draga bort för att på annan trakt söka sig ett bättre jordiskt hem,
gifves det andra, allvarligare lynnen, som ifrån det närvarande vända
sig till det förflutna och där söka hvila och ro i de stora minnenas
drömvärld. Andra åter, för hvilka allt det jordiska mist sin glans,
säga världen i sitt hjärta farväl och draga ut från främlingslandets
ödemarker för att begynna vandringen till det himmelska Zion.
Så gick det här i Arboga. Aldrig har det talats om stadens forna härlighet
så mycket, som nu, när den låg öde. Lohmans barndom inföll vid denna
tid. En mängd af de gamla familjerna utflyttade från staden 291.
I stället erhöll Arboga rekrytering i sin folkmängd af inflyttade finnar,
som flyktat undan krigets faror. Med dem kom pietismen till Arboga och
fann i de sorgsna sinnena en förberedd jordmån.
När den frågan börjar vakna i en själ: är jag verkligen viss på att
en gång komma in i Guds himmel, och man får se, att det fordras en ny
födelse därtill, så att man redan här på jorden får ett nytt hjärta,
fylldt med syndaförlåtelsens frid, då födes oro i själarna i stället
för den falska friden. Då är man ej kristen mer, för det man är döpt
och konfirmerad, går till kyrka och nattvarden och läser Guds ord, ännu
mindre för några goda gärningar och naturligt goda egenskaper, eller
sitt borgerliga anseende och ärbarhet. Allra minst kunde det falla våra
fäder in att betrakta den som kristen, hvilken höll sig ifrån både predikan
och nattvard, emedan de väl visste, att vägen till himmelen heter Jesus
Kristus, och att utan själens förening med honom och lydnad för hans
ord här på jorden finns ingen plats i Guds himmel, endast evig skilsmässa
från Gud, liksom det varit en skilsmässa från honom i jordelifvet.
Pietismen väckte dessa tankar till lif, emedan den själf fått erfara
det nya lifvet och stod frågande inför kyrkans världskristendom. Den,
som är kristen, så fick man nu höra, går ut ifrån världen, som är samma
värld, hvilken korsfäste Kristus, har under alla förhållanden sin glädje
i Gud, väntar allt godt af honom, såsom ett barn af sin fader, näres
och födes af Guds lefvande ord, såsom trädet vid vattubäckar, prisar
alltid sin Gud för syndernas förlåtelse i Jesus Kristus, kämpar trons
goda kamp och längtar äfven från jordens allra bästa glädje och ro till
det himmelska hemmet. Det var sant allt detta, och dock var det något,
som ofta felades pietismen, och det var kärleken. Den hade en gammaltestamentlig
hårdhet i sina domar öfver kyrkan och prästerna. Hade pietisterna vandrat
Guds vägar, såsom nog många äfven af dem gjorde, skulle de hafva kommit
ihåg, att Gud har många klasser i sin skola, att frälsningen är af nåd,
och att de kristna äro satta att vara ljus och salt i världen. De skulle
ej själfviskt ha söndrat sig, ej kärlekslöst ha dömt den fallna kyrkan,
utan gått hjälpande, räddande fram till den döende världen med det glada
budskap, som nu fyllt deras egna hjärtan med frid. De förstodo ej, att
afskiljandet från världen gällde ej den yttre skilsmässan, utan hjärteafskiljandet
från synden. Så handlade de som skeppsbrutna, hvilka bemäktigat sig
en räddningsbåt och kommit i land, men i stället för att vända tillbaka
och rädda de kvarlämnade, på stranden kärlekslöst åse, hur fartyget
förliser och människolif släckas i bränningarna.
Det var dock ej allt, som var dödt inom kyrkan. Den hade ju
Guds rena ord och sakrament och en uppbyggelselitteratur, så evangeliskt
ren, som aldrig pietismen ägde. Där funnos stilla i landena inom
kyrkan, som ägde frid med Gud, men ej trädde fram, där funnos själar
i nöd, som kämpade i bönen, där funnos sökande själar, som, också de,
leddes af Guds ande, som lofvat, att de uppriktiga skall väl gå. Hur
pietismen felat, synes bäst af dess hårda dom öfver arbogaprästerna
vid denna tid och särskildt öfver den barnafromme, trosglade, af Kristi
kärlek och saktmod fyllde Lampa.
Det var förgården i Jerusalems tempel, som Jesus renade med sitt gissel.
Äfven vår kyrka har en förgård. Där befinna sig alla döpta, men opånyttfödda.
Kyrkans mål är att draga själ efter själ af dessa ur synden till medvetet
troslif genom att föra dem till lif i Kristus. I detta arbete kan prästen
ej vara ensam, där måste församlingens troende vara med. Vår evangeliska
kyrka har saknat den yttre formen af detta församlingslif, där alla
betrakta sig såsom hvarandras lemmar, tjänande hvarandra i kärleken,
hvar och en med den gåfva Gud gifver 292.
Vi äro satta att bära hvarandras bördor, att taga oss an de svaga
och vara allt för hvar man för att vinna några. Det är kärlekens
tjänande. Saknaden af detta lif var en af orsakerna till pietismen,
liksom det varit en af orsakerna till vår tids söndringar.
Petrus Lampa blef ställd i en tid, då själasörjaren ensam med
sin predikan och sin undervisning ansågs fylla denna uppgift, utan församlingens
egen verksamhet 293.
Och där själasörjaren är en af Kristi kärlek brinnande och af andens
ljus upplyst personlighet, kunna frukterna för församlingslifvet också
blifva rika. Hvad denna tid framför vår ägde, var den ifver, hvarmed
en kärnsund uppbyggelselitteratur, Luther, Arndt, Scriver,
studerades och verkligen omsattes uti andens besittning och hjärtats
skatt. Bibeln, framför allt, studerades af hög och låg. Vittnesbörden
om detta studium äga vi i de exemplar af både bibel och andaktsböcker,
med sina nötta blad och sina djupt allvarliga, anderika anteckningar,
som bevarats till vår tid. Ser man saken från denna sida, synes det,
som om Gud mera direkt fått tala till våra fäder, än till den stora
mängden bland oss.
Lampa, jämte Petrus Jonæ och Drivius, en af Arboga utmärktaste
pastorer, och, enligt samtida vittnesbörd, en prydnad för hela sitt
stånd, föddes i Stockholm 1667 af rika föräldrar. Fadern var bryggarålderman.
Efter genomgångna skolår, hvarunder han åtnjöt särskild handledning
af den berömde forskaren Nils Stjernman, samt aflagdt disputationsprof
pro exercitio, reste han utomlands under 2 år, stannade ½ år
i Paris, därefter i Tyskland och Holland, där han
stannade längst. Härunder vann han den stora språkfärdighet, hvarför
han sedan blef beryktad. Efter hemkomsten tog han magistergraden, besökte
åter tyska universitet 1691-94 och uppehöll sig därunder i synnerhet
i Leipzig. De pietistiska svallvågorna hade där ej hunnit lägga
sig efter Frankes, Antons och Schades förvisning 1690. Lampa indrogs
aldrig i pietismens ensidigheter. Redan i Uppsala hade han för graden
disputerat De ministris cultus ritualis sub vetere foedere, hvilket
ämne angifver hans intresse för kyrkans objektiva former. Men det lif
i Gud, hvarpå Spener yrkat, ville han i dessa former bevara och var
viss om, att det både säkrare och till större välsignelse för församlingen
i sin helhet kunde bevaras där, än i söndrade kretsar, emedan han väl
insåg, att i söndringen låge ett brott emot Jesu första och sista bud,
kärleken. Hans intryck af pietismens nyväckta lif skola vi återfinna
i spåren af hans pastorala verksamhet. Från pietismens öfverdrifter
bevarades han både af sitt eget nyktra omdöme och förstånd i Guds ord,
vunnet genom inre erfarenhet, trägna studier, omfattande själavård,
samt måhända icke minst genom den intima beröring, hvari han kom att
träda med pietismens mest afsvurne motståndare i vårt land, vår bibelälskande,
oskrymtadt fromme och folkkäre konung, Carl XII. Det var denne konung,
som under sina krig höll noggrant register på alla svenskar, som studerade
vid pietistiska universitet, för att regelbundet förbigå dem vid tillsättande
af pastorat.
Efter 5 års tjänstgöring i Stockholm (först hos doktor G. Wallin),
sedan såsom notarie i kongl. hofkonsistorium 294
och 1701 pastor vid kongl. lifdrabantcorpsen, måste han 1702 i denna
senare egenskap resa ut till armén. Tjänstgjorde där tillika såsom lärare
för de kongliga pagerna. År 1703 kallades han till professor vid akademien
i Pernau, men fiendens anfall gjorde tillträdet omöjligt. Följande år
utnämndes han till kongl. hofpredikant, hvilket visar, att han ägt konungens
öra. Icke minst torde härtill ha bidragit den frimodighet, hvarmed L.
i sina predikningar betonade skillnaden mellan Guds barn och världens
barn, samt de allvarliga, väckande ord, han hade för de senare. I Altranstadt
nämndes L. till pastor i Arboga och fick följande år anträda hemresan.
Vid hemkomsten blef han introducerad hos änkedrottningen Hedvig Eleonora
och prinsessan Ulrika Eleonora, som genom honom fingo nyheter om Carl
XII. Den dagbok, han under kriget fört, är förkommen. En kalk, som af
det polska krigsbytet blifvit hans lott, skänkte han till landskyrkan
för grafplats 295.
Vid ankomsten till Arboga fann Lampa en församling, som i mycket kunde
sägas vara ödelagd, inifrån genom den förvildning, som medföljer yttre
nöd, utifrån genom pietismens begynnande hätska angrepp på kyrka och
präster. Med den rika erfarenhet, han vunnit, blef han nu i tillfälle
att åt andra gifva, hvad han själf fått mottaga såsom gåfva af Gud.
Hans lärdom togs i anspåk af stiftets biskop, som vid stifsmötena nämnde
honom till v. præses och præses. Såsom stiftsfullmäktig
deltog han i riksdagarna 1719, 1720.
Såsom församlingspastor har han genom sitt personliga inflytande framkallat
de ansenliga donationer, som till kyrka, hospital, barnhus och fattighus,
fattiga studerande och änkor under, hans tid blefvo skänkta 296.
Dessa testamenten voro ansenligare än någon medeltidsdonation och påminna,
icke minst genom den innerligt religiösa, medeltidstestamentena liknande
stil, hvari de äro af fattade 297,
om A. H. Frankes samtida kärleksverk i Halle. Otvifvelaktigt hafva vi
häri en frukt af Lampas själasörjareverksamhet. Lars Ahllöf hade genom
förlusten af sin ende son, som dog vid 22 års ålder 1719, med sina tankar
blifvit vänd från det jordiska, och vi misstaga oss säkert icke, om
vi antaga, att Lampas inverkan på honom, liksom på brorsonen, assessor
Olof Ahllöf, stod i samband med intryck af den tyska pietismens kärleksverk
298.
De rika gåfvorna tjäna ännu i dag att mätta stadens fattiga, men ingen
har sedan liknat Johan Ahlström och Lars och Olof Ahllöf i gifmildhet.
Om Lars Ahllöf sjöngs vid hans graf:
Fast lyckan mycket godt för honom har opdukat,
Dock satt han aldrig vid fåfänglighetens bord.
Lik them, som mäst sin tid i spel och samkväm spilla.
Han valde, att Guds ord i Arboga mer lyste,
Ty bör ej ährelöf förfallna på hans graf.
Själf hade han gifvit Gud allena äran, och därför manar hans lif i
dubbel mening till efterföljd.
I donationen för rådmanskaplanstjänsten hade likaledes Lampas inflytande
sin andel. Stadskyrkan ägde nu, utom pastor och adjunkt, rektor, som
hittills svarat för 5 högmässopredikningar om året, collega, som svarade
för aftonsångerna, mot åtnjutande af aftonsångspungpengarna, stadskomminister
eller stadskaplan, den nya rådmanskaplanen samt vid tillfälle af särskildt
behof hospitalsprästen i Säterbo, summa 7 eller i nödfall 8 tjänstgörande
predikanter.
Bland Lampas ämbetsbröder märkas den för sina djäfvulsutdrifningar
beryktade, af allmänheten i ytterligheter aktade Floræus
samt Lohman, som i allt tyckes ha varit Floræi motsats,
och den liflige, genommusikaliske Nicolaus Paqualin. Organist
var Christopher Paninck, liksom Lohmans far lybeckare till börden,
klockare Erik Beckius, till 1740, efter honom Johan Hellberg,
en »fattig, nökter och skicklig dräng», som gått igenom alla klasserna
i Arboga skola.
Med denna stab af ordets och kyrkans tjänare omkring sig, alla flitiga
och trogna i sin tjänst — om en af landskomministrarne heter det, att
han arbetat som en träl till sin död sörjde Lampa för att Guds ord rikligen
blef förkunnadt i församlingen. Vi få här lära oss tänka ödmjukt om
oss och vårt arbete, då vi se, hur tiden ej ville räcka till för dessa,
ehuru församlingens folkmängd mångdubblats sedan dess.
Katekismiförhören drefvos med ifver och allvar af Lampa. Själf
gick han i tur däri med sina ämbetsbröder. Predikoförhör infördes
likaså af honom. Församlingen var denna tid van, att med frimodighet
och förtroende möta sina präster, och det blef därför icke blott torra
frågor och svar, utan ett utbyte af lifserfarenheter, hvarigenom både
lärares och åhörares andliga erfarenhet riktades, och ett tillfälle
för de sökande gafs, att i det inre lifvets frågor vinna ljus och klarhet.
I dessa förhör, där de fritt och otvunget, såsom i gamla tider, höllos,
samt med den rika begåfning, kunskap och erfarenhet, som utmärkte både
Lampa och hans flesta kolleger, ägde församlingen en form af det gemenskapslif,
hvarom Efes. 4 kap. talar, men som nu till outsäglig förlust för det
andliga lifvet hos hela vårt folk är försvunnet. Orsakerna till denna
förändring må vara många, skulle icke en vara den, att kyrkans herdar
glömt, att det, som gjorde Lampas herdatid till en tid af ljus och välsignelse,
var just det, att han och hans ämbetsbröder funno sin glädje och lust
i att försaka sig själfva och få tjäna? Det var detta, som gjorde, att
folket icke blygdes för att komma fram med sina frågor, utan gjorde
det gärna, och det fick vara själfverksamt, fick taga aktiv del i förhöret,
fick tala med, och hvem vet ej, att just däri ligger hemligheten af
all framgångsrik undervisning. Det var också på denna tid intet tvifvel,
ingen själsnöd, hvari ej prästen fick del. Om namnet fallit bort, så
var han ändock ännu i verkligheten, hvad medeltiden kallade sin
präst, församlingens andlige fader.
Därmed hafva vi ej sagt, att församlingens tillstånd var idealiskt.
Det blir aldrig så här. Men det blef dock allvar, verkligt allvar för
dem, som höllo sig till Gud, så som knappast i våra dagar, då människorna
i religionen oftare söka sig själfva än Gud. Man räknade verkligen med
Gud i allt, man lefde af hans ord och sina synders förlåtelse,
och ordet fick både döda och gifva lif 299.
Däraf ett djupt samvetsallvar, som alltid blir förutsättningen för den
glada barnatron. För denna tro var himlen icke fjärran, och den osynliga
världens goda och onda andemakter trängde in öfver allt. Man trodde
på under i det minsta, och man höll sig så mycket tätare till Gud. Luften
var full af röster och himlen af järtecken. Vi äro ej mera barn, såsom
våra fäder voro. Väl funnos ogudaktiga då som nu, och de utgjorde,
som alltid, det stora flertalet. Men de hade fruktan och bäfvan, och
när de gudfruktige talade, och de kunde tala som Kristi vittnen, innan
upplysningen kom, då hörde de andra på. Förnekelsen, hånet och hädelsen
tego ännu. Lagstiftningen hade ej förutsett detta annat än som ett affall
från lefvande Gud, ett försvärjande åt mörkrets furste, och för sådan
synd fanns efter Mose lag endast ett straff, döden. Hexprocesserna,
som först nu grasserade öfver hela vårt land, ha sin nattsida, men förklaras
psykologiskt af barnatrons fasa för allt orent, som stammar från mörkrets
värld.
Lampas tid i Arboga var rik på växlande tilldragelser. Pest och krig
följdes som vanligt åt. Krigstilldragelserna afspeglades i församlingens
gudstjänster, där segrar eller nederlag genomlefdes i lof och tacksägelse,
eller syndabekännelse och bot. Carl XII:s fångenskap i Ukraine fattas
som straff för folkets synder. Stenbocks seger 1710 firas med tacksägelse,
och koralen »o, Gud, vi lofve dig» stige med ett hjärta och en
mun till Guds namns ära. Prästernas kronotionde tages till kriget, snart
hela deras lön. Frår många kyrkor tages silfret, så att församlingen
begagnar träkärl vid nattvarden. Landsförsamlingen söker under dessa
förhållanden göra en affär och försträcker kongl. majestät 300 daler
smt, men begär Gabrielstorp till kapellansbord. Först 1733 blef denna
önskan förverkligad.
Tecken till uppror i landet förspörjes. Prästerna anmodas 1713 att
förmana sina åhörare till lydnad och varna dem för förädiska och oroliga
sinnen.
Till svenska fångar i Ryssland upptages kollekt. Från Bender kommer
konungens bönedagsplakat. Hans återkomst till Stralsund firas 1714,
tacksägelse och jubelfest för freden 1721.
I folkets sinnen härskar under den yttre nöden vidskepelse och otro.
År 1722 utfärdas kongl. majestäts plakat mot trolldomsväsende. I följd
af svag kristendomskunskap förvillas okunnigt folk af hednisk lusta
och begär till mörkrets gärningar. Prästerna uppmanas att efterspörja
all vantro och vidskepelse, signeri, löfjeri samt andra olofliga konster
till Guds namns missbruk och de rättsintas förargelse. Trolldomsväsende
lefver dock ännu i och omkring Arboga.
Ett nöddop i Fellingsbro 1709, förrättadt af kvinnor 300,
på det att barnet måtte blifva vid lif och ej dö som hedning, föranledde
en utförlig rannsakning, hvarvid det visade sig, att det skett i all
enfald, ehuru prostens oförgripeliga mening, uttalad i domkapitlet,
var, att när barnen hit till världen fullkomligen födda äro (: men intet
för :), böra de befordras till then heliga döpelsen.
Denna bristande kristendomskunskap ansågs ock vara orsak till andra
synder 301.
Särskildt förmanas prästerna att undervisa folket de incestu
och de gradibus prohibitis, emedan delinkventerna ofta förebära
okunnighet. Om stockstraffets missbruk hafva vi redan talat.
Ehuru Lampa på förfrågan från landshöfdingeämbetet angående pietism
och svärmeri kunde svara, att något sådant icke förmärktes här, utan
en ren och fri religionsöfning var rådande, torde detta icke få fattas
efter bokstafven 302.
Inom kyrkans murar fanns det nog mycket att anmärka. Gång på gång är
det oväsen på orgelläktaren, tillställdt af personer, som trängt sig
dit upp. Organisten klagar t. o. m., att läktarens botten tager skada
och orgelverket likaså. Skolgossarna voro naturligtvis aldrig stilla.
Än kröpo de in genom ett hål på orgelläktaren, än klagas öfver deras
lek på kyrkogården, än drifva de kring i vapenhuset, eller eljes i kyrkan,
på läktarna, tills de få sig rum anvisade i n:o 20 och sedan allt utföre
på norra sidan, där bänkarna stå tomma. Kyrkovaktaren, som finner
dem stående, eller af- och angående, skall föra dem till dessa rum och
öfver dem uppsigt hafva 303.
Värre var det, att själfva klockaren och kyrkvaktaren
ej höllo frid i kyrkan. År 1739 klagas öfver, att klockaren Beckius
kommer för sent i kykan, går ut under predikan och kommer ej tillbaka,
tager upp psalmen, under det han går upp i koret och vänder ryggen till
församlingen m. m. Därjämte klagas öfver, att han ej tänder ljusen i
Ahllöfs krona, utan bränner dem hemma hos sig. En gång kom ingen af
hela den budade roten till catechismi förhör 304.
Då hade Beckius glömt sig. Kyrkvaktaren följde klockarens exempel. År
1730 förehålles kyrkovaktaren, Nils Sundberg, och föreställdes honom
de klagomål, som någon af församlingens ledamöter öfver honom anförde
i så måtto, att han under tiden vid sin tjänsts görande visar någon
otillbörlighet och slår den sofvande bucklor i pannan, samt under tiden
sträcker sig med sitt spö ifrån stora gången till andra dörren på lilla
gången, hvarför han allvarligen tillsades, att alltid visa sig beskedlig
under sin tjänst och ackta, att han ingen förargelse må åstadkomma,
börandes han under sitt omkringgående esomoftast med sitt spö stöta
i golfvet och därmed uppväcka de sofvande och icke straxt så hårdt och
våldsamt slå dem uti hufvudet och ansiktet, hvaraf lätteligen en alteration
och slag hos de lidande kan förorsakas.
Sådana uppträden som 1665, då det vardt slagsmål i kyrkan, så att domkapitlet
tänkte sätta församlingen i stort bann, eller som bänkstriden
mellan prostinnan Vintrosius och borgmästarinnan Vreman, som drog ut
i åratal, eller som 1703, då kyrkorådet demonstrerade genom att föra
oljud i koret, upprepas visserligen ej mer. Mester Benjamin Lohmans
hustru, som 1706 blir tillsagd, att hon ej skall tränga drabanthustrurna
i sina vissa tilldelta rum, är det sista namn, vi möta i dessa bänktvister.
De hade varit ett ständigt ämne till strid emellan drabanter och borgare.
Med 1700-talets början upphöra de.
Vi taga nu kyrkans inre i närmare skärskådande. Predikstolen
(af Precht), som ännu bär Lampas namn jämte borgmästar Schwedes 305
å dörren, blef liksom ny orgel af Cahman (1735) byggd under Lampas
tid. Orgelläktaren pryddes med bilder och målningar. I protok.
1765 heter det: beträffande bildhuggeriet på orgelläktaren, som förmenas
vara onödigt och till hinders, enär musik hålles, så får det icke nedtagas,
utan på sitt sätt kan vara en prydnad så hädanefter som hittills 306.
På denna läktare, där så mycket oväsen hölls, där under 1600-talet
Matts speleman förnöjt församlingen med sitt spel, studenterna
musicerat för betalning, och organisten till Vintrosii förargelse spelat
»ad suggestum» öfver tiden 307,
hördes nu med förundran Cahmans nya »vox humana», och längre fram Stråles
»vox virginea», tracterad af Paninck, som vintertid vid en koleld måste
tina upp sina stelfrusna händer, medan trenne trumpetare väckte Lampas
minnen från Carl XII:s dar. Hufvudsaken var dock nu som förr djäknarnas
diskantsång, som från koret blandade sig med orgelns toner, denna sång,
som ännu länge, sedan dess sista toner förklingat, väckte vemodiga ungdomsminnen
hos Lohman, som suckande klagar, att ingen af hans samtida lär lefva,
när denna sköna sång en gång tages upp igen.
Se där ramen kring prosten Lampas lif, så vidt den efter urkunderna
kunnat målas. Låtom oss nu höra hans röst från den predikstol, som han
vigde in. Vi begagna oss af den frihet vi äga, att ur hans tryckta likpredikan
öfver Lars Ahllöf 1737 citera följande:
Längtar vandringsmannen, säger han, hem till fäderneslandet,
der han får njuta sitt arf och rättigheter; huru mycket mer längtar
ett rättsinnigt Guds barn få lykta sin resa ifrån denna verldens främlingskap
och komma hem till sitt rätta hemvist, till sin Gud — och emellertid
stöder det sig vid Guds ords tröstestaf med trones perspektiv för sina
ögon och säger med glädje: Jag vill skåda Guds ansikte
i rättfärdighet. Och det så mycket mer, emedan på denne stafven
ännu skrifvet står: Jag vill mätt varda.
Dessa orden antyda det nöjets fullkomlighet, som af Guds ansiktes skådande
flyta skall, hvilket är en outsäglig salighetens källa, som springer
ut ifrån själfva Herren Gud och rinner med lifsens vatten in uti Guds
barns själ och tankar, hjärtan, sinnen, som dem genomgjuter med oupphörlig
ädlesta förnöjelse, så att de varda mätta och högt förnöjda. Jag
vill mätt varda.
Ho kan här i världen säga: Jag är
mätt, mig tryter, mig felar intet? Ho är här mätt, som icke
blir hungrig igen? Blir han icke hungrig, så är dess värre med honom,
och honom fattas på annat desto mer. Ho är rik på denna världen, som
säger: det är nog? Hvar är mera oro, bekymmer, missnöje, sorger, än
där många egodelar äro? Hvad lust är i musique, i skådespel och annat
dylikt, där man icke snart nog blir ledsen därvid? Den som sitter i
ära, rädes bli stötter ur sadeln. Oro, besvär, förtret åker, jämte äran,
uti en vagn. O, fåfängelighet! Ingenting i hela världen kan förnöja
själen, utan Gud allena. Söker man att
mätta sig lika med hvad hälst annat, så bedrager man sig. Den som säger:
Jag är rik och hafver nog, honom går det som en hungrig,
som drömmer att han äter, men då han uppvaknar, så är hans själ ännu
tom.
Människans själ må vända sina tankar i denna världen
hvart ut hon vill, hon blir af ingenting mätt och förnöjd — förrän hon
kommer till Gud, sitt ursprung. Hennes begär är oändeligt, det kan
icke mättas, utan af Guds oändeliga fullkomlighet. Uti Gudi finner hon
midt uti fattigdomen sin rikedom, i smäleken för Guds skull sin ära,
i svagheten sin styrka i Gud, i motgången sin tröst i Gud, i bedröfvelsen
sin fröjd i Gud, i sjukdomen sin hälsa i Gud, i själfva döden sitt eviga
lif i Gud.
Sedan Lampa skildrat himmelens glädje, manar han åhörarne
att vandra inför Herrens ansikte i sanning och redlighet, af ett rent
hjärta under deras pilgrimsfärd till det himmelska fäderneslandet. Låt
oss ingalunda bära denna världens beläte, icke ställa oss efter denna
världen, efter hennes sinne och seder, ty hon är stadd i det onda. Världens
vänskap är ju Guds ovänskap, och de, som henne hålla, de
varda bortkastade ifrån Guds ansikte. Men
låt oss bära uppå oss Kristi beläte och efter Kristi lydnad både lyda
och lida, hvad Gud vill, uti ödmjukhet och saktmodighet, såsom Kristus
oss sin förebild lämnat hafver, att vi skola träda I hans fotspår. Låt
oss alltid hålla oss beredda, så lefva, vaka och bedja, att på slutet
vår död må varda oss en söt sömn, utur hvilken vi få uppvakna i fröjd
hos Gud efter Guds beläte.
Herren med sin fria ande utruste och styrke också oss,
som ännu efterlefva, att i Guds oöfvervinneliga kraft kämpa en god trones
kamp, fullborda loppet och behålla trona. Och som Guds råd är underligt,
och han går det härliga igenom, så vare ock slutligen för dig, o härskarornas
Gud, som lefver af evighet till evighet, nederlagdt allt lof, salighet,
majestät, pris, ära, kraft och makt nu och i alla evigheter, för all
din nåd och barmhärtighet, för all din kärlek och långmodighet, för
all din godhet och trofasthet emot alla fattiga syndare, amen i lifvet
och i döden! Hallelujah!
Efter predikan ljuder koralen:
Sofve han då här i frid och ro,
Men vi som quarra här i verlden bo,
Låte oss Gud alltidh redho vara,
Enär vi ock skole hädan fara.
Hvad kan vara större fröjd
Än vistas uti himmels höjd
Och se Guds ansigte klara?
Det svarta träkorset (nu i tornkammaren) stod under begrafningsceremonien
i koret, uppställdt vid kistans fot. Hela staden sörjde gubben Ahllöf,
»hedern i gamla köpmanskläder». De fattiga ha i Arboga aldrig sedan
haft hans like. Den fattige Jesus af Nasareth hade tändt sin kärlek
till armodet i den rike köpmannens hjärta. Det var som en aftonrodnad
från S:t Franciscus tid, som för ett ögonblick flammade upp med evighetsglans
öfver Arboga.
Lampa var poetiskt anlagd. Detta i förening med den franska smak, han
insupit med tidsandan, gjorde honom gentemot öfverordnade något servil.
Inför majestätets glans tyckes han rent af ha tappat koncepterna 308.
I sina skrifvelser till biskopen öfverflödar han af ödmjukheter. För
Lampa var det dock allt uttryck af ett hängifvet, vördnadsfullt hjärta.
Vackrast framstår hans karaktär bland fiender. Det är ett drag hos
Lampa, som säkert förvånar och stöter de flesta, att hans eget jag aldrig
sticker fram. Där se vi det bästa beviset för, att han var kristen och
lefde det lifvet, hvarom aposteln säger: Jag lefver, dock icke nu jag,
utan Kristus lefver i mig.
Hvad vi nyss anmärkt som servilism, äger häri sin förklaringsgrund.
Han var en djupt ödmjuk man, van att i allt försaka sig själf och träda
tillbaka, nöjd att få tjäna. Mest framträder detta drag i hans uppförande
mot ovänner, af hvilka han ägde många, icke minst bland prästerna. Kollega
Miklin beskyllde honom för sidovördnad mot biskopen. Med Emporelius
i Medåker och Brovallius i Köping hade han ock strider. Själf var han
häri utan skuld. Föredömligt är det saktmod, hvarmed han, utan all bitterhet,
vederlägger motståndarnes anfall.
I kyrkoböckerna synes af mycket, att Kristus för honom är A. och O.
Med glädje har han antecknat hvar själ, som efter gudlig beredelse och
anammadt sakrament aflidit i Herranom. Om sina ämbetsbröder har han
idel välvilliga omdömen i den rapport, som han 1741, vid 83 års ålder,
aflade till domkapitlet. Själf säger han sig däri vid sin krassliga
ålderdom dagligen förbida och hoppas aflösning.
Då vi sagt, att Lampas jag försvinner genom hans ödmjuka väsen, som
aldrig framhäfver den egna personen, så gäller detta äfven om hans naturliga
begåfning, hans kunskaper, sinne för konst, poesi. Allt detta hade blifvit
lagdt på altaret och offradt åt Herrens tjänst. Det är därför, Lampa
äger en så glad och frimodig tro, det är därför han, i fråga om djäfvulens
frestelser, på sig kan tillämpa Jesu ord: Gudi vare lof, i mig hafver
han intet, och midt igenom tårarna, som ännu synas, där han i kyrkoboken
antecknat sin makas död, frambryter det troende hjärtats tack och lof
i orden: Herren gaf och Herren tog, välsignadt vare Herrens namn.
Genom hennes död upplöstes det varma gästfria prosthemmet. Redan
förut var Lampa förtrogen med sorgen. Hans älskade son, Claes, blef
såsom student mördad i Uppsala 309.
Äfven då fick han erfara den tröst, som ligger i orden: Om ditt ord
icke hade varit min tröst, vore jag förgången i mitt elände. Men
föll det mörker på vandringsstigen, ljusnade himlen så mycket mer. Lampa
talar med barnaglädje om Guds himmel. Det kännes, att han har sitt umgänge
där redan på jorden. År 1743 den 17 Maj blef hans hemlängtan stillad
310
och han fick vakna i helgonens hem. De renhjärtade skola se Gud,
och barnen höra himmelriket till. Gud gifve, att ingen af oss må
taga miste om vägen.
______
Lampas efterträdare blef Lars Vikander, förut amiralitetspastor
i Karlskrona. Under de 5 år, han innehade pastoratet, vann han allas
tillgifvenhet och dog efter långvarigt lidande, sörjd och saknad, 1749.
Hans vedermäle säger, att han varit en tålmodig och arbetsam man, och
det ligger mycket i de orden. Det är godt, att arbetsdagens längd och
de synliga frukterna, som väga så mycket i människors ögon, betyda litet
i jämförelse med troheten inför honom, som rannsakar hjärtan och njurar.
Carl Hellberg, som nu, 1751, utnämndes till pastor,
hade som regementspastor varit med i finska kriget 1739-44. I denna
egenskap visste han att hålla unga officerare på afstånd och vann synnerlig
aktning af hela corpsen 311.
Samma kraft visade han i sitt ämbete som pastor härstädes. Sträng och
drifvande ägde han ovanlig gåfva att förödmjuka styfva människor, oeniga
makar m. fl., så att de stodo bäfvande inför honom. I den likpredikan,
som hölls öfver honom, af hans v. pastor Molitz, heter det:
I hafven förnummit hans lärosätt, att det icke bestått
i konstig ord efter människovisdom, ty Han har talat till eder, icke
för att vinna människors högaktning, eller för att lysa, utan på det
han måtte röra, öfvertyga, upplysa och förbättra hjärtan. Han har icke
varit af våra tiders nymodiga lärare, som hellre föra klingande ord
och tomma meningar än Jesum på sina läppar. Nej, han har bland
eder predikat Jesum, Guds kraft och Guds visdom, har sökt att lära eder
känna Gud och den han sändt hafver, Jesum Kristum.
Bättre omdöme kan en predikant icke få. Hade Lampa varit
ett fromt barn, var Hellberg en man, som stod fast och okuflig midt
i tidens rationalistiska svallvågor. Vår tid behöfver lära af båda.
27 år hade hans ämbetstid varat, då han kallades hem 1779.
Magister Nils Wallvik, som blef hans efterträdare
samma år, hade förut varit lektor i historien och moralen i Västerås.
W. var en fint bildad umgängesmänniska, hade redan som ung varit huspredikant
hos landshöfding Falkenberg och blef gift med en dotter af landshöfding
Carlschiöld, dotterdotter af den berömde Göran Norberg. Själf ansåg
han sig, och det med allt skäl, säger Munktell, för särdeles lycklig
i sin ställning, till dess hans maka blef död. Från den dagen var Wallviks
forna glädje försvunnen. Det inflytande, hon på Wallvik utöfvat, var,
som ofta, omärkligt för honom själf, men icke så för församlingen. Almgren
kallar henne allrådande herskarinna och säger sig ha haft ringa
trefnad i prästgården, ehuru Wallvik alltid var vänlig. Almgrens buttra,
rättframma sätt missförstods måhända af landshöfdingedottern. Det finnes
motsatser i bildning, anlag, intressen och börd, som stå oförsonade
mot hvarandra, tills de försonas i Kristus, där allt blir ett.
Af Wallviks lif kan man lära, att ingen skall prisas lycklig
före sin död. Det har blifvit sagdt, att prästens oduglighet ofta har
sin grund i hustruns otro eller fåfänga. Vi hafva ej sett något omdöme
om Wallvik mer än det enda, att hans sista predikan, som handlat om
yttersta domen, varit af gripande allvar. Samma vecka afled han 1798.
Norr om landskyrkan utmärkes hans hviloplats af en enkel sockel af granit
med hans initialer N. W. Vården talar i all sin enkelhet om gäckade
förhoppningar, om lifvets löften och dödens skörd 312.
Vid hans graf talade hans blifvande efterträdare, d:r
Vestén i Ramsberg, öfver Ebreerbrefvets 3 kap. 5 vers: Och Moses
var väl trogen i hela hans hus såsom tjänare, för att vittna om det,
som skulle talas, men Kristus som son öfver hans hus.
Aron Vestén var son till rådmannen Erik Vestén
d. ä. 313
samt svåger med biskop Waller och broder till brukspatron Erik Vestén
i Arboga, blef 1766 regementspastor vid Västmanlands regemente, hofpredikant
hos kronprinsen Gustaf 1767, ordinarie dito 1774. Pastor i Ramsberg
1779 och prost öfver sin församling där. Stiftets fullmäktig vid riksdagarna
1792 och 1800. Teol. d:r samma år, 1801 utnämnd pastor i Arboga, 1812
jubelmagister i Uppsala, d.1814.
När Vestén tillträdde Arboga pastorat, var hans bästa
tid förliden, och vi träffa honom här såsom en gammal man, som af sin
forna flit och ordningssinne endast ägde ålderdomens beskäftighet och
pedanteri i behåll. För öfrigt synes han mer ägt sinne för vissa detaljer
än förmågan att se och ordna sakerna i stort. De förändringar i gudstjänst
och kyrklig ordning, han från sitt forna experimentalfält, Ramsberg,
hit medförde, föllo de yngre prästerna icke på läppen. Den viktigaste
af dessa var högmässans framflyttande från kl. 9 till 10, gudstjänstens
börjande med en psalm samt införande af altartjänst i aftonsången. Begrafningsceremonierna
reformerades likaså 314.
Vesténs adjunkt, Svederus, stod sin pastor icke efter i reformer,
ehuru den senares voro lånade från Västerås. Almgren, med sitt konservativa
lynne puttrar häröfver och talar om barnsliga upptåg.
När intresset för kyrkans ordningar, ritual och former
blir det öfvervägande, är själavården i fara. Kyrkan har då gjort ett
fall, och herdestafven glider ur hennes händer. I Lampas tid var herdekallet
ett tjänande. Nu är det på väg att blifva uteslutande en yttre myndighet
och makt.
Under Vesténs tid klagas också första gången öfver att
gudstjänsten börjar försummas. I själfva verket låg herdestafven öfver
Arboga i Almgrens hand. Han var för ärlig för att taga sig själf någon
ära, men hans journaler, som framdeles komma att anföras, vittna om
att det var så 315.
Vestén såg borgarna vid ett glas punsch i prästgården och sysslade dess
emellan med sina samlingar rörande Arboga, af hvilka 2 band ännu förvaras
i pastorsarkivet. Hans håg hade alltid legat mer åt forskningar än åt
den pastorala verksamheten, hvarom hans samlingar till hofkleresiets
historia vittna.
Med sin församling lefde Vestén ej alltid i frid, hvartill
ett häftigt lynne och dåliga affärer bidrogo. I själavårdsfrågor anlitades
alltid Almgren, med Vesténs förbigående. Detta väckte afund och bitterhet
hos den förbigångne, som å sin sida icke synes ha gjort något till att
häfva missförhållandet. Vestén tillskansade sig tvärtom alla förrättningar,
som medförde någon inkomst. Ehuru hans ekonomiska trångmål 316
i viss mån kan förklara detta, är det ej svårt att fatta de underordnade
prästernas stämning. I öfrigt kunna vi i Vesténs affärsförhållanden
se en nemesis. Hård till ytterlighet i sina krafanspråk på Wallviks
sterbhus, lämnade han själf inventarierna i så spolieradt skick, att
hans efterträdares fordringar för bristande tillgångar måste afskrifvas.
Mot slutet af sitt lif föll han dessutom i händerna på
procentare och var så utfattig, att han saknade medel till anständig
lefnad.
Vid begrafningen, som förrättades af biskop Murray, hölls
liktalet af Almgren öfver Predikaren 7: 2. Almgren är sig lik äfven
i valet af denna text.
Magister Anders Ludvig Broberg, teol. kand., förut
hofpredikant, erhöll 1815 fullmakt på Arboga pastorat. Han var den yngsta
pastor (38 år), som hitkommit på en tid af nära 140 år, och hade själf
icke ansett sig hafva några utsikter att erhålla platsen. Allt såg således
ljust och lofvande ut. Men hans krafter brötos tidigt. D.1838. Af dem,
som ännu minnas honom, skildras han som en sträng och despotisk man,
som i allt gjorde sin vilja gällande. För folkskoleväsendet kommo
dessa egenskaper väl till pass.
För den första undervisningen i abcd slogo
sig på landet flere byalag tillsammans om en lärare 317.
År 1633 förordas i Arboga barnens undervisning i skrifva och räkna.
Tanken var redan väckt i privilegierna, men kom aldrig till stånd. Vid
1728 års visitation heter det om skolväsendet: De som ej betjänade sig
af stadens skola, frågades, hur de fingo undervisning. Svar: Jäders
bruk hade en præceptor, dit ungdomen af de närmaste byar komma
väster om Arboga. Norr om staden hafva byarne alltid någon informator
för deras barn. Sammaledes de, som bo öster och söder om staden, och
det efter man icke har någon klockare att lita på härutinnan, af orsak
att capellanen bor i klockaregården 318.
År 1771 väcktes förslag om afskaffande
af de nämnda byskolorna, hvilka af rektor ansågos vara stadens skola
till men. Man föreslog i stället en pedagog för innanläsning och de
första bokstäfverna af kristendom. Detta förslag gick icke igenom. Vid
visitationen 1781 uppmanas föräldrarna att sätta barnen i skola hos
sådana skolmästare, som hafva godt intyg af prästerskapet. Vid biskop
Flodins visitation 1819 blir åter fråga
om skolväsendet. Byskolor, heter det, finnes tillräckligt i socknen.
Andra skolor voro: 1) tullhuset vid västra
tullen (nu Beckmans), begagnades 1819 till fattigskola.
Barnens antal var 29, lärarens årl. lön 66 riksdalar banco och 3 tunnor
säd. 2) Ahllöfska barnhuset var 1819 i
sjunkande, i anseende till senare tiders förändrade varor och myntvärde
319.
3) Stadsskolan, med rektor och 2 lärare,
besöktes ej (med anledning af rektor Malmstedts vanrykte) af de förnämas
barn, men i stället af många fattiga barn, som ej voro ordentliga i
skolgången i brist på kläder och för att de måtte hjälpa föräldrarna.
År 1799 flere småskolor i staden.
Prosten Broberg lofordades för sitt berömvärda
nit om barnens undervisning, hvarigenom ingen, som önskade undervisning,
saknade tillfälle därtill. Biskopen uppmanade församlingen att låta
examen anställas vid alla skolor, för att församlingen måtte få kännedom
om deras inrättning 320.
En för hela kyrkan viktig förändring hade redan 1809 blifvit
införd genom konfirmationen. År 1773 började nattvardsbarnen
gemensamt fira sin första nattvardsgång efter föregånget förhör i kyrkan.
Biskop Benzelstjerna framhöll vid sin visitation samma år på
ett gripande sätt, hvilken nåd det är, att Guds ord bor rikligen ibland
oss. Vid samma visitation erinrades de äldre i nattvardsungdomens närvaro
om hvad de äro, varit och kunnat vara. Biskopens
tal var kraftigt, innerligt, bibliskt och andades en lefvande hänförd
tro. När biskop Murray 1819 talade till nattvardsungdomen, hade
tonen blifvit en annan, än den varma evangeliska hos biskop Benzelstjerna.
I Murrays tal har neologien segrat. Istöcknet, som skulle kväfva det
gamla frimodiga troslifvet i vårt land och som så länge legat kväfvande
öfver vår svenska kyrkas lif, slår oss nu till mötes. Föräldrarna uppmanas
att vara sina barn till en värdig föresyn. I ungdomens tid borde hjärtat
öfvertygas om lastens fördärflighet och gudsfruktans lycksaliggörande
värde. Var folkskolan en af den s. k. upplysningens frukter, så växte
en annan bitter frukt på samma träd, som hette blygsel för bekännelsen
till Kristus. När det icke mer förkunnas ett rent och klart evangelium,
säger Luther, då börjar söndringens och affallets tid 321.
Prosten Broberg använde hvar måndag till husbesök hos dem, som varit
frånvarande ur kyrkan föregående dag.
Vitmarstorp vid Djupmyra säges bevara namnet
af prosten Brobergs son Anders Vitmar.
En annan son bar namnet Ansgar, båda missionsnamn.
En sondotter till Broberg, Amy B., är nu missionär i Afrika.
Så hafva de kommit och gått, herdarne i Arboga stads församling.
När de nu framträdt igen i minnets bleknade bilder, är det ej för att
bli dömda af oss, utan för att mana oss att i trohet gå fram på den
väg, där de vandrat. Vi ha sett, att det gäller att stiga ned från många
höjder för att få tjäna Gud. Endast genom denna själfförsakelse ha de
fått blifva till välsignelse, så många som sökt Herrens ära. Må vi följa
dem på denna väg, lysta och dömda af det ord, som blifver evinnerligen.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll